Ünnepélyes keretek között mutatták be a MÁV-GÉPÉSZET gondozásában épülő első két IC-kocsi látványtervét. Az „IC+” fantázianevű járművek építését az EU is támogatja, erről írtak alá szerződést.
2012. 01. 31.
Az utolsó próba
A DSO-n található információk szerint próbaútjára indult az (egyelőre) utolsó magyar TRAXX. A 480 025-ös délelőtt tíz óra körül haladt át Kassel rendezőpályaudvarán Eichenberg felé tartva. A gép a gyári próbáját teljesítette.
Mint ismeretes, a további 25 TRAXX opcióként szerepel, de ennek lehívása egyelőre kérdéses.
Mint ismeretes, a további 25 TRAXX opcióként szerepel, de ennek lehívása egyelőre kérdéses.
A MÁV-TRAKCIÓ egyelőre utolsó, 480 025-ös számú mozdonya Kassel rendezőpályaudvarán halad január 31-én délelőtt tíz óra körül
(fotó: GWZ / forrás: DSO)
Halász Péter
Grube ajándékot kér
Az eredeti szerződésben rögzítettekhez képest késik az ICE 3-as vonatok „utódja”, a Velaro D. A 2010-es InnoTranson bemutatott járműtípust eredetileg 2011 végén állította volna forgalomba a DB AG, azonban ez végül csúszik és talán idén nyáron állhatnak szolgálatba az első példányok. A német vasút pedig kötbérre tart igényt.
Amtrak kontra Canadian National – kié az elsőbbség?
Az USA személyszállító vasútja, az Amtrak közismerten nehéz helyzetben van a személyvonatait megillető elsőbbség gyakorlati érvényesítésével. Idén január 19-én a végső jogorvoslati eszközhöz nyúlt a cég, 40 éves történelme során másodjára: ezúttal a Canadian National vasúttársaság hozzáállása verte ki a biztosítékot. De az ügy ennél persze messzebbre vezet...
2012. 01. 30.
Megvannak?
Talent 2: leállítják az átadásokat
Tovább bonyolódik a Bombardier Talent 2 motorvonatainak amúgy sem egyszerű története. A gyártó ugyanis január végén leállította a már átadható járművek kiszállítását a megrendelő DB AG-nak. A járműgyártó – sajtóhírek szerint – a fék hibája miatt döntött így.
Jön a TW3000
A TW6000-eseket idehaza is ismerjük. A TW2000-eseket alig, hiszen ezek váltották Hannoverben a Budapestre került Banánokat. Most viszont a maradék „régi” villamost is lecserélik: jönnek a TW3000-esek.
Új járat indul: nyáron jön az 5B!
A bécsi viszonylatszámozási rendszerben az A jelzés utal a fontosabb buszjáratokra. Ezúttal azonban egy B betűvel jelzett, ám nevétől eltérően meglehetősen fontos viszonylat indításáról számolhatunk be. A Duna-csatorna és Duna közötti területen egyszerűsítik a buszhálózatot és a nyáron elindulhat az 5B jelű járat.
2012. 01. 29.
Január végén indul az InterCity közlekedésre alkalmas vasúti kocsik gyártása Szolnokon
A szükséges szerződések aláírása után január utolsó napján megkezdődik a MÁV-Gépészet Zrt. innovatív fejlesztése keretében két IC+ elnevezésű vasúti személykocsi gyártása a cég szolnoki telephelyén; az új járművek az idei év végén gördülnek ki a gyártóhelyről, és jövőre már utasokat szállítanak a hazai és nemzetközi vonalakon - tájékoztatta a MÁV kommunikációs igazgatósága az MTI-t.
2012. 01. 27.
Felár a semmiért, még mindig?
Szűk két évtizede még a minőség és a gyors eljutás szinonimája volt az InterCity a magyar vaspályákon, ma már egyre inkább csak a gyorsvonat a sok személyvonat között. Viszont a MÁV-START-nál a jegyáron felül még fizetni azért a szolgáltatásért, amit jobb helyeken a helyi vonatok is alapáron nyújtanak. Hogy is van ez?
Igazolt hiányzás?
Berlinben megint baj van. Az elmúlt hónapokban ugyanis szinte állandósult a járművezetők hiánya a német főváros gyorsvasúti hálózatán. A hiányzást pedig nem csak a vezénylések készítői, hanem az utasok is megérzik, számos változást kell ejteni a menetrendben emiatt.
