2012. 01. 09.

Építkező bécsiek

Az osztrák fővárosban nagy ívű, hosszú távú tervek láttak nemrégiben napvilágot a villamoshálózat fejlesztéséről. Több buszvonal (ismét) a villamosok felségterülete lenne, de új területeket is bevonnak a kötött pályás tömegközlekedésbe a város elképzelései szerint.





A Wiener Zeitung által a napokban megszellőztetett tervek kifejezetten grandiózusak és számos új fejlesztést tartalmaznak a bécsi villamoshálózat kapcsán. Érdemes ezeket áttekinteni, már csak azért is, mert kiderülhet: sok esetben elhamarkodott volt az 1960-es és 1970-es években a villamosok megszüntetése és autóbuszos pótlása.
A több évre előretekintő projektcsomagba már ismert fejlesztések (mint a 13-as villamos visszaállítása) és olyan újdonságok is bekerültek, mint például a 48-as busz kiváltása villamosokkal. Vegyük hát sorra ezeket a projekteket.

15-ös villamos: Meidling, Philadelphiabrücke–Verteilerkreis Favoriten
Az utóbbi években egyre növekedett a meidlingi pályaudvar és az Enkplatz között ingázó 15A busz forgalma. Az egyre több utast szállító viszonylaton 2011 nyarán a szóló kocsikat csuklós járművek váltották pont emiatt. A városvezetést pedig már jó egy évtizede foglalkoztatja a buszviszonylat forgalmának nagy részét adó nyugati szakasz kiváltása Wien-Meidling és Favoriten városrész között.
Volt idő, mikor még szóló kocsikkal járt a 15A busz. A felvétel az Altes Landgut megállónál készült, ahol a viszonylat találkozik a 67-es villamossal

Azonban Meidling kerület eddig ellenállt, mondván túl zajosak a tuják. A korszerű, alacsonypadlós és az E1-eseknél és E2-eseknél jóval csendesebb szerelvényekkel azonban ez már nem jelenthet gondot. A viszonylat egyébként összekapcsolja majd az U6-os metrót az U1-es leendő – várhatóan 2015-ben elkészülő – megállójával is. A vonal kiépítése mintegy 40 millió eurót (hozzávetőlegesen 12,6 milliárd forintot) emésztene fel.
A 15A buszviszonylat nyugati szakaszán elkél a csuklós kocsi. A képen a vonal keleti végpontjánál, az Enkplatzon pihen egy MAN Lion's City. A Meidling és Favoriten közötti villamospályát már évtizede tervezik, de eddig a zaj miatt tiltakozó kerületen megbukott. Talán most már nem fog...

18-as villamos: Schlachthausgasse–Stadion
A hosszú útvonalat bejáró viszonylatot tovább hosszabbítanák a keleti végén. A mostani, Schlachthausgassenál lévő végállomás helyett a villamos átvágna a Prateren és az U2-es metró Stadion állomásánál, az Ernst-Happel-Stadion mellett lenne a vége. A szóban forgó stadionhoz egyébként 2006-ig járt villamos, a 21-est nem sokkal az U2-es metró átadása előtt szüntették meg. Ma már csak a hűlt helye van az egykor nagy forgalmat lebonyolító viszonylatnak. Igaz, a villamos java részét a Praterstern és a Stadion, illetve a Donaumarina megálló között pótolja a metró.
Volt idő, mikor még járt villamos az Ernst-Happel-Stadionhoz. A 21-es azonban 2008 óta a múlté, pedig a nagyobb rendezvények után kilométeres sorban vártak a szerelvények, hogy hazaszállítsák a látogatókat

A 18-as villamos hosszabbításának kérdéses pontja a Prater Hauptallee keresztezése. A szintbeni lehetőséget elvetik a szakemberek a parkban, várhatóan itt a villamos a föld alá bújva közlekedik, bár ez meglehetősen költséges megoldás lesz. A terv másik gyakorlati érdekessége a majdani vonal zavarérzékenysége - bár ilyen szempontból a mai 18-as közepesen teljesít, hossza már így is feszegeti a zökkenőmentes üzemeltethetőség kereteit.
A schlachthausgassei végállomás felhagyásával a 18-as a város egyik leghosszabb villamosviszonylata lehet

