2012. 01. 31.

Uniós IC-kocsi

Ünnepélyes keretek között mutatták be a MÁV-GÉPÉSZET gondozásában épülő első két IC-kocsi látványtervét. Az „IC+” fantázianevű járművek építését az EU is támogatja, erről írtak alá szerződést.



Bemutatták az „IC+” fantázianevű személykocsi látványtervét és támogatási szerződést kötött a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség és a MÁV-GÉPÉSZET Zrt. A két prototípus járműhöz összesen 462 millió forint támogatást kap a magyar társaság az EU forrásaiból.
A Gazdasági Operatív Programból támogatott, 200 km/h megengedett sebességű kocsik innovációs fejlesztéséről szóló projekt elszámolható költsége 1,4 milliárd forint, amelyből 462 millió forintot tesz ki az Európai Unió támogatása. A vállalat komplex technológiai innovációjának támogatására irányuló összegből, valamint a MÁV-GÉPÉSZET Zrt. saját pénzügyi forrásából a szolnoki összeszerelő műhelyek felszereltsége új eszközökkel is bővül a járművek leendő tulajdonosa, a MÁV-START Zrt. vezetése által megfogalmazott minőségi jellemzők biztosítása érdekében” – írja az esemény alkalmából kiadott közleményében a MÁV-csoport.
Projektindító Szolnokon. Balról jobbra: Siba Ignác, az NFÜ főigazgatója; Csépke András, a MÁV-GÉPÉSZET Zrt. vezérigazgatója; Szarvas Ferenc, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója és Szarka László, a MÁV Zrt. kommunikációs igazgatója
(fotó: MÁV Zrt.)

A MÁV-GÉPÉSZET a támogatási szerződés keretében vállalta, hogy a beruházással létrehozott termelő kapacitásokat, információs technológiai fejlesztéseket a projekt befejezését követő 5. év, azaz 2018 végéig fenntartja, illetve teljesíti.  Mindaddig az esélyegyenlőségi előírásoknak is megfelel a vállalat, így rész-munkaidőre, távmunkára és fogyatékossággal élők részére is hoz létre új munkahelyeket.
A 26,4 méter hosszú járművek a MÁV közleménye szerint 160 / 200 km/h sebességre alkalmasak. A kocsik belső tere korszerű, műanyag nagy-paneles utastér burkolattal rendelkezik, a jármű teljes légkondicionálást kap, pelenkázó asztallal is felszerelt, zárt rendszerű illemhelyet építenek ki. A hordozható számítógépek, mobil eszközök energiáját biztosító elektromos csatlakozók, GPS-vezérelt, fedélzeti és külső audiovizuális utastájékoztató rendszer, vezeték nélküli internet szolgáltatás is a jellemzők közé tartozik majd.
A másodosztályú utastér látványterve. Megszólalásig hasonlít a Bombardier által épített harmadik generációs IC-kocsikhoz

Emellett többek között két lényeges műszaki megoldást tartalmaz az új kocsi, egyrészt öt áramnemű energiaellátó egysége lesz, továbbá mindkét Európában használatos vészfék áthidaló rendszerrel (DB és UIC szerinti), valamint EP fékkel, továbbá a 160 km/h felett szükséges mágneses sínfékkel is ellátják. Az IC+ kocsi ki fogja elégíteni a hagyományos vasúti járművekre vonatkozó TSI előírásait is, amelyek tartalmazzák mindazon követelményeket, amelyek biztosítják az Európa országain belüli átjárhatóságot.
Az elsőosztályú kocsiban 58, a másodosztályúban 80 ülőhely lesz, termes, páholyos kialakításban – kapcsolódva az utazóközönség által nem annyira kedvelt európai trendekhez. A „bolhásban” 2+1-es, míg a másodosztályon 2+2-es ülésosztás lesz.
Kívülről pont úgy néznek ki, mint a 3G IC-kocsik. Nem is kellett sokat bajlódni a Photoshoppal, hogy előállítsák az „IC+” látványtervét
(grafika: MÁV Zrt.)

A járművek energiaellátását a villamosfűtési fővezetékről oldják meg, s az Európában dívó 1500 V 50 Hz, 1000 V 16,7 Hz, 3000 V 50 Hz, 1500 V egyenáram és 3000 V egyenáram fogadására is képesek.
A MÁV-szerint „az alapkoncepciót emelt szolgáltatási színvonalú intercity szerelvény felépítése képezi. Az új járművek kialakítása figyelembe veszi a jelenlegi szolgáltatás alappilléreit, erre épülnek a mai és jövőbeni igények szolgáltatásai:
  • nemzetközi forgalom műszaki követelményeinek teljesítése (TSI-k, UIC-döntvények, EN-szabványok),
  • korszerű, műanyag nagy-paneles utastér,
  • zárt rendszerű WC,
  • energiaellátó hálózat hordozható számítógépek használatához,
  • fejlett szolgáltatású, GPS-vezérelt, belső-külső audiovizuális utastájékoztató rendszer,
  • a kocsi mennyezete alatt, két, kettős LCD monitor, amelyek az adott állomás nevének kijelzésére, menet közbeni információadásra (pld. a következő állomás nevének, a pontos dátum és idő, hőmérséklet kijelzésére, vagy megjelenít egy térképet a jármű pontos helyzetével, a következő állomást, vagy állomásokat) szolgálnak.
  • vezeték nélküli internet szolgáltatás,
  • mozgáskorlátozottak komfortszolgáltatásai a vezérlőkocsiban (WC-, feljárólift, üléshely kialakítás),
  • korszerű többcélú terek alkalmazása a vezérlőkocsiban (nagy méretű csomag elhelyezését biztosító csomagtartó, kerékpártartók),
  • vezérlőkocsis vonat-összeállítás,
  • nagy intelligenciájú, távfelügyeleti rendszerrel egybeépített vonat/kocsi vezérlő és diagnosztikai rendszer,
  • belső videófelügyeleti rendszer alkalmazása,
  • határátmeneti forgalomban közlekedő járművekkel távvezérlési, vezérlőkocsis üzemmód alkalmazása.
A kocsik nem mellesleg megszólalásig hasonlítanak a Bomberdier által Dunakeszin (át)épített 3G IC-kocsikra. A hírek szerint nem véletlenül: a MÁV-GÉPÉSZET a 3G IC-kocsikat tervező szakembereket csábította át Szolnokra.
A hasonlóság nem a véletlen műve. Az „IC+” meglehetősen közeli rokonságban áll a képek szerint a harmadik generációs IC-kocsikkal
(fotó: Halász Péter)

A kocsik két prototípusa még idén elkészül és a tervek szerint – a szükséges hatósági engedélyek megszerzése után – az utazóközönség is találkozhat a járművekkel. Kíváncsian várjuk, vajon a 2010-ben meglehetősen szegényes standdal megjelenő MÁV-GÉPÉSZET elviszi-e a járműveket az idei InnoTransra?

Halász Péter