Ismét jár a hálókocsi
Ahogy arról korábban beszámoltunk, egy ideig nem járt hálókocsi a Budapest és München közötti EuroNight-vonatban. A MÁV-START a honlapján január 26-án este (19:21-kor) egy nagyon rövid közleményben közölte, hogy valamikor, esetleg, talán ismét jár. Mikortól? Ez az egy információ nem derül ki a szövegből.
Nehéz eset
Túl nehéz lett a motorkocsi, így csak üresen mehet át a Koblenz és Waldshut közötti határhídon az SBB felújított motorvonata. A híd nem bírja ugyanis a súlyban némileg gyarapodott motorkocsikat.
2012. 01. 26.
Müncheni költekezés
A müncheni városi közlekedést jelentős mértékben fejlesztik az idén. Csak maga az erre fordítandó összeg is impozáns: 135 millió euró – mintegy 41,2 milliárd forint jut majd a tömegközlekedésre, annak fejlesztésére a bajor fővárosban.
Tiszán innen, Tiszán túl
Hosszas előkészületek, bonyolult fejlesztések után elérkezett a pillanat: az MSTS méltán népszerű, valós hazai vonalhálózata, a Tiszántúl pálya újabb kiadása jelent meg a napokban. A debreceni térség mellett egy újabb fontos vonalon is vonatozhatunk: a kínálathoz a 87a menetrendi mezőt érdemes felcsapni! A pálya készítőjének bemutatója.
2012. 01. 25.
Új pálya Angliában – zöld út a HS2-nek
Hosszas vita és konzultációk után 2012. január 10-én áldását adta a brit kormányzat a „HS2” névre hallgató nagysebességű vonal építésére. Miről is van szó, és hogyan illeszkedik ez a szakasz az angol vasúthálózatba?
Jönnek az angolok
Újabb szigetországi mozdonyok érkezhetnek hazánkba. A Floyd ugyanis három dízelmozdonyt vesz a britektől a hírek szerint. A dízel-villamos erőátvitelű, hattengelyes szerkezeteket a britek Class 56-osként ismerik.
2012. 01. 24.
Korlátozott határátmenet
Számos alkalommal kénytelen a német Eurobahn a vonatait a végállomás előtt egy megállóval, Kaldenkirchenben visszafordítani. Az ok prózai: a mozdonyvezetők egy része nem rendelkezik különbözeti vizsgával a német-holland határátmenetre.
Az északi kapcsolat
A norvégok új, észak-déli gyorsvasutat terveznek Németországba. Az új, országok közötti vasútvonal jelentősen, négy-öt órára rövidítheti a Berlin és Olso közötti húsz-huszonkét órányi vonatozást. Meglehetősen utópisztikus terv, ugye?
2012. 01. 23.
Parázsló metró
Ismét égett a berlini metró. Ezúttal a kisprofilú U2-es viszonylaton kellett a tűzoltókat is értesíteni a rendkívüli esetről, de most a BVG munkatársai is meg tudták fékezni a lángokat még a hivatásos szakemberek kiérkezése előtt.
Tízmillós gagyi?
2012. 01. 22.
Tátrai tél
A Tátra mostanában talán nem annyira felkapott úti cél mostanában, ám mégis érdemes ellátogatni északi szomszédunk magas hegyei közé. A 2004-es nagy nyári vihar után sokan már lemondtak a Felvidék egyik ékkövéről – nos, akik így vélekednek, rosszul tették. A Tátrát télen-nyáron megérni megnézni. A hegyek között zakatoló villamos pedig különleges élmény – még akkor is, ha ma már nem a ČKD szerelvényei szállítják az utasokat.
2012. 01. 20.
Nincs kocsi!
Sokszor hallottuk, általában alaptalanul ezt az állítás a MÁV-START környékén. Nos, a helyzet úgy alakult, hogy most tényleg nincs kocsi, hiszen a Budapest és München között közlekedő Kálmán Imre EN egyik hálókocsija (a forda két kocsit igényel) kidőlt a sorból.
Akik tisztán robognak – és akik kevésbé
Múlt heti „Tisztán robogunk?” cikkünk a MÁV-Start személykocsik téli munkaruháját vette górcső alá. Ezúttal kontextusba helyezve a témát más vasutak megjelenését mutatjuk be válogatásunk segítségével.
Megint viszik a kábelt
Hét napon belül már harmadszorra s egymás után már második alkalommal az U6-os metró áll le kábellopás miatt Bécsben. A Wiener Linien közlése szerint a Spittelau–Jägerstraße szakaszon lesz pótlás 11 órától várhatóan délután kettőig. A társaság emellett jelentős pénzjutalmat is ígért a kábeltolvajok nyomára vezetőknek.
