A norvégok új, észak-déli gyorsvasutat terveznek Németországba. Az új, országok közötti vasútvonal jelentősen, négy-öt órára rövidítheti a Berlin és Olso közötti húsz-huszonkét órányi vonatozást. Meglehetősen utópisztikus terv, ugye?
A skandinávok sok furcsasággal megörvendeztettek már bennünket – elég csak az IKEÁ-ra gondolni. Ezúttal vasutat építenének és nem is a svédek, hanem a norvégok. Másfél óra alatt Berlinből Koppenhágába? Négy óra alatt Berlinből Oslóba? Ezt szeretnék megvalósítani. Összehasonlításul: ma a Berlin és Oslo közötti utazásra – vonattal – húsz-huszonkét órát kell szánnunk, míg a Berlin és Koppenhága közötti út is 7-8 órát vesz el a kalandvágyó utas életéből.
„Utópia megvalósítására készülünk” – nyilatkozta a téma kapcsán Knut Halvorsen, a norvég Oslo Teknopol, egy gazdasági szervezetek támogatásával foglalkozó társaság vezetője. Az igény megvan, a pénz pedig gyűlik a Norvégia és Németország közötti gyorsvasúti pálya építésére – ráadásul azt mondják, hogy a számítások szerint rentábilis lenne a beruházás.
Az európai vasúti együttműködés egyik példája a TGV-k németországi és az ICE-k franciaországi üzeme. Vajon a norvég vasút nagysebességű járművei is beteszik majd a kereküket a német sínekre?
A berlini Ipari és Keresdelmi Kamara (Industrie- und Handelskammer, IHK) támogatja a projektet, hiszen azt mondják: ez egy, az európai összetartozást jelképező beruházás lehet. Christian Wiesenhütter, a kamara társelnöke azt mondta: ha Németország akarja, akkor megvalósítható a vasúti kapcsolat a két ország között, ami jelentősen csökkentené az eljutási időket. A projekt megvalósításában oroszlánrészt vállalt a német vasút egyik leányvállalat, a DB International is, amelyik tanácsaival segíti a norvég döntéshozókat – írja a Berliner Zeitung. A sajtóhírek szerint egyébként Norvégiának nem az a baja, hogy nincs pénze, hanem pont az, hogy túl sok van neki. Ezért is szállnának be a 400 milliárd euró költségvetésű projektbe. Hogy valóban így tesznek-e, arról 2013-ig dönt a norvég parlament.
Stralsund regionális vasúti csomópontból egyből nemzetközi vasúti csomóponttá válhat?
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
A projekt technikai részéről egyelőre annyit lehet tudni, hogy az Oslo–Bergen és a Stavanger–Trondheim nagysebességű pályák (amelyek tervezése már folyik) részei lesznek a norvég nagysebességű vasúti projektnek, amelynek egyik eleme a németországi kapcsolat is. Az ütemtervek szerint 2018-ra épülne meg az Oslo és Ski közötti szakasz, míg Koppenhágát 2025-ig kapcsolnák be a hálózatba. A további hosszabbítás pedig még később épülhetne meg, már ha egyáltalán belekezdenek. Ennek része lenne egy tenger alatti alagút, amely 97 kilométer hosszan kötné össze Svédországot és a németországi Stralsundot. Csak ennek a szakasznak az építése 20 milliárd euróba kerülne a tervek szerint. Ehhez jönne még a németországi kapcsolódó pályahálózat kiépítése, illetve felújítása, ami ugyancsak jelentős összegeket igényelne.
Kíváncsian várjuk hát, hogy lesz-e valamilyen előrelépés a témában? Mindenesetre a RegionalBahn Blog szerkesztősége meglehetősen szkeptikus.
Halász Péter