Számos alkalommal kénytelen a német Eurobahn a vonatait a végállomás előtt egy megállóval, Kaldenkirchenben visszafordítani. Az ok prózai: a mozdonyvezetők egy része nem rendelkezik különbözeti vizsgával a német-holland határátmenetre.
Az elmúlt hetekben számtalan példa akadt arra, hogy a Ruhr-vidéki RE13-as viszonylatot üzemeltető Eurobahn járatainak forgalmában újabb fennakadások voltak. Igen, újabbak, mert a 2009. december 11-i menetrendváltás idején még nem álltak rendelkezésre a „Maas-Wupper-Express”, azaz az RE13-as viszonylat forgalmához szükséges FLIRT-motorvonatok. Ekkor – bő két hónapig – számtalan magánvasúti mozdony és kocsi segítségével próbálták pótolni a járatokat. Sőt, amikor már szolgálatba állhattak a németországi részen, a holland hatóság engedélyének hiányában nem vehették fel a holland Venloig a forgalmat, így továbbra is pótló vonatok jártak Mönchengladbach és a holland városka között. Végül 2010. július 25-én engedélyezte a németalföldi hatóság a négyrészes FLIRT-ek közlekedését a rövidke, mintegy három kilométernyi holland vasúti szakaszon.
Neussba érkezik egy Venlo felé tartó ötrészes FLIRT. A kép készítésekor volt megfelelő vizsgákkal rendelkező járművezető a vonaton
(fotó: Halász Péter)
(fotó: Halász Péter)
Ezúttal azonban nem a járművekkel, hanem azok vezetőivel van baj. Az Eurobahn az elmúlt hetekben számos esetben kellett, hogy lemondja egyes vonatait, mert nem rendelkezett elegendő és megfelelő képesítésű járművezetővel. A Kaldenkirchen–Venlo közötti határátmenetben ugyanis nem elég németországi mozdonyvezetői engedéllyel rendelkezni, szükséges egy különbözeti vizsga is az eltérő utasítások és jelzések miatt.
Üres a németországi személyvonatok vágánya Venloban. Most már nem csak vonatmentes időben, hanem egyre többször vonatok helyett is ezzel szembesülnek az utazni vágyók
(fotó: Nánási Zoltán)
(fotó: Nánási Zoltán)
Márpedig ilyen járművezetőből meglehetősen kevés áll rendelkezésére az Eurobahnnak és amikor a mozdonyvezetők egy része betegállományba megy (mint ahogy mostanában teszik ezt a Ruhr-vidéken is), nem egyszerű a személyzet munkáját megszervezni. Márpedig az Eurobahnnak nem áll rendelkezésére annyi különbözeti vizsgával rendelkező dolgozó, hogy minden betegállományban lévő kollégát helyettesíthessenek.
Nem mellesleg érdemes azt is megjegyezni, hogy hasonló problémák a 2009 végéig jelen volt üzemeltetőnél, a DB Regionál is rendszeresen előfordultak. Többek között ezért is választotta a megrendelő Verkehrsverbund Rhein-Ruhr (VRR) a francia államvasút többségi tulajdonában álló Keolis leányvállalatát, mert vállalták: biztosítják a zavartalan kishatárforgalmat.
A korábbi üzemeltető, a DB Regio járatainál is rendszeresen gondot okozott a megfelelő vizsgával rendelkező dolgozók biztosítása
(képünk illusztráció, fotó: Halász Péter)
(képünk illusztráció, fotó: Halász Péter)
Az utasok pedig különösen rosszul jártak a mostani esetben. Számos alkalommal egyszerűen hiába várták a vonatot, az nem jött. Információt pedig nem kaptak, így tanácstalanul álltak az egykor szebb napokat látott határállomás, Kaldenkirchen peronján. Mint az kiderült: az Eurobahnnak ugyanis e-mail formájában kell megrendelni minden egyes külön tájékoztatást az állomásokat üzemeltető DB Station&Service-től, hogy ugyan már, szóljanak a kedves utasnak, hogy hiába várja a vonatát...
Kaldenkirchenből a hollandiai Venlo felé indul az Eurobahn FLIRT-je. Ritkábban teszi manapság, nincs elég mozdonyvezető, akinek van vizsgája a határátmenetre
(fotó: Nánási Zoltán)
(fotó: Nánási Zoltán)
Az Eurobahn pedig úgy döntött: további munkavállalókat képeznek ki a határátmeneti forgalomra, hogy a mostanihoz hasonló probléma ne fordulhasson elő ismét.
Halász Péter