A TW6000-eseket idehaza is ismerjük. A TW2000-eseket alig, hiszen ezek váltották Hannoverben a Budapestre került Banánokat. Most viszont a maradék „régi” villamost is lecserélik: jönnek a TW3000-esek.
Alig több, mint másfél év múlva, 2013 augusztusában már utazhatunk az új hannoveri villamosokkal. A TW3000-esek nem csak a hannoveriektől megszokott extravagáns külső formával hívják fel a figyelmet magukra (gondoljunk csak az ÜSTRA Mercedes-Benz Citaro buszaira), hanem a belső tér modernségével is kitűnnek a sorból. Legalábbis a most bemutatott első beltér-modellből ez derül ki.
A jármű külsőre azért nagyon nem üt el a már most is közlekedő TW2000-esektől, igaz, a szokatlan formákat még szokni kell. A beltér viszont annál izgalmasabb: új világítási koncepció, kényelmes és vandálbiztos ülések kapnak helyet a kocsikban.
Az új villamosok belső terét egy makett segítségével mutatták be a közönségnek
Az ÜSTRA egyelőre ötven villamost rendelt, összesen 126 millió euróért (mintegy 37,8 milliárd forintért) az Alstom és a Vossloh-Kiepe alkotta konzorciumtól. 2020-ig pedig további 96 járművet hívhat le a szerződés értelmében kedvezményes áron az ÜSTRA, ha elégedett az első ötvennel. A kihívás nagy: a hannoveriek ugyanis 2050-ig biztosan járatják majd az új tujákat. Az Alstom egyébként amolyan házi szállítója a hannoverieknek, hiszen a jogelőd LHB építette a TW6000-esek egy részét és az Alstom gyártotta a most futó TW2000-eseket is. A villamosok vételárának mintegy felét a tartományi közlekedési szövetség, az LNVG állja, míg másik felét az ÜSTRA teremti elő. Az első szerelvények 2013 nyarán állhatnak szolgálatba Alsó-Szászország székhelyén.
Világos, átlátható utastér, részben hosszanti, részben páholyos üléselrendezéssel
Az új villamosok ülőalkalmatosságai nem tűnnek túl kényelmesnek, ám minden bizonnyal jól tűrik a rongálást
Új megvilágításba helyezték az utasteret. A kocsik belső részét LED-es fényforrások segítségével világítják meg
(fotók: Florian Arp / Hannoversche Allgemeine Zeitung)
(fotók: Florian Arp / Hannoversche Allgemeine Zeitung)
A villamosok érdekessége, hogy különleges formájukat méretezésüknek köszönhetik: a futómű környékén 2,4, míg az utastérben 2,6 méter szélesek. A magaspadlós kocsik hossza mintegy 25 méter lesz, így lehetőség van arra, hogy hármas csatolásban közlekedhessenek a hannoveri Stadtbahn-vonalakon. Erre a hivatalosan csak a TW2000-eseknél van lehetőség, mert a TW6000-esek 28 méter hosszúak, így a BOStrab (a villamosokra érvényes szövetségi szabályozás) értelmében túllépik a megengedett maximális 75 méteres vonathosszt. Igaz, a 6000-esek is jártak hármas vonatokban: a 2000-ben tartott világkiállítás idején külön engedélyt kaptak az így közlekedő vonatokra.
Halász Péter