Múlt heti „Tisztán robogunk?” cikkünk a MÁV-Start személykocsik téli munkaruháját vette górcső alá. Ezúttal kontextusba helyezve a témát más vasutak megjelenését mutatjuk be válogatásunk segítségével.
A múlt heti képsorok a MÁV-Start járműtisztasági kampányának nem reklámozott oldalát mutatták be. Azt az oldalt, amelyet a néhanapján vonatra ülő vezetők valószínűleg nem látnak, mivel jövetelük előtt még a posta-Bhv is megszépül – már ha egyáltalán nem az előző heti fővizsgás szerelvényt varázsolják elő a sajtómenetre. Természetesen ezt a témát sem érdemes – illetve nem korrekt – önmagában vizsgálni. Lássuk hát, más vasutak milyen eredménnyel veszik fel a harcot az entrópia és a koszosság mértékének szigorúan monoton növekedésével! Színes válogatásunkhoz CFR-től SBB-ig, nyári forróságtól száraz télutóig csemegéztem az archívumból. Tartsanak velünk!
A skála felső végpontjának kijelölése hálás feladat: ez a St. Pölten felől Bécsbe érkező Regionalzug makulátlanul tiszta. Sőt a vonat végén dolgozó, helyi viszonylatban már veteránnak számító 1142-es is hibátlan megjelenésű
Kelet felé is indulhatunk szép állapotú járművekre vadászva. Ez a Regiotrans-színekben Erdélyben másodvirágzását élő veterán francia motorvonat korához képest igazán fess külsővel hódít
Az ÖBB ad a távolsági vonatok megjelenésére is - amíg nem csúszik homokszem a gépezetbe, ez a megszokott kinézet. Tisztán megkülönböztethető az kétféle szürke árnyalat az oldalfalon, illetve a tető alapszíne is „bevonatmentes”
A CFR Dacia-expresszben futó szép állapotú AVA200-as kocsija igazán szemet pihentető látvány, de nem csak az új kocsikat tartják ilyen állapotban...
...hanem a DB-től levedlett és újrahasznosított hálókocsikat is tisztán tudják tartani
Az SBB nem bízza a véletlenre: a svájciak takarítani is tudnak, de emellett a „biztonságos” szürke szín árnyalatait részesítik előnyben a távolsági személykocsikon
Az ÖBB 4020-as sorozatának eme képviselője teljesen átlagos: az alapvetően tisztán tartott külsőn egy kis „munkaruha” figyelhető meg az oldalsó világos sávon. Ne feledjük, egy 30 éves sorozatról, a hazai „poznani heringesek” kortársáról van szó – régi járművet is tisztán lehet tartani?
A portugál CP Lisszabon–Cascais elővárosi járata tart rövidke pihenőt Estoril-ban. A tengeri levegő valószínűleg a vasúti kocsiknak is jót tesz, a sós szél pedig tisztít
A „romjaiban is impozáns” Deutsche Bahn is vigyáz a tisztaságra. Legalábbis barna tetejű ICE-t fotózni, bár van néhány kifejezetten szutykos példány mostanában, mégsem könnyű
A DB AG ICE-pótló távolsági kocsija már nem mondható makulátlanul tisztának, de a barna tető még ettől is messze van. A kocsi egyébként az 1980-as évek végén vagy az 1990-es évek elején épült át egy jóval öregebb járműből. Akkoriban az „új” kocsikat az azóta megszűnt InterRegio-hálózatra osztották be, e család tagja a képen látható Bimz sorozatú jármű is
Ez már nem az igazi: a Szolnokon pihenőt tartó Cegléd–Záhony személyvonat klasszikus 20-35-ös „műbőrőse” már közösségi izgatásnak minősül tisztaság szempontjából. A tető barna a kosztól, a barna szín határán pedig jóízűen lakmározik a rozsda – az összkép nem kifejezetten hívogató, és akkor a belsőről még nem is beszéltünk
A távolsági járatok sem kapnak sokkal több törődést, legalábbis a Keszthely–Záhony fürdős tetői hiányos takarítási ciklusrendről árulkodnak. Vagy csak követelmény, hogy a fővizsgadátumok nagyjából megállapíthatóak legyenek messziről is?
Nem prémium járat, de érdekes darab: a Szolnokra érkező Nesebar „fürdősvonat” alapvetően rendezett kocsijai közül az első lóg ki egy kissé - igen, a MÁV-Start WLAB...