Opcionálisan felmerült még a Prater szélén, a Südportalstraßén épülő új közgazdasági egyetemi épülethez vezető villamosvonal létesítése is. A Schlachthausgasse–Stadion szakasz megépítésével a 77A jelű buszt meg lehet szüntetni, s a dízel kocsik nem szennyezik így a Prater levegőjét ezen a szakaszon. A kerület azonban ellenáll: ők nem akarják a villamost; az egyetemhez pedig a közelebbi 1-est hosszabbítanák a Prater, Hauptallee végállomástól – már ha és amennyiben benne lennének a dologban. A megvalósítás, ahogy a 15-ösnél, itt is mintegy 40 millió euróba, hozzávetőleg 12,6 milliárd forintba kerülne.
A „büdösbuszokat” a villamosok válthatnák, ha megoldást találnak a Hauptallee keresztezésére. A képen egy, a 77A viszonylaton a Schlachthausgasse felől érkező busz gördül be a Stadion metróállomásnál lévő megállóba
A kerület inkább az 1-es villamos továbbvezetését javasolja a Prater, Hauptallee végállomástól az új egyetemi tömbhöz. A kép azonban a régmúltat idézi: ahol ma 1-esre táblázott villamosok fordulnak, ott 2006 nyarán még egy N jelű szerelvény tölti pihenőjét. A felvétel az említett ezen végállomáson készült
(fotók: Halász Péter)

O villamos: Praterstern–Friedrich-Engels-Platz
Az O (és nem nulla!) jelű villamos északi hosszabbítása is terítéken van. A vonalat a régi Nordbahnhof és Nordwestbahnhof területén épülő lakónegyeden át vezetnék a Floridsdorfer Brücke hídfőjéig. A kerületek ellenállása azonban itt is látszik: amíg a II. kerület áldását adná az építkezésre, a XX. kerület azt hozza fel, hogy az Engerthstraßén – ahol ma a 11A jelű busz közlekedik – túl sok fa és parkolóhely látná kárát a villamosvonal építésének. A villamos melletti fontos érv, hogy a Praterstern, az U1-es metró Vorgartenstrasse megállója és a Handelskai csomópont közötti területet csak buszok látják el, viszont jelenleg ez a környék a bécsi lakóingatlan-fejlesztés egyik gócpontja.
Az egykori Nordbahnhof és Nordwestbahnhof helyén épült és épülő lakónegyedeket szolgálná ki az O jelű villamos hosszabbítása. A kerület a kivágandó fák és a kevesebb parkolóhely miatt aggódik és ellenzi a villamosépítést. A képen az újonnan épített lakónegyed egy részlete
(fotó: Magyarics Zoltán)
Az O jelű viszonylat végállomása is a Floridsdorfer Brücke tövében, a Friedrich-Engels-Platzon lenne, ott, ahol a 2-es és a 33-as viszonylat is fordul

13-as villamos: Südbahnhof–Alser Straße
Réges-régi lemez a 13-as villamos visszaállítása. Az 1961. augusztus 1-jén megszűnt villamosviszonylatot másnaptól kezdve a 13-as, majd 1974-től 13A jelű busz váltotta. A kanyargós belvárosi szakaszon zajosak voltak a villamosok és az akkori elképzelések szerint ilyen közlekedési eszköz nem illett a szűk utcákba. Idővel azonban az autóbusz-viszonylat is olyan extrém utasterhelés alá került, ami rendkívüli megoldásokat követelt. Ilyen volt például az emeletes buszok közlekedése 1990-ig vagy éppen az extrém mértékig sűrített követés, ugyanis a vonalon csak a szóló kocsik férnek el. A gyakori forgalmi zavarok miatt nem ritka 3-4 kocsi egymásra torlódása, és mindennapos a csak „kiskört” teljesítő, tehát az északi végpontot jelentő Alser Strasse helyett félúton, a Neustiftgassén visszaforduló buszok közlekedése.
A 13A viszonylat egyik jellegzetessége volt 1990-ig az emeletes buszok közlekedése. A vonalon szükség volt és van a nagy kapacitásra, de csuklós busz nem járhat a vonalon. A képen egy, már a nosztalgiaflottát erősítő emeletes kocsi rója a köröket a leopoldaui buszgarázsban
(fotók: Halász Péter)



  Ritkán lehet tömeg nélkül fotózni a 13A busz környékén. Sokszor persze a kerékpár a gyorsabb a belvárosi forgalomban. Magyarics Zoltán felvétele a Neubaugasse és a Mariahilfer Straße sarkán készült


