A berlini gyorsvasút tulajdonjogának átvétele lekerült a napirendről – tudatta a német főváros kormányzó főpolgármestere, Klaus Wowereit. Jöhet a versenykiírás.
Alighanem a nap szenzációja a közlekedési hírek között: a Deutsche Bahn AG egyértelműen nem kívánja eladni a berlini gyorsvasutat működtető leányvállalatát, az S-Bahn Berlin GmbH-t. Ezt Klaus Wowereit, Berlin város kormányzó főpolgármestere jelentette be csütörtökön.
Wowereit szerint e lépésnek meglesz a következménye: várhatóan kiírják az üzemeltetési pályázatot a Ringbahn és a kapcsolódó vonalak üzemeltetésére, ahol a nyertes 2017-től szolgáltathat majd – az érdeklődők között magánvasúti társaságok is akadnak. Mindemellett Wowereit kijelentette: az S-Bahn-nak végre meg kell oldania a problémáit.
Egy a hatalmas lezárások közül: 2009 kora őszén a berlini Stadbahn vonalát nem tudta járművekkel ellátni az S-Bahn Berlin GmbH, így azt lezárták a forgalom elől. Az utasokat a DB AG munkatársai irányítják éppen más vonatokra
A berlini S-Bahn gyakorlatilag 2009 óta nem teljesíti a közszolgáltatási szerződésben vállalt szolgáltatási szintet. A számos járatritkítás, vonalak lezárása utána lassan kezd normalizálódni a helyzet, de még távol van az elvárt szolgáltatási színvonaltól. Az őszi választások után a várost irányító koalíció úgy látta jónak, hogy ne egyből az üzemeltetési pályázatot írják ki, hanem előbb próbálják meg rávenni a DB AG-t, hogy adja el az S-Bahn Berlin GmbH-t – esetleg vizsgálják felül a közszolgáltatási szerződést –, hogy a város maga láthasson neki a problémák elhárításának. Ezeknek a tárgyalásoknak lett vége ilyen formában és valószínű, hogy ezután a város kiírja az üzemeltetési pályázatot egyes vonalakra.
A DB AG százszázalékos tulajdonában álló leányvállalatnál egyébként a vizsgálatok az üzemeltetésben és a fenntartásban is hiányosságokat talált és a cégvezetést is kicserélték a válság kirobbanása óta. A közszolgáltatási szerződés szerinti szolgáltatást eredetileg a decemberi menetrendváltásra állították volna helyre – de ez nem történt meg. Mindeközben számos egyéb probléma – járművezető-hiány, biztosítóberendezési hiba, áramszünet, építkezés, késő vonatok és így tovább – okoz gondot a gyorsvasutat választó utasoknak.
A DB AG százszázalékos tulajdonában álló leányvállalatnál egyébként a vizsgálatok az üzemeltetésben és a fenntartásban is hiányosságokat talált és a cégvezetést is kicserélték a válság kirobbanása óta. A közszolgáltatási szerződés szerinti szolgáltatást eredetileg a decemberi menetrendváltásra állították volna helyre – de ez nem történt meg. Mindeközben számos egyéb probléma – járművezető-hiány, biztosítóberendezési hiba, áramszünet, építkezés, késő vonatok és így tovább – okoz gondot a gyorsvasutat választó utasoknak.
A sok gondot okozó 481/482-es sorozat egyik példánya a Ringbahnon a Westkreuznál. A felvétel készítésekor – 2009 szeptemberében – csak „fent”, a Ringbahnon jártak a vonatok, az alsó szinten, a Stadtbahnon üresek voltak a sínek a számtalan leállított jármű miatt
(fotók: Magyarics Zoltán)
(fotók: Magyarics Zoltán)
Halász Péter