2012. 01. 30.

Talent 2: leállítják az átadásokat

Tovább bonyolódik a Bombardier Talent 2 motorvonatainak amúgy sem egyszerű története. A gyártó ugyanis január végén leállította a már átadható járművek kiszállítását a megrendelő DB AG-nak. A járműgyártó – sajtóhírek szerint – a fék hibája miatt döntött így.




Leállította a gyártó Bombardier a Talent 2 motorvonatok átadását. A DB AG leendő járműveinek története amúgy sem egyszerű, de a legyártott és gyakorlatilag 2008-2009 óta csak tárolt szerelvények sorsa továbbra is kérdéses. Bár a nürnbergi S-Bahn-hálózaton forgalomba állhatott néhány példány, lehet, hogy a végén még ezekte is le kell állítani?
Sajtóhírek szerint ugyanis a Talent 2-esekkel végzett mérések során (ami az eddig engedéllyel még nem rendelkező változatok forgalomba helyezéséhez volt szükséges) túl későn állt meg, azaz túl hosszú a jármű fékútja. Hogy pontosan mennyi volt a tényleges és az elvárt érték, arról nem szólnak a hírek.
Azt azonban érdemes megjegyezni, hogy a DB AG sajtóközleményben tudatta: további két Talent 2-t állítanak forgalomba a nürnbergi S-Bahn-hálózaton.
Kiszállításra váró 442-esek a Havelländische Eisenbahn, azaz hvle állomásán Berlin-Johannesstiftben

A Bombardier további rendelkezésig leállította a járművek próbáit és kiszállítását, így a vonatok üzembe állítása ismét csúszik. A gyártó úgy véli: szoftveres módosítással kiküszöbölhetők a most feltárt problémák.
A 2008-as InnoTranson bemutatkozott vonatok története meglehetősen kalandos: a bemutató óta mindösszesen 23 darab, négyrészes szerelvény állt forgalomba, a típusból gyártott vonatok java része a tárolóvágányokon várja sorsát. Mi több, volt olyan vonat is, amelyet a járműszekrény szilárdsági problémái miatt az első néhány legyártott példányt már szét is kellett vágni a sajtóhírek szerint.
A 2008-as InnoTranson mutatkozott be a nagyközönségnek a Talent 2. A DB AG számos pályázatot nyert a korszerű járművek ígéretével, forgalomba azonban csak 23 vonat állhatott

A megrendelő DB AG-t érzékenyen érinti a vonatok késése: számos üzemeltetési pályázatot ugyanis a korszerű motorvonatok ígéretével nyertek el, azonban az ilyeténképpen vállalt szolgáltatást nem tudja biztosítani a DB Regio – pótlási koncepciókat kellett kidolgozni és ez az utasokat is kényelmetlenül érintheti.
A mostani lépés megkérdőjelezi azt is, hogy az új berlini reptért a Willy Brandt avagy a BER átadásakor bevehetők lesznek a járművek egyáltalán? Igaz, a vonatoknak már most üzemelni kellene, így a német főváros környékén is áthidaló megoldások után nyúlt a DB AG.
Kiszállításra váró Talent 2-es motorvonatok az elstali rendezőben. Mi lesz a sorsuk?
(fotók: Halász Péter)

Halász Péter