Buszos mérföldkő: jönnek a csuklósok
A vasúttal foglalkozó szimulátorok mellett nem árt szót ejteni egy másik népszerű programról sem. A RegionalBahn Blogon ezentúl igyekszünk teret biztosítani a népszerű német városi busz szimulátornak, az OMSI-nak is. Ezúttal egy fontos fejlesztési lépcsőről adunk hírt: elkészült az első csuklós busz béta verziója.
Megvan a tűz oka?
Úgy tűnik, megvan az oka a berlini metrótüzeknek. Ahogy arról hírt adtunk, a berlini metróban a múlt hét végén két alakalommal is adtak munkát a lánglovagoknak. Személyi sérülés nem történt egyik esetben sem.
2012. 01. 19.
Szülinapi buli
A szokott helyszínen, az ÖBB főhadiszállása melletti Praterstern állomáson tartották a bécsi Schnellbahn 50. születésnapi buliját január 17-én. Az osztrák vasút eme jeles eseményről mozgóképes tudósítást is adott, igaz, 4030-asokat legfeljebb csak az emlékeinkben kereshetünk, ilyennel végül nem jelentkeztek a sógorok.
Átalakuló távolsági forgalom
Úgy hírlik, hogy a DB AG átszervezi a távolsági forgalom üzleti oldalát. A DB Fernverkehr bizonyos viszonylatokat átad majd a DB Regionak, illetve annak egyik részének, az újonnan létrehozandó DB Transportnak.
Gazdaságos sorompók
Még bizony Svájcban is akadnak nem biztosított szintbeni közút-vasút kereszteződések. Ezek biztosításának kiépítését kezdte meg az SBB és a Verkehrs- und Industrietechnik AG egy olcsó, ám hatékony rendszer kidolgozásával.
RegioTram Kassán?
A közelmúltban a hírek.sk magyar nyelvű hírportál vetette fel: régióvillamost építenének a kassaiak. Szlovákia második legnagyobb városa EU-s támogatásból építene „régióvillamost”, azaz összekötnék a nagyvasutat és a városi villamoshálózatot.
2012. 01. 18.
Kiégett a Gigant
A ferencvárosi fűtőházban kiégett egy villamosmozdony szerdán délután. A V63 011 630 011 számú gép lángjait a tűzoltók fékezték meg. Az anyagi kár jelentős, sérültekről nincs információ.
Gyarapodó repcevasút
Közel negyedmillióval többen választották a GYSEV szolgáltatásait 2011-ben, mint az azt megelőző évben – tette közhírré a december óta újabb vonalakat kezelő vasúttársaság.
Vectron a taljánoknak
A Railpool mellett megvan az újabb vevő is a Siemens egyelőre csak bemutatómozdonyokként létező típusára, a Vectronra. Egy olasz magánvasút vesz két masinát a railcolor.net által közzétett értesülések szerint.
Újabb kábellopás
Úgy tűnik, a kábeltolvajok nem nyugszanak. Nemrégiben az U4-es metrónál okozott fennakadást egy jelentősebb méretű kábel eltulajdonítása, most pedig a bécsi U6-os viszonylattal utazók jártak pórul a törvénybe ütköző cselekedet miatt.
Északi utánpótlás
Tovább bővül a finn FLIRT-flotta. A Junakalusto Oy nevű vasúttársaság kilenc motorvonatot rendelt a rendelkezésére álló opcióból. A most az északi országban szolgáló 32 darabos flotta így 41 járműre bővülhet 2014-ig.
Klederingi képeslapok – A kijárat
A Bécs melletti rendezőpályaudvarról már szóltunk nemrégiben. A rendezőpályaudvar nyüzsgő élete azonban megunhatatlan és számtalan fotótémát szolgáltat az érdeklődő fotósnak. Ezúttal a pályaudvar déli végén, az indító vágánycsoport kijáratánál jártunk s innen érkezik képriportunk.
2012. 01. 17.
Megfúrták a dohányzószakaszt
Úgy tűnik, hiába szeretne, nem tud kedvezni a dohányosoknak a WESTbahn. A decemberi menetrendváltás óta Bécs és Salzburg közötti vonatokat működtető társaság ugyanis többek között dohányzó szakasszal próbálta az ÖBB-ről átcsábítani az utasokat. Az önjelölt füstellenőrök azonban feljelentették a céget.
