2012. 01. 13.

Bécs, 2011

Az év vége a számvetés ideje, lássuk tehát mi is történt Bécs vaspályáin a 2011-es évben – szubjektív válogatásunk következik az elmúlt esztendő eseményeiből.


A 2011-es bécsi év sem volt unalmas a kötött pálya iránt érdeklődőknek. Csak címszavakban: kezdett testet ölteni a Haupbahnhof, megnyílt a megújult Westbahnhof; egész hétvégés vágányzár a Stammstreckén; a német vaspályák büszekesége, a 103-as 2011-ben is tiszteletét tette Bécsben; Train of ideas; a Dacia-expressz belgrádi stokkjának utolsó éve; Ülésteszt-kocsi, és megannyi más. Tartsanak velük egy rövidke válogatás erejéig!

A már-már szokásos 103-as vendégszereplések (azaz a Rheingold-túra és az adventi különvonatok) mellett 2011 februárja rögtön egy rendkívüli fellépést hozott a legendás sorozat számára. A müncheni illetőségű 103 235-ös a Rudolf Steiner emlékére összeállított különvonat kacifántos útvonalát járta, Bécsbe is eljutva.


Wien Meidling állomásra érkezik 2011. február 26-án este a Rudolf Steiner expressz, élén a 103 235-ös géppel. A vonat útja Bécsen belül sem volt szokványos: Meidling után némi városnézés következett, mert az Ostbahn felé induló vonat a klederingi rendező környékén visszafordulva a Donaulaendebahn és a Verbindungsbahn érintésével érte el a Westbahnhofot

A meglehetősen vegyesvágott szerelvényben (pl. TEE-színtervű és „Club Rheingold” étkezőkocsik) ez a célra dekorált, egykoron az InterRegio-forgalmat szolgáló, DB Regio tulajdonú ülőhelyes kocsi viselte a vonat apropóját hirdető reklámot

A 2011-es év elejének újdonsága volt a Westbahnhof felújított csarnokának megnyitása, mely különösebb ünnepélyes külsőségek nélkül zajlott a 2010-es és 2011-es évek fordulóján. Ez természetesen együtt járt az ideiglenes állomásépület bezárásával is, de az üzletekkel megpakolt oldalszárnyak csak 2011 végén nyíltak meg. Egy mondat erejéig érdemes arról is megemlékezni – bár a 2010-es év krónikájához tartozik – hogy a „szükségállomás” legnagyobb fellépése a légiközlekedés 2010 áprilisi, hamufelhő okozta átmeneti leállásának idején volt. Ekkoriban a lehetetlent súroló küldetés volt az utasok információval és jeggyel történő kiszolgálása, majd elszállítása, de az ÖBB és a „szükség-Westbahnhof” állta a sarat. 2011-et viszont már a felújított csarnok köszöntötte, bár meglehetősen kihalt formában...

2011 februári képünk átmeneti állapotot tükröz: a csarnok már nyitva, sőt az állomás előtti térre is visszatért az élet valamint a reptéri buszok, de az oldalszárnyak még javában építési területek

2011 elején még bizony alig-alig volt nyitott üzlet és „látnivaló” a felújított csarnok emeletén. A felújított Westbahnhof remélhetőleg már sosem lesz ilyen üres

Az év végi mérleg természetesen az új dolgok mellett szükségszerűen az elmúlásról is szól. A 2010/2011-es menetrendi év pedig elhozta a bécsi vaspályák egyik üde (vagy legalábbis változatos) színfoltjának végét is: a Dacia-expressz belgrádi illetve szófiai kocsicsoportja búcsúzott, sőt, a „törzsvonatot” képviselő bukaresti stokk is csak időszakosan látogat a császárvárosba a 2011/2012-es menetrendi évben. Az okok ismertek, korábbi cikkeinkben bemutattuk az agónia hátterét. Röviden összefoglalva: a vonat közlekedésében egyedül a román vasútvállalat, a CFR érdekelt, így „piaci alapon”, saját szakállára közlekedteti a minden szempontból megcsonkított vonatot. Ami viszont már végérvényesen a múlté, az a szedett-vetett bolgár (BDZ) hálókocsik és az ÖBB veterán, máshol már nem nagyon „eladható” háló- és fekvőhelyes kocsijainak napi parádéja.

