2012. 01. 27.

Nehéz eset

Túl nehéz lett a motorkocsi, így csak üresen mehet át a Koblenz és Waldshut közötti határhídon az SBB felújított motorvonata. A híd nem bírja ugyanis a súlyban némileg gyarapodott motorkocsikat.


A svájci-német határt is jelző Rajna-hídon a svájci Koblenz és a német Waldshut városa közötti forgalomban az SBB új motorvonatokat vetett be. Pontosabban a vonatok nem újak, hanem felújították őket és a betétkocsit cserélték le új, alacsonypadlós járgányra.
A felújítás keretében a motorkocsik többek között klímaberendezést kaptak és zárt rendszerű WC-vel látták el őket. Ez azonban némileg növelte a motorkocsik tömegét. A meghízott járművek ugyan üresen még átmehetnek a Rajna felett átívelő 190 méteres hídon, de hangsúlyozzuk: csak üresen. Utasokkal telve ugyanis már túllépik a hídon érvényes, 18 tonnás tengelynyomást.
A Waldshut és Koblenz közötti Rajna-híd még 2009 nyarán. Akkor a Mittelthurgaubahntól átvett GTW 2/6-osok jártak még a két város között
(forrás: Wikipedia)

A probléma megoldására az SBB azt találta ki, hogy a vonat motorkocsiját a svájci Koblenz állomásán kiürítik, az utasokat áttessékelik a könnyebb betét- és vezérlőkocsiba. Így üresen a motorkocsi már átkelhet a Rajna felett, igaz, csak 30 km/h-s sebességgel teheti mindezt.
A felújított RBDe 560-asok motorkocsija (jobbra) nehezebb, mint az elődei, így csak üresen kelhetnek át a Rajna felett
(fotó: Guy Perrenoud / SBB CFF FFS)

Az 1859-ben épült átkelő felújításáról, cseréjéről egyelőre nincs szó. Az viszont biztosnak tűnik, hogy az SBB „Domino” motorvonatai csak átmeneti vendégek: ez év közepétől a svájci Koblenz állomását felújítják, emiatt pedig a vonalon feszültségmentesítik a felsővezetéket. A forgalmat ekkor a DB Regio 628-as sorozatú motorvonatai veszik át, amelyek beleférnek a híd teherbíró-képességébe – utasokkal is.

Halász Péter