2012. 01. 17.

Ötven éves a Schnellbahn

Schnellbahn. Így kiírva. Nem S-Bahn, mint ahogyan mostanában az ÖBB hívja. Ötven esztendeje, 1962. január 17-én indult meg az osztrák fővárosban a gyorsvasúti forgalom. Azóta hozzánőtt a városképhez és a kék, illetve azóta már néha szürke-vörös szerelvények nélkül ma már elképzelhetetlen lenne az élet. A RegionalBahn Blog születésnapi köszöntője.


Napra pontosan fél évszázaddal ezelőtt, 1962. január 17-én vette fel a Schnellbahn nevet a bécsi elővárosi vasúti hálózat. A gyorsvasút, merthogy ez a kifejezés ezt jelenti, így ebben a formában tipikusan osztrák: a német nyelvterület más részein ugyanis bizony S-Bahn névvel illetik az ilyen rendszereket. Az ÖBB maga is így használta a 2005-2006-os menetrendig, akkor viszont áttért a mindenhol máshol is használt kifejezésre. Igaz, a bécsieknek azóta is csak Schnellbahn maradt.
A bécsi Schnellbahn jelenlegi hálzóata
(forrás: Wikipedia)

A bécsi Schnellbahn régi...

...és manapság divatos új logója
(forrás: Wikipedia)

A hálózat alapját a várost már a XIX. század vége óta átszelő vasútvonal jelentette. Igaz, a Meidling felőli kapcsolata miatt a Rennwegig új pályát építettek, magasvasúti (Matzleinsdorfer Platz) és földalatti (Südtiroler Platz, Südbahnhof) megállókkal. A többi pályát pedig újjáépítették, kapacitását bővítették és végül 1962. január 17-én ünnepélyes keretek között megnyitották a forgalom előtt a Stammstreckét.
Az ünnepségen részt vett az akkori szövetségi elnök, Adolf Schärf és a kancellárhelyettes Bruno Pittemann. A Südbahnhofon tartott ünnepi beszédek után az ÖBB vezérigazatója, Maximilian Schantl, a közlekedési miniszter Karl Waldbrunner és a bécsi főpolgármester, Franz Jonas társaságában beutazták a vonalat.
A hálózaton ekkor a vadonatújnak számító 4030.2-es sorozatú motorvonatok közlekedtek. A 4030.201–246 pályaszámtartományba sorolt három részes vonatok különlegessége, hogy hagyományos vonókészülék helyett a gyors csatolást és bontást lehetővé tevő Scharfenberg-kapcsolókat szereltek fel rájuk, így egyszerűen erősíthették vagy éppen gyengíthették a vonatokat. A típus 2004-ig szolgált Bécsben.
Egy eredeti kivitelű 4030-as Klein Schwechat állomáson
(forrás: Wikipedia)

2002-ben még csak legfeljebb dokumentumértékkel bírt, azóta azonban már sokkal többet „ér”a  két 4030-asról Floridsdorfban készített felvétel
(fotó: Halász Péter)

A hálózat emblematikus járműve azonban nem ez, hanem a 4020-as sorozat. A szintén három kocsis (motor+pót+vezérlő) összeállítású egységek 1978 és 1987 között épültek. A bécsi gyorsvasút igényeihez igazított vonatokból százhúsz egység épült. Bécs mellett szerte Ausztriában felbukkantak a személyvonati forgalomban a járművek. A típust 1996-tól kezdve felújították, ekkor kapták a mai – az eredetitől árnyalatokban és apróbb részletekben eltérő – színtervüket, a homlokfali célfilm helyett a digitális kijelzőt és az alagúti szakaszokon előírássá vált vészfékáthidaló berendezést is.
A 4020-asok a bécsi Schnellbahn-hálózat jellegzetes járművei. Százhúsz épült belőlük

A legújabb ÖBB-s színterv szerint fényezett vonatok jobbára a Franz-Josefs-Bahnon látnak el regionális forgalmat, de itt éppen a 4020 308-as a Vorortelinién pótol egy Talentet. A felvétel az S45-ös viszonylat végállomásán, a Handelskainél készült