Ilyen valószínűleg már nem lesz: igazi, hosszú Dacia-expressz rója az utolsó százmétereket Wien Penzing állomáson át a Westbahnhof felé. A vonat elején az ÖBB belgrádi stokkban futó háló- és fekvőhelyes kocsijai dominálnak, míg a vége a „tisztán CFR” felségvíz

A bécsi vonattisztasági verseny stabil alsó végpontja – már amikor a MÁV-Start nem jár erre különvonattal – a BDZ Szófia–Bécs hálókocsija volt. A szó szerint balkáni vonat kiadásakor az ÖBB sem volt szívbajos a minőséget illetően, de a bolgár hálókocsit így is szinte mindig kilométerekről ki lehetett szúrni a szerelvényben

Vidámabb vizekre evezve, az újdonságok sora szerencsére nem merült ki. A 2011-es év egyik érdekes színfoltja volt az „üléstesztkocsi”. A célszerűen átalakított Lange Schlieren utasterében igazi ülésparádé várta a (teszt)utasokat, akik kérdőíven választhatták ki a nekik szimpatikus ülőalkalmatosságot. Az ÖBB ezzel az akcióval kívánta kiválasztani a közeljövőben szállítandó új elővárosi szerelvények ülését. Ezentúl ha a kényelemre panaszkodik a kedves utas, legalább lehet arra hivatkozni, hogy ez volt a köz akarata. Természetesen mindegyik ülés vállalható, ám meglepő módon volt néhány, a többinél sokkal kényelmesebb „versenyző” is – így nem haszontalan az efféle összehasonlítás. A tesztkocsi bejárta Bécs elővárosi vonalait, természetesen a szerelvényfordulók adta kereteken belül – csak a Lange Schlieren kocsikból kiadott járatok jöhettek szóba.

A tesztkocsi hívogató külső dizájnt kapott a próba idejére


A beltérben azonnal feltűnik az ülések sokszínűsége, mely nem merült ki az eltérő külsőben. Némelyik ülés szinte „fapados” volt azokhoz képest, amelyek akár távolsági vonatra is alkalmasak lennének

Nem tervezett érdekesség is adódott azonban 2011 márciusában. Március 13-án a nemrég felújított és átadott Wien Mitte állomás tetőszerkezetével adódott némi probléma. A Stammstrecke üzemvitelét szerencsére sikerült megoldani a két középső vágány északi váltókörzetének kizárásával, a repülőtéri „CAT” járatok peronjának elérését azonban nem sikerült megoldani. A CAT-szerelvények rendhagyó módon a gyorsvasúti peron mellett fordultak.

A CAT eltévedt – a Stammstrecke észak felé tartó vonatainak egyik peronját használta saját, különbejáratú „állomása” helyett a repülőtéri vonat két napig. A kapcsolódó logisztikai nehézségek miatt szünetelt a poggyászfeladás, azaz a CAT belvárosi terminálján nem lehetett a repülőjáratokra csomagokat feladni, csak a repülőtéren

Az U2-es metróvonal 2010 októberében átadott Stadion–Aspernstrasse szakaszára az első tavasz köszöntött 2011-ben. A vonalszakasz leglátványosabb műtárgya kétségtelenül a Duna-híd, melynek jól állt a tavaszi napsütés. Ha pedig már U2, ne felejtsük el azt sem, hogy a „Seestadt Aspern” fantázianevű városfejlesztési projekthez kapcsolódóan gőzerővel folyik a metró hosszabbításának kivitelezése – a kukoricásban.

