2012. 01. 02.

Rekordkésés

Minden eddiginél többet késtek a vonatok novemberben Berlinben és Brandenburgban. Nem csak az S-Bahn, hanem a regionális vonatok is a pontatlanság mintaképei lehetnének, hiszen utóbbiak közül minden ötödik jelentősebb késéssel közlekedett.


Nem csak a jármű- és járművezető-hiány nehezíti az életet Berlinben. A DB AG üzemeltette kötött pályás közlekedési lehetőségek sem tartják a menetrendet, derül ki egy nemrég megjelent összesítésből. Számtalan okot tud sorolni az üzemeltető a késésekre: csúszós sínek, vandalizmus, szabotázsok, építési munkák... A sor szinte végtelen.
A VBB összesítéséből kiderül: 2011 novemberében a regionális vonatoknak mindössze 82,8 százaléka volt pontos vagy legfeljebb öt percet késett. Összehasonlításul: az országos érték ugyanebben az időszakban 91,6 % volt. Az összesítésből az is kiderül, hogy a berlini és a brandenburgi késések számos okra vezethetők vissza: számos kábellopás, síntörés nehezítette a forgalmat. Emellett számos biztosítóberendezési zavar is hátráltatta a vonatok közlekedését. De ugyancsak késtek a vonatok az őszi levélhullástól: a könnyű, csekély tapadó tömegű járművek könnyen „elpörögnek”, s a „helybenjárás” vagy éppen az ezt elkerülendő óvatosabb vezetési stílus következménye a késés.
A könnyű motorvonatok az őszi időjárás következtében sokszor óvatosabb vezetési stílust követelnek a vezetőjüktől, ennek pedig a menetrend látja kárát a VBB szerint

Ha csak az S-Bahn-hálózatot vizsgáljuk, akkor a számok azért jobbak: a közlekedő vonatok 92,9 százaléka tartotta a menetrendet. Ehhez hozzá kell tenni azt is, hogy az érték nem csak a késések miatt ilyen, hanem azért is, mert az éppen érvényes (szükség)menetrendben meghirdetett vonatok 94,6 százaléka közlekedett le egyáltalán. A lemondott, kimaradó vonatok egyik oka a járművezetők hiányzása – mondta Hans-Werner Franz, a VBB vezetője. A másik pedig az, hogy a teljes menetrendhez szükséges mintegy ötszáz „Viertelzugból” csak 472 áll rendelkezésre. Érdemes azt is megjegyezni, hogy sokszor az S-Bahn vonatai a megszokott 80 helyet 60 km/h-val közlekedtek.
Az S-Bahn járatainak 92,9 százaléka volt pontos, de sok vonat egyáltalán nem indult el, mert nem volt rá mozdonyvezető

A berlini városi közlekesében a villamosok összes menete közül mindössze 0,5 százaléknyi maradt ki, s az összes vonatból 91,2 százalék közlekedett pontosan; a metrók 98 %-os pontossági mutatót produkáltak a vizsgált időszakban; míg a buszok közül csak a járatok 84,6 százaléka tartotta be a meghirdetett közlekedési rendet.
A városi közlekedés legpontatlanabb résztvevői a buszok voltak: az összes menet 84,6 %-a tartotta a meghirdetett menetrendet
(fotók: a szerző)


Ehelyütt ajánljuk olvasóink figyelmébe Magyarics Zoltán kétrészes írását a késési statisztikák kapcsán. Az 1. részt ide, a 2. részt ide kattintva olvashaták.

Halász Péter