Az igazi kihívás persze a száraz ősz és a tél. Természetesen azért ez is függ a földrajzi elhelyezkedéstől, de a kihívás mindenesetre a nyárinál mindenhol komolyabb.
A ČD kirakatvonata, a Pendolino kifogástalan megjelenéssel reklámozza a cseh vasutat októberben is
Természetesen osztrák koszbajnok is adódik, ez az októberi Railjet erősen elkoszolódott a napi robot során. A nagy sebesség és kiadós futásteljesítmény együttese valószínűleg komoly kihívás a takarítás szempontjából
Praktikus amerikai megközelítés, New Jersey Transit módra: a rozsdamentes acél kocsiszekrény viszonylag kosztűrő, még novemberben is – ezt talán érdemes lenne itthon is kipróbálni?
Győrbe érkezik a GYSEV szerelvénye egy decemberi reggelen. Az elsőre homogénnek tűnő „halberstadti” kocsiösszeállítás tisztasági szempontból már változatosabb: koszos-tiszta-koszos-koszos a szerelvény összeállítása. Csak remélni tudjuk, hogy a SZVÖR-ben nem így szerepel...
Decemberi reggel a Gare de l'Est-en. A párizsi elővárosi forgalomban robotoló SNCF-szerelvény megjelenése a havas-latyakos idő és a világos alapszín ellenére teljesen vállalható
Az ÖBB a kritikus időszakban is igyekszik magát tartani: ez a február végén Bécsből nyugat felé tempózó szerelvény már vegyesebb képet mutat tisztaság szempontjából, de még mindig bőven a „vállalhatóság” határain belül marad
A hegyvidéki időjárás persze itt is rányomja a bélyegét a vonatok tisztaságára: ez a Klagenfurt felől Bischofshofenbe érkező Intercity már kissé szutykos. A barna tető persze még mindig messze van...
A csehek azért nem csak a Pendolinót tudják takarítani, a távolsági forgalmú kocsik is szinte mindig rendezett megjelenésűek
A két évtizede lezajlott brit vasúti privatizáció megítélése azóta is vitatott. Egy biztos, a zsebmetszéssel felérő jegyárakból legalább a külső mosásra futja. A szigetország vasútjain leharcolt, szutykos személykocsival találkozni nem könnyű, dacára az esős időjárásnak. Pihenésképpen lássunk pár vonatot Angliából is!
A First TransPennine vasúttársaság Liverpool–Scarborough járata makulátlan, dacára a koszvonzó, élénk festésnek. Igen jól passzol optikailag a yorki pályaudvar szépen rendben tartott csarnokához
A Northern vasúttársaság York–Harrogate–Leeds útvonalon dolgozó sínbusza is kiváló állapotnak örvend. A jármű életkorban és funkcióban a hazai Bz-motorkocsik analógja
Bár a homlokrészen kialakítandó átjáró beerőszakolása közben a formatervezőket valószínűleg szabadságra küldték, a Southwest Trains kissé mellbevágó küllemű motorvonatának tisztasága nem hagy kívánnivalót maga után. A felvétel Clapham Junction állomáson készült a London Waterloo pályaudvarra tartó szerelvényről
Akik idáig velünk tartottak, bizonyára hiányérzettel küzdenek. Sok helyen jártunk már, de igazi barna tetejű személykocsit még nem tudtunk mutatni a szolnoki díszszázadon kívül. Vajon létezik ez a műfaj egyáltalán Magyarországon kívül?
A Pozsony-újvárosi állomáson a délutáni csúcsidőre előkészített szerelvények tisztasága már a hazaihoz hasonlóan változatos képet mutat
Egy vérbeli záhonyi gyorsban szolgáló Bp vagy „poznani heringes” itt kiálthatna fel: kolléga! Bizony, ha a hazaihoz hasonlóan szakadt megjelenésű személykocsikat keresünk, a ZSSK nem rossz tipp
(fotók: Magyarics Zoltán)
(fotók: Magyarics Zoltán)
Összeállításunk végére kristályosodik a gyanú, mely szerint a barna tetejű személykocsi hasonlít a tokaji borra: hungarikum, melynek egyediségét leginkább a szlovákok próbálhatják meg vitatni. A kérdés már csak az, hogy jó-e ez így nekünk. Vagy egyszerűen csak ennyi jár?
Magyarics Zoltán