2012. 01. 02.

Helyjegy az nincs

Nem lehet helyjegyet venni január 9-étől a Budapest–Győr–Hegyeshalom között közlekedő vonatokra. No, nem a MÁV-START szünteti meg az IC-pótjegy intézményét, hanem a december közepe óta érvényes lassújelekkel hozzák összefüggésbe a dolgot. Legalábbis a szövegkörnyezet, mert más erre nem utal...


Meglehetősen rossznak nevezhetjük a MÁV-START utastájákoztatási gyakorlatát. A társaság honlapján jól eldugva, egy december 20-i hírbe beleírva tudta le a vasúttársaság a tájékoztatási kötelezettségét. Hogy mi is ez? Nos, olyan rövid, hogy szó szerint idézzük: „Műszaki okok miatt az érintett szakaszokon közlekedő belföldi IC, valamint nemzetközi vonatokra elővételben nem lehet 2012. január 9-től helyjegyet vásárolni.
Érdekes lépés ez mindenesetre. Kipróbáltuk mindenesetre a rendszer: valóban nem tudunk mondjuk január 10-ére a hely- és/vagy pótjegyköteles vonatokra elővételben helyjegyet venni. Érdekes módon, nem csak a plusz jegyet nem tudjuk megvenni, hanem – az egyébként vonathoz kötöttotthon nyomtatott menetjegyünket sem válthatjuk meg e vonatokra.
Az online felületen nem tudunk még csak jegyet sem venni a helyköteles vonatokra

Vajon akkor ezután, ha valakinek nincs meg a hely- és/vagy pótjegye, a vonaton is megveheti a szokásos pótdíj nélkül a hely- és/vagy pótjegyet? Vajon ezután mindenki oda ül, ahova akar? És vajon mennyivel az indulás előtt vehetünk egyáltalán helyjegyet a győri vonalon közlekedő vonatokra? Számtalan kérdés, amire az utas nem kap választ, legalábbis előre, a MÁV-START honlapjáról biztosan nem. De az állomásokon sem, ahol a hangosbemondó legalább a késések tényéről tájékoztat...
Így festett a MÁV-START honlapja 2012. január 1-jén kora délután. A honlapon a hegyeshalmi vonallal kapcsolatosan egy régi, december 20-i hírt találtunk, ezt frissítették a fentebb idézett mondattal.
Ehelyett jegyezzük meg, hogy egy december 27-étől kezdődött vágányzárról – még ha az messze is van tőlünk, Drezda és Děčín között – nem december 28-án kellene beszámolni, főleg, hogy a MÁV-START is érintett a dologban

Kérdés, hogy vajon a pálya mentén kitűzött lassújelek milyen műszaki kapcsolatban vannak a helyközpont adatbázisával? S vajon mindezt miért kell ilyen rejtve kommunikálni?
Kérdéseinket feltettük a MÁV-csoport sajtókapcsolatokért felelős munkatársainak is, írásunk megjelenéséig csak az olvasási visszaigazolásokat kaptuk meg, választ nem. Amint ezeket eljuttatják hozzánk, ismertetjük a vasúttársaság álláspontját is.
Hiába próbáltunk, nem tudunk a Railjetre sem IC-pótjegyet venni. Vajon ha enélkül szállunk vonatra, mennyivel lesz drágább az utazás?

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.