Egy szintén új színterv szerint festett 4020-as tölti a pihenőidejét a Franz-Josefs-Bahnhofon
(fotók: Halász Péter)

A Schnellbahn hálózaton ugyancsak részt vesznek a forgalom lebonyolításában a Bombardier Talent motorvonatai is. A 4024 és 4124 sorozatú járművek a 4020-asokkal vegyes fordában járnak, erre ékes bizonyíték az S45-ös viszonylat, a „Vorortelinie”, ahol a Talentek szolgálatképtelensége esetén könnyen belefuthatunk a 4020-as motorvonatokba. Utóbbi pikantériája, hogy amíg a szóló Talent közlekedhet vonatkísérő nélkül, erre a 4020-as nem alkalmas – a szóban forgó viszonylaton viszont nincs vezényelt jegyvizsgáló.
A Talentekre is fontos szerep hárul az elővárosi forgalomban. Egyik fix lelőhelyük az S45-ös viszonylat, a Vorortelinie

Igaz, sokszor 4020-asokkal kell pótolni a nem túl megbízható szerelvényeket. A felvételek Oberdöbling megállónál készültek

Szinte csak Talentekkel találkozhatunk az Ostbahnon közlekedő S60-as viszonylaton. Ennek oka, hogy a szóló Talentre nem kell vonatkísérő (csatoltra már igen), míg a szóló 4020-asra kell még egy embert vezényelni. A képen a 4124 003-7-es Bruck an der Leithából indul Wien Südbahnhof felé

Ugyancsak a személyzetspórolás okán jár a Wien Südbahnhof (Ostbahn) és a papíron a Hausfeldstraße között ingázó S80-ason is szóló Talent. Igaz, elég is

Ugyanis a Bécsből Marcheggen át Pozsonyba járó távolsági vonatok besegítenek a város forgalomban, egyedül Lobau megállót hagyják ki. A képen a Südbahnhof felől érkezik a baljáratú pályán egy Herkules-vontatta ingavonat a Praterkai megállóba

A Westbahnhon közlekedő S50-es viszonylat jó példa a regionális és a gyorsvasúti járatok összhangjára. Lényegében helyi személyvonati szerepet tölt be a jobbára óránként közlekedő viszonylat. A képen látható Talent épp Tullnerbach-Pressbaum állomásra gördül be
(fotók: Halász Péter)

A bécsi Schnellbahn-hálózat sajátossága, hogy sokszor nehezen választható el a regionális személyforgalomtól. Magyar példára lefordítva: a Schnellbahn a helyi vonat, míg a regionális járatok (Regionalzug, Regionalexpress) pedig a „zónázó”. Ráadásul ez a szimbiózis jól látszik a Stammstreckén, hiszen itt a dél felől érkező regionális vonatok minden megállóban megállnak és részét képezik a Schnellbahn-forgalomnak. Ezeken a vonatokon egyébként jobbára 1116-osok és emeletes ingavonatok járnak, elvétve azonban 1016-os, 1144-es vagy éppen 1142-es is vetődik arra.
A Stammstreckén nem csak a gyorsvasúti szerelvényekkel találkozhatunk. A várost átszeik a dél felől érkező regionális vonatok is. Az emeletes ingavonat így ugyanúgy része a hétköznapoknak, mint a 4020-asok. Ak épen egy észak felé tartó ingavonat tart egy rövid pihenőt Wien Mitte állomáson

A Stammstrecke egyébként Ausztriában nem egyedülálló módon baljáratú. Ennnek oka többek között az, hogy a csatlakozó Südbahnon is balra hajts van és egyszerűbb így megoldani a forgalmat, minthogy Meidlingben cserélgetni kelljen az irányokat

Előbb egy 4020-as, most egy emeletes... De néha még tehervonat is vetődik a Stammstreckére!
(fotók: Magyarics Zoltán)

