2012. 01. 04.

Vonzóbb vasutat akarnak

A Die Linke nevű baloldali párt vonzóbbá akarja tenni a vasúti távolsági személyszállítást Németországban. A politikai szervezet Bundestag-beli frakciójának van pár ötlete van arra, hogy ezt hogyan lehetne megvalósítani. Nézzük, mik ezek!




A Die Linke a szövetségi kormányzathoz fordult azért, hogy attraktívabbá válhasson a németországi távolsági forgalom. A tartományi támogatás és közvetlen kormányzati szubvenció nélkül működtetett távolsági forgalom jegyáraiban foglalt ÁFA-tartalom mérséklésével szeretnék egyrészt a vasútra csábítani az utasokat. Jelenleg ugyanis a legmagasabb adókulccsal, 19 %-os ÁFA-teherrel sújtják a távolsági vasúti jegyeket – ez a legmagasabb ÁFA-kulcs Németországban.
Mindemellett felszólították a szövetségi kormányzatot, hogy a távolsági buszközlekedés liberalizálásától is álljon el, így erősítve továbbra is a vasút előnyét. Németországban ugyanis már az 1930-as évek óta rendkívül szigorú szabályok vonatkoznak a távolsági buszközlekedésre, éppen ezért gyakorlatilag ilyen csak elvétve és szigorúan piaci alapokon létezik az országban.
A meglehetősen borsos árú jegyek ellenére is népszerű a távolsági vasúti közlekedés Németországban. A buszos vállalkozások mindennemű állami támogatás nélkül próbálnak konkurálni a vasúttal

Harmadik pontként pedig említik az InterRegio-hálózat újraindítását is. Az 1988-as menetrendváltástól működő rendszerben számos olyan helyet is bekapcsoltak a távolsági forgalomba, ahová az InterCity-vonatok nem jutottak el. A távolsági üzletág eme kedvelt termékét azonban az 1990-es évek második felétők módszeresen visszafejlesztette a DB AG, részben IC-kké minősítve a régi IR-vonatokat, részben pedig a tartományok által finanszírozott regionális járatokká vedlettek a viszonylatok. Az utolsó InterRegio-viszonylatok 2002. december 15-én szűntek meg, a legeslegutolsó InterRegio-járat pedig 2006 májusában került ki a menetrendkönyvből.
InterCtiy vonat Stralsundban. A jobban fizető IR-járatokból IC lett, a rosszabbakért pedig tartományoktól kér pénzt a DB AG és regionális járatokként működnek tovább

Kérdés, hogy vajon mi lesz ebből a javaslatból? Az InterRegio-hálózat feltámasztását ugyanis nem csak a baloldali párt, hanem számos város is támogatja, hiszen például a Ruhr-vidéki Krefeld az InterRegio-vonatok megszüntetésével elvesztette az összes távolsági vasúti kapcsolatot, a városba csak a regionális vonatok jutnak el.
Az ÁFA-tartalom csökkentésével és a hálózat bővítésével attraktívabb lehetne a távolsági személyforgalom, vélik a Die Linke képviselői
(fotók: a szerző)

Halász Péter