2012. 01. 05.

Villanybuszok jöhetnek

Ha a szövetségi kormányzat támogatja, villanybuszok válthatják a gázolajjal működő kocsikat Berlinben. Persze nem az egész városban, csak egy viszonylaton, az Ostbahnhof és a Hauptbahnhof között ingázó 147-esen. A rendszer különlegessége pedig a töltés módjában áll majd.


Dél-Koreában már működik az a technika, amit Németországban is szeretnének meghonosítani. Berlin és a BVG a szövetségi kormány által kiírt „Az elektromobilitás kirakata” pályázatra egy közös projekttel nevezett: az egyik városi autóbuszvonalon szeretnének elektromos autóbuszokat üzemeltetni.
Egy korábbi próbálkozás: tisztán akkumulátoros üzemre épített Mercedes-Benz O405N típusú kocsi Rathaus Spandauban. Az eredménnyel nem volt elégedett a BVG

A villamosítás a következőképpen nézne ki: a járművek tisztán elektromos hajtásúak lennének és az energiát akkumulátorokban tárolnák. A járművek töltését pedig a végállomásokon vezeték nélküli rendszerrel oldanák meg. A Bombardier villamosok számára már kifejlesztett egy hasonló rendszert, amit a hírek szerint sikerrel teszteltek. Ennek lényege, hogy az útburkolatban helyezik ez az elektromos kábelt és erről veszi fel az energiát a jármű egy tekercs segítségével. A rendszer csak akkor kapcsol be, ha a kábelszakaszt teljes egészében „lefedi” a jármű, így használta is biztonságos. Lényegében a rendszerrel már sokan találkozhattak: ilyen módon töltődik a legtöbb elektromos fogkefe is.
A dél-koreai tapasztalatok szerint a rendszer közel nyolcvan százalékos hatékonysággal dolgozik, ami egy városi tömegközlekedési jármű esetében kifejezetten jó érték – mondja a BVG. Ezért is szeretnék Berlinben is meghonosítani ezt a fajta hajtási módot.
A BVG hidrogéncellás buszokkal is kísérletezik. „Lelőhelyük” az X49-es viszonylat Staaken, Hahneberg és Messe Nord/ ICC végállomások között
(fotók: Halász Péter)

Klaus Walzak, a BVG egyik szóvivője kérdésre válaszolva elmondta: azért az Ostbahnhof és a Hauptbahnhof között – a belváros déli részén át – közlekedő 147-es viszonylatot választották a projekt alanyául, mert a viszonylat meglehetősen rövid – legalábbis a berlini viszonyokhoz képest – és emiatt elegendő a költséges töltőrendszert a két végállomáson kiépíteni, a járművek egy töltéssel megtehetik az utat.
A 147-es viszonylat pont megfelelő a BVG szerint az új hajtásrendszer teszteléséhez
(grafika: BVG)

Elvben azonban bárhova lehetne ilyen töltőpontokat telepíteni: akár a lámpákhoz, megállókhoz is, ahol a várakozás idején is tölthetik a kocsikat, de akár a teljes útvonalon is ki lehet építeni a rendszert.
A BVG egyébként korábban is kísérletezett már alternatív hajtású buszokkal. Tisztán akkus járműveket is használtak, meglehetősen csekély sikerrel. De van olyan külvárosi vonal, ahol dízel-villamos kisbuszok is közlekednek, míg másutt hidrogéncelláról működő busszal próbálkoznak.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.