2012. 01. 19.

Átalakuló távolsági forgalom

Úgy hírlik, hogy a DB AG átszervezi a távolsági forgalom üzleti oldalát. A DB Fernverkehr bizonyos viszonylatokat átad majd a DB Regionak, illetve annak egyik részének, az újonnan létrehozandó DB Transportnak.


A Köln–Norddeich Mole, a Köln–Lipcse és a Drezda–Norddeich Mole IC-viszonylatokon várhatóan 2013 decemberétől már a DB Transport járműveivel és szolgáltatásával találkozhatunk. Ekkor állnak forgalomba ugyanis a Bombardiertől rendelt emeletes ingavonatok és TRAXX-mozdonyok.
Ez a szervezeti átalakítás lényegében az InterRegio-hálózat egy kis darabjának újraéledését jelenti, hiszen a szóban forgó viszonylatok 2003-ig e hálózat részét képezték. Az új vonatok is egyfajta köztes lépcsőfokot jelentenek majd a regionális és a mai távolsági forgalmú járművek között.
Az új emeletes távolsági vonatok a DB Transport flottáját erősítik majd
(grafika: Bombardier)

Az új üzletág viszont érdekes módon nem önálló lesz és nem is a DB Fernverkehr része. A DB Regio lesz a működtetéséért felelős.
A kettéválasztással a DB AG nem annyira titkolt célja az is, hogy tartományi támogatást is kapjon. Ahogy arról már hírt adtunk, ilyennel – sikeresen – próbálkozott már a német vasút Alsó-Szászországban, azonban sikertelen tárgyalásokat folytattak Rajna-Pfalzban, ahol a Mosel völgyében szinte a nullára csökkent a távolsági forgalom a menetrendváltás óta.
Ritka látvány lett a Mosel völgyében az InterCity – a DB AG-nak nem érte meg, a tartomány nem fizet érte
(képünk illusztráció)

A DB Regio egyébként már rendelkezik tapasztalatokkal a távolsági forgalomban: Nürnberg és Lipcse között a DB Fernverkehr megbízásából üzemeltetik a hosszú távolságon közlekedő RE-vonatokat, de ugyancsak érdemes megemlíteni a Baden-Württembergben elterjedt IRE-járatokat is, ami tulajdonképpen távolsági vonatok, de a DB Regiotól rendeli meg közlekedésüket a szövetségi tartomány.
Azt egyelőre nem tudni, hogy a új viszonylatoknak mi lesz a jogállása olyan szempontból, hogy ki lép fel megrendelőként? A tartomány(ok) vagy a szövetségi állam érdekei, netán csak a DB AG jól felfogott üzleti érdeke lesz a fő szempont a kínálat kialakítása és az üzem során?

Halász Péter