Az Aspernstrasse végállomás felé tartó V/v szerelvény egy uszállyal randevúzik a vonal Duna-hídján április végén

Az U2-es vonal hosszabbítása a Bécs–Marchegg–Pozsony vasútvonal Hausfeldstrasse megállóhelye mellett is folyik, emiatt az itt végállomásozó S80-as „betétjárat” sem közlekedett 2011 nagy részében. Képünk egy pótlásképpen mindenhol megálló pozsonyi RegionalExpress járat fedélzetéről készült

Búzatábla, metróépítés... és valahol a távolban egy város. A mező közepén épülő metróvonal kissé szürreálisan hat, de bízzunk benne, hogy mire elkészül, akadnak rá utasok is!

Máshol persze van utas bőséggel – a városon átvezető, 3 perces csúcsidei követéssel üzemelő gyorsvasúti szakasz, a Stammstrecke északi szakaszán lévő Duna-híd megérett a felújításra. A munkálatokhoz a vonatközlekedés teljes leállítására volt szükség, ami a kacifántos terelőútvonalak miatt komoly kihívás elé állította az ÖBB-t. Az illetékesek végül a húsvéti hosszú hétvégét szemelték ki a leállásra. A küldetés összetett volt:
1) a városon áthaladó RegionalExpress járatokat Meidling–Simmering–Stadlau–Leopoldau–Jedlersdorf útvonalon terelni kellett, igénybevéve a személyforgalomra nem használt Floridsdorfer Hochbahn-t is;
2) a kieső S-Bahn járatok helyett Praterstern és Floridsdorf között buszos pótlást kellett szervezni. A vágányzár rendben lezajlott, az alábbiakban pedig néhány érdekes momentumot mutatunk be.

A vágányzár szenzációja mindenképpen a Jedlersdorf–Leopoldau között húzódó magasvezetésű „Floridsdorfer Hochbahn” használata volt. Itt menetrend szerinti ablakos vonat nem közlekedik, így a Payerbach-Reichenauba tartó REX emeletes szerelvénye is igazi kuriózum a magasban

Az S-Bahn járatokat pótló buszokat a Wiener Linien adta ki, és hála a szerencsés időpontválasztásnak, nem volt zsúfoltság a járatokon – a városon átutazók Meidling-Floridsdorf között vélhetően inkább az U6-os metróra váltottak. A fenti kép érdekessége, hogy a busz a Duna Floridsdorfer Brücke nevű hídjára kapaszkodik fel, amelyen normális körülmények között gumikerekű tömegközlekedési jármű nem jár

A buszos érdekességek közé tartozik a pratersterni végállomásozás is. Itt nem gyakoriak a Wiener Linien csuklós kocsijai, a jellegzetes óriáskerékkel való együttállást pedig „békeidőben” lehetetlen megörökíteni

A munka szüneteiben az építőszerelvényeket Praterstern állomás tárolóvágányain pihentették

A 2011-es év során a penzingi tároló selejtezendő kocsikból álló „állandó tárlata” is megritkult egy kissé. Mindenképpen hiányozni fognak a szélső vágányról a klasszikus Schlierenwagenek, melyek közül az egyik utolsó, már kibelezett „transzport” április végén elhagyta az állomást

Penzing állomás stabil bútordarabjai búcsúznak: az utolsó két Schlierenért mindjárt érkezik a Hektor, hogy a Verbindungsbahnon keresztül távozzon a belvárosból

Bécs belvárosának déli szélén gőzerővel folyt az új főpályaudvar építése 2011-ben. Ennek köszönhetően a 2010-es évet jobbára gödör formájában átvészelő terület kezd állomásra hasonlítani. Olyannyira, hogy az új pályaudvar jellegzetes, hullámos tetőszerkezetének első darabjai is helyükre kerültek, sőt, a magasban már a vágányok helyeit is jól lehet látni. Június közepén az ÖBB nyílt napra hívta az érdeklődőket, alábbi képeink ebből az alkalomból készültek.

