Sokszor hallottuk, általában alaptalanul ezt az állítás a MÁV-START környékén. Nos, a helyzet úgy alakult, hogy most tényleg nincs kocsi, hiszen a Budapest és München között közlekedő Kálmán Imre EN egyik hálókocsija (a forda két kocsit igényel) kidőlt a sorból.
Január 20-án 14:43-kor, tehát a vonat indulása előtt alig hét órával került ki a MÁV-START honlapjára, hogy péntek este bizony senki se számítson hálókocsira a Münchenbe tartó Kálmán Imre EN vonaton. A MÁV-START közleménye szerint az EN 462 és EN 463 számú vonatokon „a hálókocsi műszaki hibája miatt január 20-tól a hiba elhárításáig csak az alábbi napokon és útirányon biztosítjuk a hálókocsis utazási lehetőséget.
• Budapest–München: 2012. január 20-tól csak páratlan napokon,
• München–Budapest: 2012. január 21-től csak páros napokon.
A további napokon csak ülőhelyes és fekvőhelyes kocsi közlekedik az EuroNight vonatban!”
A vasúttársaság közlése szerint a háló- és fekvőhelyek közötti árkülönbséget megtérítik a pórul járt utasoknak.
Felmerül a kérdés: vajon miért nem pótolja a MÁV-START másik, régebbi típusú kocsival a vonatból kikerült járművet. Nos, a válasz erre az, hogy a görlitzi hálókocsik bizony nem nyomásállóak és nem rendelkeznek vészfékáthidaló berendezéssel sem, ami viszont az ÖBB hálózatának érintett részén előírás.
Igaz, felmerülhet az a kérdés is, hogy miért nem vesz bérbe a MÁV-START akár a DB-től, a ČD-től vagy a ZSSK-tól, netán bárki mástól megfelelő hálókocsit? Hiszen ez a lépés, bár pénzbe kerül, mégis sokkal inkább segíthetne a vasút jobb megítélésén, mint az, hogy alig hét órával a vonatindulás előtt közlik az utassal: bocs, nem lesz hálókocsid, mehetsz egy hatágyas kusettbe mondjuk a kétágyas hálófülke helyett...
Arról pedig ne is beszéljünk, hogy valószínűleg jónéhányan csak holnap este, München főpályaudvarán szembesülnek azzal, hogy nincs meg a hőn áhított és megfizetett (!) hálóhelyük, helyette egy kusettkocsival kell beérniük. Vajon a MÁV-START az akármelyik vasút által kiadott jegyek esetében is fizet különbözetet? Fenntartásaink vannak.
Arról pedig ne is beszéljünk, hogy valószínűleg jónéhányan csak holnap este, München főpályaudvarán szembesülnek azzal, hogy nincs meg a hőn áhított és megfizetett (!) hálóhelyük, helyette egy kusettkocsival kell beérniük. Vajon a MÁV-START az akármelyik vasút által kiadott jegyek esetében is fizet különbözetet? Fenntartásaink vannak.
Írásunk kezdőképén a 2011. december 28-án közlekedett Kálmán Imre EN látható Wien Meidlingben. A mozdony mögött egy rejtélyes okokból Budapesten járt „Inlandswagen” közlekedett. Az esetről a RegionalBahn Blog is beszámolt.
Halász Péter