A gyorsvasúti hálózat egyébként nem fejlődik olyan látványosan, mint a bécsi metró. Az elmúlt években jobbára csak pontszerű beavatkozások történtek, mint mondjuk a stadlaui metró-gyorsvasút csomópont vagy a szintén hasonló Hausfeldstraße-projekt, ahol ugyancsak átszállópont létesül az U2-es metró és a Schnellbahn között.
Az elmúlt évek egyik látványos beruházása volt a stadlaui metró-gyorsvasút átszállóhely kiépítse, ami az U2-es metró asperni hosszabbításával, 2010. október 2-án nyílt meg
(fotók: Halász Péter)

A másik nagy projekt az egykori Nordbahnhof térségének rendezése volt. A Pratersternnél a régi, részben átmenő pályaudvar (Wien Nord) helyére egy négy vágányos, tágas állomás épült
(fotók: Magyarics Zoltán)

A hálózat nem szűkölködik azonban a megnyitása óta történt más átalakításokban sem. A Simmering városrészen átvezető Aspangbahn vonalát – itt jár a reptéri vonat és az S7-es – néhány éve teljesen átépítették, ekkor újult meg a Rennweg és St. Marx állomás is.
A Stammstreckén is történt változás: az U6-os metró északi, Floridsdorfig tartó hosszabbításának átadásával megszűnt a Strandbäder megálló, hiszen mellette áll meg a metró a Neue Donau megállóban.
Egy 4020-as halad a bezárt Strandbäder megállóban. A kép az U6-os metró Neue Donau megállójának peronjáról készült

Megszűnt vonallal is büszkélkedhet egyébként a hálózat: Leopoldau és Erzherzog-Karl-Straße között már nem közlekedik vonat, így a Breitenleer Straße megálló személyforgalma is megszűnt a 2010-2011-es menetrend életbe lépésével.
Az utolsó menetrendi évada volt a „városkerülő” S7-esnek a 2009-2010-es. A menetrendváltással megszűnt ez az egyébként meglehetősen gyér forgalmú szakasz és az egyetlen önálló megálló, a Breitenleer Straße is

Másutt lenne igény, de a pályakapacitás nem engedi. Ilyen az S2/S15 önálló szakasza, a Verbindungsbahn. Itt csak félóránként-óránként jut hely egy-egy gyorsvasúti járatnak

A gyorsvasúti szerelvények java részén még mindig találkozhatunk jegyvizsgálókkal, akik nem csak segítik a mozdonyvezetőt, hanem a városon belüli részen is végeznek menetjegy-ellenőrzést
(fotó: Halász Péter)

És mit hoz a jövő? Járműfronton megújulást, ez biztos: az ÖBB 2010 áprilisában jelentette be, hogy kétszáz szerelvényt rendel a Siemens Desiro ML típusából – ezek fogják váltani a 4020-asokat 2015-től.
Különleges helyeken is járnak Schnellbahn-járatok: itt éppen Heiligenstadtból érkezik az S45-ösön közlekedő Talent. A vonatok egy félkörívet megtéve fordulnak rá a Duna partján vezető Donauuferbahnra, hogy elérjék a Stammstreckéhez átszállást biztosító Handelskai megállót
(fotó: Magyarics Zoltán)



A magyar vonatkozásokat se felejdük: volt idő, amikor a Hegyeshalom és Nickelsdorf közötti forgalomban közlekedő vonatok S65-ös viszonylatjelzéssel jártak és bizony a magyar határállomásról egyenest Südbahnhofig jártak! A felvételek 2003. október 26-án készültek
(fotók: Halász Péter)

A bécsi Schnellbahn egyébként számos film helyszínéül is szolgált. Ezek egyike az ORF kicsit szatirikus Kottan Ermittelt című krimisorozata. Korábban már megemlékeztünk a sorozat 1978-as, „Wien Mitte” című epizódjáról. Most az ünnep tiszteletére álljon itt az akkor is bemutatott filmrészlet.

A fél évszázados évforduló alkalmából a mai napon Bécs város területén, a 100-as zónában a Schnellbahn-vonatokon díjmentesen lehet utazni – tudatta az ÖBB a születésnap alkalmából. Az osztrák posta pedig különleges bélyeggel tiszteleg az ország első gyorsvasúti hálózata előtt.
Az osztrák posta alkalmi bélyege
(forrás: Österreichische Post)

Halász Péter