A Hauptbahnhof földalatti állomása már él és üzemel – igaz, a gyorsvasutat kiszolgáló megállóhely jelenlegi neve még mindig Südtiroler Platz

Az új Hauptbahnhof szélső vágányainak helye fölött állva jól látszik a tetőszerkezet már helyén lévő darabja. A jobb oldali szabad területen lakó- és irodaépületek építése veszi kezdetét az idei év során

A Hauptbahnhof építésének egyik sokat szenvedő alanya az O villamos. Az építési terület környékén a képen látható a harmadik ideiglenes nyomvonal, mivel a pályát a Südtiroler Platz környékén az építkezés igényeinek megfelelően „tologatják” egy rövid szakaszon. A villamos fölött látható első híd a jelenleg még használatban lévő, egykor a Südbahnhof Südseite-re vezető pályának ad helyet, míg a hátsó már a főpályaudvar vágányait vezeti majd át a közút felett

A bécsi nyár másik érdekessége a „Train of Ideas” érkezése volt. Bár a reklámanyagokkal ellentében nem a Siemens új Vectron mozdonya, hanem egy alkalomra dekorált EuroSprinter továbbította a környezetbarát technológiákat népszerűsítő szerelvényt, azért ez sem volt teljesen érdektelen látnivaló a vasútbarátoknak.

A „Train of Ideas” bécsi megállóját Heiligenstadt állomás egyik szélső vágányán teljesítette, így az Eurosprinter a szomszéd vágányon parkoló gőzösök társaságát élvezte néhány napig

Érdekes vágányzárat a nyár is tartogatott: a Westbahn városból kivezető szakaszán a helyi személyvonatok vágányait, illetve a Hütteldorf állomás végponti végén található hidat vették kezelésbe a pályások. A vágányzár miatt a helyi vonatok egy része a távolsági vonatok vágányain közlekedett Hütteldorf és Unter Purkersdorf állomások között, utóbbin a távolsági vágányok mellett erre a célra fenntartott „szükségperont” igénybe véve. Néhány vonatot busszal pótoltak, ám a feladatot nem a „helyi erő”, a Postbus hütteldorfi garázsa kapta...

Wien Westbahnhof–St. Pölten Regionalzug járatot teljesítő Talent érkezik Unter Purkersdorf állomás ritkán használt kavicsos „szükségperonjára”, amely a nem éppen gyakori használatnak megfelelően eléggé kizöldült nyár derekára

A pótlás sztárja ez a helyi viszonylatban szinte veteránnak számító Setra busz volt, melyet éppen a meglehetősen laza munkarendbe iktatott napfürdőzés közben ért a fényképezés Unter Purkersdorf állomásán

A nyárutó sem telt eseménytelenül, a nosztalgiaflotta egyik éke, az 5042-es motorkocsi kelt útra Budapestre. A Franz-Josef Bahnhofról kelet felé induló nosztalgiamenetek érdekessége most sem maradt el, a vonat Heiligenstadt–Handelskai–Donauuferbahnhof–Haidestrasse–Kledering útvonalon hagyta el a várost.

Az 5042-es induláshoz készülődik a Franz-Josef Bahnhof szélső vágányán 2011 augusztus 6-án

A 2011-es év sem maradhatott villamosnap nélkül, ezúttal pedig az egykori Erdberg kocsiszín, azaz a jelenlegi villamosmúzeum adott helyet a rendezvénynek. A szokásos nosztalgiajárművek és programok mellett a Wiener Lokalbahnen AG idén érdekes járművel érkezett az eseményre...