A szűk utcákon a villamosok sem biztos, hogy egyszerűbben elférnek, mint a szóló buszok. Az egyik állandó problémaforrás a Mariahilfer Straße lépésben haladó forgalma, melyet a villamos sem fog tudni elkerülni


Emeletes kocsik hiányában csak a szóló járművek közlekedhetnek a vonalon – viszont emiatt a város egyik legsűrűbb követésű járatát sikerült kialakítania a Wiener Liniennek
(fotók: Magyarics Zoltán)

A villamos újjáépítése kapcsán folyamatosan terítéken van, hogy vajon hogyan férne el a kanyargós, szűk utcákban? Számos helyen valószínűleg kompromisszumokat kellene kötni a vonal kiépítése során. Mindezek ellenére folyamatban van egy megvalósíthatósági tanulmány elkészítése, s az már biztos, hogy a villamosvonal létesítése bő százmillió euróba, mintegy 30-32 milliárd forintba kerülne.

D villamos: Südbahnhof–Hauptbahnhof
A D jelű viszonylat déli hosszabbítása eldöntött tény. A vonal az egykori Südbahnhof helyén épülő lakó- és irodaépületek közlekedését is szolgálná amellett, hogy a Hauptbahnhof belvárosi kapcsolatát is biztosítaná az U1-es metró mellett.
A D villamos bevezetése a Hauptbahnhofra és a Südbahnhof helyén épülő lakó- és irodaépületek kiszolgálása eldöntött dolog. Olyannyira, hogy a régi végállomás mellett már a továbbvezetést szolgáló váltókat is beépítették

A viszonylat esetében terítéken van azonban a további hosszabbítás a Laaer Berg városrészben található Per-Albin-Hansson-Siedlungig való hosszabbítás is. Ide ma csak a 67-villamos jár ki, s a jövőben ez aligha változik, hiszen az U1-es metró rothneusiedli hosszabbítására még sokáig várni kell.
Aláverő gép pihen a Per-Albin-Hansson-Siedlung-Ost megállóhelynél lévő hurokban. Lehet, hogy idáig hosszabbítanák a „metrópótló” D-villamost?
48-as villamos: Dr.-Karl-Renner-Ring–Steinhof
A csuklós kocsikkal működő 48A autóbusz-viszonylat az egykori 47-es és 48-as viszonylatok, majd az azokat felváltó buszok összevonásával született 1974-ben. A nagyforgalmú, hosszú járat villamosokkal való kiváltása viszonylag új keletű ötlet, de egyelőre a tervek a tervtárba kerülhetnek, miután a Városházán úgy vélik: előbb a fontosabb projektekkel kell elkészülni. Bár kapacitás szempontjából a csúcsidőben 3-4 percenként közlekedő csuklós kocsik helyett a villamos valóban jobban megfelelne, a jelenlegi helyzet hosszú távon is tartható, mivel az útvonal kritikus szakaszán végig van buszsáv.

25-ös villamos: Aspern, Oberdorfstraße–Franz-Jonas-Platz 
26-os villamos: Kagraner Platz–Seestadt Aspern
A 25-ös villamos nemrégen búcsúzott: 2006-ban az U1-es metró északi, Kagran–Leopoldau szakaszának átadásával megszűnt a Kagraner Platztól északra a villamosközlekedés. A viszonylat hiányát a metró és a metróra ráhordó buszok próbálják enyhíteni.
A 23A jelű busz még Kagranban. A viszonylat az U1-es északi hosszabbítása óta csak a Kagraner Platzig jár s lehet, hogy hamarosan villamos váltja? A vonalon a kép készítésekor még a régi Gräf & Steyr GU 240 M18 típusú kocsik jártak – a magaspadlós csuklósok utolsó menedéke volt ez a vonal
(fotó: Óvári Péter)

A most folyó beruházásoknak köszönhetően a viszonylatszám visszatérne: a tervek szerint 2013-ra részben megvalósuló beruházásokra 80 millió eurót (25,2 milliárd forintot) fordít a város. Ezek egyike Kagran városközpont közelében építendő új pálya a Tokiostraßén, míg a másik a 23A buszt kiváltó új villamospálya is. Mindezek mellett pedig az egykori asperni reptér helyén épülő új városrész, a Seestadt bővítése nyomán még tovább bővítik majd a villamosvonalakat a tervek szerint.
A 23A vonal külső végén hosszú ideig alig volt élet. 2013-tól metró-nagyvasút csomópont is lesz itt és a jövőben villamosok váltják a gázmotoros buszokat
(fotó: Óvári Péter)

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.