2012. 01. 16.

Lassújel a bejáraton

A 2006-ban átadott berlini főpályaudvar egyes részein lassújeleket vezetett be a DB AG. Az indoklás szerint az áthidaló szerkezetek elhasználódtak – de baj van az üvegtetővel is, mivel a galambok összepiszkították azt és ez nem tett jót a szigetelésnek.




Papíron 60 km/h a pályasebesség a berlini Stadtbahnon. Tegyük is gyorsan hozzá: a menetrend lazasága és a vonatbefolyásoló berendezések sajátossága miatt ezt azonban meglehetősen ritkán érik el a szerelvények. Mégis közfeltűntést keltett a DB AG minapi intézkedése: negyvenes lassújelet vezettek be a környező hídszerkezeteken.
Egy csatolt ICE 2-es araszol be a főpályaudvarra. Magyarics Zoltán felvételén azonban nem a lassújel miatt „lopakodott” a szerelvény, hanem a vonatbefolyásoló sajátosságai miatt tett így

A német vasút indoklása szerint a hídelemek idő előtt elhasználódtak, s csereérettek lettek. Többet azonban nem közöltek és azt sem tudatták a sajtóval, hogy mégis mennyibe kerülnek az utólagos munkák? Annyit lehet még tudni, hogy a cserélendő alkatrészeket már előkészítették. A lassújel több száz méter hosszú és a Hauptbahnhof előtt kezdődik, s egészen a Friedrichstraße felé eső váltókörzet végéig tart, viszont nem érinti az S-Bahn vágányait, csak a nagyvasútét.
A hídszerkezeteken csak 40 km/h-val szabad közlekedni. Gyorsabban egyébként sem szoktak

A tetőszerkezettel is baj van: a csodálatos üvegtetőt ugyanis a galambok rendszeresen összepiszkítják és a galambürülék, no meg a takarítószerek hatása nyomán az üvegtáblák közötti tömítések is elöregedtek és ezeket is cserélni kell.
Ugyancsak alakítani kell a „kistestvéren”, Berlin Südkreuz állomáson: itt a füstelvezetőket kell megváltozott szabályok szerint átalakítani és felmerült, hogy a galamboknak köszönhetően itt is gond lehet az üvegtető tömítéseivel.
A látványos üvegtető tömítéseit a galambok ürüléke és a takarítószerek együttes hatása miatt kell újra cserélni
(a képek illusztrációk, fotók: Magyarics Zoltán)

Halász Péter