Ötven éves a Schnellbahn
Schnellbahn. Így kiírva. Nem S-Bahn, mint ahogyan mostanában az ÖBB hívja. Ötven esztendeje, 1962. január 17-én indult meg az osztrák fővárosban a gyorsvasúti forgalom. Azóta hozzánőtt a városképhez és a kék, illetve azóta már néha szürke-vörös szerelvények nélkül ma már elképzelhetetlen lenne az élet. A RegionalBahn Blog születésnapi köszöntője.
Széchenyi visszatért
A railcolor.net oldalon megjelent információk alapján jó hírrel szolgálhatunk: a GYSEV Széchenyi mozdonya visszatért az aktív szolgálatba!
Cigiszünet
Meglehetősen lazára hagyták a menetrendet a München és Berlin között közlekedő ICE-vonatoknak a Lichtenfels és Saalfeld közötti Frankenwaldbahnon. Olyannyira, hogy még a cigiszünet is belefér a menetidőbe.
Merre kerüljünk?
Ahogy azt annak idején megírtuk, a kora nyáron Gramatneusiedlnél és a december közepén Bruck an der Leithánál történt baleset idején is a GYSEV jelentette a lehetséges alternatívát a használhatatlan Ostbahn helyett. Sopronon át kerültek a Budapestre tartó vonatok, ami nehéz feladat elé állította a „repcevasút” munkatársait.
2012. 01. 16.
Eltört a váltó
Eltört Harka állomás 1-es számú kitérőjének egyik alkatrésze – közölte a GYSEV hétfőn délelőtt. A speciális alkatrészt javítani nem lehet, újat rendelt a vasúttársaság, a beépítésig megpróbálják a kitérőt járhatóvá tenni, de lehet, hogy akár szerda estig is buszok járnak Sopron és Nagycenk között.
Német kocsik jönnek
Hazánkba érkezik néhány használt személykocsi Németországból. Azonban nem a MÁV-csoport vagy a GYSEV újabb beszerzéséről van szó, hanem Eisenbahnfreunde Treysa e.V. egykori luxemburgi vagonjai kapnak hazánkban új fővizsgát.
Gyorsítunk
Mostanában kifejezetten népszerűek a „timelapse”, a gyorsított felvételeket mutató videók. Most mi is mutatunk egyet, igaz, nem sajáttal dicsekszünk, de mindenképpen érdemesnek találjuk arra, hogy megmutassuk olvasóinknak.
Lassújel a bejáraton
A 2006-ban átadott berlini főpályaudvar egyes részein lassújeleket vezetett be a DB AG. Az indoklás szerint az áthidaló szerkezetek elhasználódtak – de baj van az üvegtetővel is, mivel a galambok összepiszkították azt és ez nem tett jót a szigetelésnek.
Kiesett az ajtó
Menet közben nyílt ki az egyik ICE ajtaja Nürnberg és Ingolstadt között pénteken délután. A DB AG vizsgálja az esetet és azt mondják: egyedi esetről van szó. Mindazonáltal a Szövetségi Vasúti Hatóság (EBA) is vizsgálódik a témában és ellenőrzik az összes ICE-T és ICE 3-as szerelvényt.
Klederingi képeslapok – A gurító
A Bécs melletti rendezőpályaudvart szinte mindenki ismeri: Budapest felől az Ostbahnon érkezve ez az első jelentősebb vasúti létesítmény, amit láthatunk a vonatablakból. Régen, amíg a Verbindungsbahn felé jártak a budapesti vonatok, bizony csak egy részét láthattuk, de most már teljes hosszábban végignézhetjük az impozáns pályaudvart. Mi viszont nem csak a vonatablakból mutatjuk be a központi rendezőt.
2012. 01. 15.
Tűz a föld alatt
Néhány napon belül a második alkalommal volt tűz a berlini metróban. Pénteken Steglitzben az alagútban volt dolguk a lánglovagoknak, ezúttal pedig a Möckernbrücke megállóban kellett megfékezniük a lángokat.
Lopják a rézkábelt
2012. 01. 14.
Halálos baleset
Halálos áldozattal is járó vasúti baleset történt Németországban pénteken este. A Nord-Ostsee-Bahn Westerlandról Husumba tartó vonata siklott ki Bargum közelében. A balesetben egy utas is életét vesztette.
2012. 01. 13.
Késett szilveszter
Bár eredetileg arról volt szó, hogy karácsonyra, majd később pedig szilveszterig nyilvánossá válnak a Zusi új kiegészítői, néhány apró probléma miatt mostanáig kellett várni a Linke Rheinstrecke 1992-es és a Braunschweig–Kreiensen vonal 1985-ös menetrendjét is tartalmazó csomagra.