2012. 01. 04.

Svájci repce

A Győr-Sopron-Ebenfurthi Vasút és sajtóhírek szerint Stadler megerősítette: jelentkeztek a GYSEV motorvonat-tenderére. A svájci székhelyű járműgyártó sikeres tárgyalások esetén négy motorvonatot szállíthat az osztrák-magyar vasúttársaságnak. Azonban a tender feltételei, a kiírás számos kérdést vet fel, hiszen egy áramrendszerű járműveket venne a „repcevasút”.


Egy magát átfogó közlekedési hírportálként aposztrofáló oldal „GYSEV-közeli forrásokra” hivatkozva közölte a minap: a svájci Stadler jelentkezett egyedül a GYSEV nemrégiben kiírt motorvonat-tenderére. A GYSEV  és Stadler Magyarország is megerősítette, hogy a Stadler Rail AG jelentkezett a pályázatra.
A beszerzéseket tárgyalásos alapokon bonyolítják le, így ha lesz motorvonat, akkor azt a Stadler szállítja majd. Persze el is bukhat a beszerzés, ha nem tudnak a felek megállapodni.
A már említett portál találgatásokba bocsátkozott abban a kérdésben is, hogy milyen járművet vehet majd a nyugat-magyarországi vasúttársaság? A „szakértők” felsorolták a Stadler által jelenleg gyártott, valamennyi, normál nyomtávolságú, egyszintes villamos motorvonat-típust, igaz, a választék nem túl nagy. Nézzük hát ezeket.
Vajon a Stadler melyik terméke mellett dönt a GYSEV? A hazánkban már bevált FLIRT-et választják?

Netán a jobbára a dízel üzemben jeleskedő GTW-családból kerül ki a győztes?
A képen a DB Regio egyik GTW 2/6-osa érkezik Kassel-Wilhelmshöhe pályaudvarra

Az egyik lehetséges megoldás a GTW-családból kerülhet ki. A bő másfél évtizede, 1995-ben bemutatott prototípus után jobbára dízel-villamos változatban készültek a középre helyezett hajtóegységből és az arra kapcsolt, egy forgóvázon és a hajtóegységen nyugvó vezérlőkocsikból álló járművek. Persze, villamosüzemű változat is van a GTW-kból ezek Svájcban terjedtek el leginkább, de a Linzer Lokalbahn és a ZSSK is alkalmazza őket.
A járműve típusjelzése kialakításuktól függően GTW 2/6 vagy 2/8 lehet. A GYSEV-hez legközelebb ilyen járművek Szlovákiában (a Tátrában) és Linz környékén üzemelnek villamos változatban. Dízelüzemű variánsukból a stájerországi GKB és StLB is vásárolt a szlovákok mellett. A GTW-k alapvetően a kisebb forgalmú, mellékvonali jellegű üzemben használhatók gazdaságosan, kialakítástól függően 110-140 km/h elérésére alkalmasak.
A GTW-k 2/6-os változatát sok helyen használja a DB is, még akkor is, ha villamosmozdonyos ingavonatok is járhatnának helyettük a Berliner Außenringen a schönefeldi reptér és Potsdam között közlekedő RB22-es viszonylaton sűrűn látott vendég a típus. Éppen a seddini rendező mellett halad s gördül be a hasonló nevű megálló magasperonja mellé a Schönefeld felől érkező, Potsdam-Pirschheide érintésével a brandenburgi tartományi székhely főpályaudvarára közelekedő jármű

A másik lehetséges típus a hazánkban is ismert és bevált FLIRT-család lehet. Előnye, hogy hazánkban már ismerik, így nem jelenthet újdonságot sem a karbantartása, sem az üzemeltetése, kezelése. A sikeres járműtípus túl van már a hétszázadik példányon, míg a GTW-kből – 2011 szeptemberéig – 551-et adott el a Stadler a különféle vevőknek.
A FLIRT népszerű típus a villamosvontatású üzemet fenntartó magáncégek között. Fulda felől érkezik Kassel-Wilhelmshöhére a Cantus két, háromrészes motorvonatból csatolt szerelvénye

Bár a „szakértők” csak a végsebességet vetették fel, hogy szükség van-e rá, más erények is szólhatnak a több mint hétszáz példányban készült járműcsalád mellett. A FLIRT végsebessége 160 km/h, menettulajdonságai miatt kifejezetten alkalmas fővonali nagysebességű üzemre éppúgy, mint a sok megállással tarkított elővárosi forgalomra, hiszen remek gyorsítóképessége (ez akár 1,2 m/s2 is lehet) erre is alkalmassá teszi.
A Rajna jobbparti vasúton Koblenz és Frankfurt között a személyforgalmat bonyolító VIAS a négyrészes FLIRT-ekre szavazott. A felvétel Koblenz Hauptbahnhofon készült

A témában megkerestük a GYSEV sajtószóvivőjét, Rázó Lászlót is. Tájékoztatása szerint jelentkezést a GYSEV a következő két hétben megvizsgálja. Amennyiben a kiírás szerinti feltételeknek megfelel, következhet az ajánlattétel, amelynek benyújtására a cégnek 30 nap áll rendelkezésére. Ha minden a megfelelően halad, akkor az elképzelések szerint eredmény és szerződéskötés április elején lehetséges.
A MÁV-START-nál bevált, az utasok szeretik a FLIRT-et, hiszen a legkomfortosabb elővárosi járműve a cégnek. Vajon a GYSEV is rá szavaz?
(a szerző felvételei)

Halász Péter