Tovább bővül a finn FLIRT-flotta. A Junakalusto Oy nevű vasúttársaság kilenc motorvonatot rendelt a rendelkezésére álló opcióból. A most az északi országban szolgáló 32 darabos flotta így 41 járműre bővülhet 2014-ig.
A Junakalusto Oy vasúttársaságot Helsinki, Espoo, Vantaa és Kauniainen városai (65%), illetve a Finn Államvasutak (VR-Yhtymä Oy – 35%) alapították 2004-ben. A társaság feladata vasúti járművek beszerzése és karbantartása, és azok rendelkezésre bocsátása a Finn Államvasutak részre. Jelenleg egy új körvasút építése folyik, amely a városközpontot, illetve Helsinki külvárosi területeit köti majd össze a főváros nemzetközi repülőterével. A Junakalusto Oy ennek a kiszolgálása érdekében döntött úgy, hogy 32 FLIRT-ből álló flottáját 41-re bővíti – írja közleményében a Stadler Rail.
Helsinki főpályaudvarán várja az utasokat a már működő harminckét darabos flotta egyik példánya
(fotó: Halász István)
(fotó: Halász István)
A 2014-ig szolgálatba álló kilenc, 1524 milliméter nyomtávolságú vonat a hazánkban szokatlan, extrém időjárási körülmények között is biztosan üzemel. Az akár -40 fokos hideg miatt hatékonyabb szigetelést kaptak a járművek a normál nyomtávolságú testvéreikhez képest és emellett vastagabb, három rétegű üvegezést kaptak a szerelvények. A már kipróbált, és számos járműben használt légkondicionáló berendezéshez egy hővisszanyerő rendszert is épített a Stadler, amely az utastérből elszívott meleg levegőt a kívülről beszívott friss, hideg levegő előmelegítésére használja fel, ez pedig jelentős energia-megtakarítást jelent az üzemeltető számára. A beszállóterek fűtőtestjeinek köszönhetően pedig a ki- és beszállás idején is egyenletes maradhat a vonat belső terének hőmérséklete.
További kilenc vonat érkezik Finnországba
(fotó: Stadler Rail)
(fotó: Stadler Rail)
A 3,2 méter széles kocsiszekrénnyel rendelkező, négy részes járművek részben alacsonypadlósak (az alacsony padlószint részaránya 80 %) és az európainál szélesebb kocsiszekrénynek köszönhetően 3+2-es ülésosztással összesen 260 ülőhelyet alakítottak ki. A vonaton korszerű utastájékoztató, vészhívó rendszer és mozgássérültek számára is használható mellékhelyiség található.
Érdemes azt is megjegyezni, hogy a már három éve szolgáló 32 motorvonat tetőszerkezetét a Stadler szolnoki üzemében gyártották le.
Halász Péter