A WLB idén nem modern járművet, hanem veterán motorkocsit hozott a szeptemberi villamosnapra. A jármű a Schlachthausgassén, a 18-as villamos vonalán került lencsevégre a villamosnapról hazafelé menet

Ha már villamos, következzen egy kakukktojás: Linzben új villamost adtak át az idén. A 3-as számot viselő járaton a legmodernebb járművek teljesítenek szolgálatot.

Az augusztusban átadott linzi 3-as villamos egyik szerelvénye dönget a Welser Strasse egyenesén a belváros felé. A Bombardier Flexity kocsik belső tere funkcionalitásában és kényelmében könnyedén veri a bécsi ULF villamosokat

Év vége felé közeledve ismét a Westbahnhof körül sűrűsdötek az események. November 23-án átadták a felújított Westbahnhofot a nagyközönségnek, most már az oldalszárnyak üzeleteivel, a „Bahnhofcity”-vel kiegészülve. Ebből az alkalomból az ÖBB bulihangulatot varázsolt a megújult csarnokba, a vágányokon pedig rögtönzött mozdonybemutató kapott helyett, ahol a kicsik és nagyok megismerhették az ÖBB zászlóshajóját, a Railjetet – az utasterektől egészen a vezetőállásig. Sőt, az idei év egyik új Werbelokja, a Macskák című musicalt reklámozó Taurus mellett debültált egy jótékonysági Werbelok is, a „Licht ins Dunkel” alapítvány köntösét viselve. Adomány fejében bárki ragaszthatott egy csillagot az elegáns gép oldalára...

A Westbahnhof csarnoka a cikkünk elején látott pangással szemben november végére megtelt élettel, és ez azóta is így van – a bécsiek és Bécsbe utazók hamar birtokba vették a beváráslóközpontra hajazó Bahnhofcity-t

A Westbahnhof megnyitóünnepségéhez kapcsolódó járműbemutató újdonsága a "Licht ins Dunkel" Werbelok volt

Lassan elérkezett az Advent is, a szokásos forgataggal – a bécsi karácsonyi vásárok idején a városra akár ki is lehetne akasztani a „megtelt” táblát, és a vérbeli bécsi őslakosok ilyenkor hétvégén talán ki sem teszik a lábukat. Tömeg persze nélkülük is van, amihez a főleg magyar, cseh, olasz, szlovák és horvát turistabuszokon kívül a MÁV Nosztalgia és újabban a MÁV-Start is hozzáteszi a magáét, pár különvonatra való honfitársunkat Bécsbe szállítva. A MÁV-Start az idei első alkalommal „nagyot domborított” az Aranycsapat-mozdony fellépésével, másodjára azonban más érdekeset is hozott...

A MÁV-Start újdonsült büszkesége jól mutat a bécsi vaspályákon is, rövidke különvonatával itt Wien Penzing állomáson hasít keresztül. Az állami mammut a GYSEV után pár évvel maga is ráérzett a Werbelok-ízre – reméljük, ez nem csak múló hóbort marad

Az első vonat után igazi hátraszaltó volt a második... Speising peronján a fényképező keresőjéből ki is kellett néznem, mert fél szemmel hunyorogva úgy tűnt, gépmenettel van dolgom. Aztán észrevettem a gép mögött az ágyazat koszos alapszínébe olvadó, barnuló tetejű, kohóérett kocsikból összelapátolt roncsderbit. Hiába, a Verbindungsbahn-on ez már „Retró-expressz” a javából! Nem akarunk tippeket adni, de a határ innenső oldalán ez már elbírná a nosztalgiafelárat...

A fenti roncsderbi szöges ellentéteként a 2011 decemberi menetrendváltással megindult a Westbahn járatainak közlekedése Bécs–Salzburg útvonalon, vadonatúj emeletes Stadler KISS motorvonatokkal. Mivel azonban ez a történet már inkább a 2012-es év sajátja lesz, hagyjunk valamit a jövő januárban esedékes összefoglaló számára is! Tartsanak velünk jövőre is!


Magyarics Zoltán

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.