2012. 01. 03.

30 éves az éves bérlet

Három évtizede, 1982. január 1-jén vezették be Bécsben a közlekedési szövetségi szintű éves bérlet intézményét. A Wiener Linien jogeldője, a Wiener Stadtwerke – Verkehrsbetriebe járatai mellett a Schnellbahn és a regionális buszjáratokra is érvényes jegytípus azóta sikeres, ráadásul jelentősen csökkentették az árát a jubileumi esztendőre.


Harminc éve, egészen pontosan 1982. január 1-jén 0 órától fogadták el érvényesként az első, közlekedési szövetségi szintű éves bérletet Bécsben. Az akkor 3200 Schillinget, mai árfolyamra számolva 232,55 eurót kóstált az éves utazási jogosultság a 100-as zónában, azaz Bécs városának közigazgatási határán belül.
Az illetékes közlekedési szövetség, a Verkehrsverbund Ost Region, azaz a VOR 1974. szeptember 4-én alakult, igaz, az érdemi tevékenységet majd tíz évvel később, 1984. június 3-án kezdte meg, igaz, az ÖBB üzemeltette bécsi Schnellbahnnal már jó ideje tarifaközösségben volt a bécsi városi közlekedési társaság.
A VOR színeiben pompázó, az ÖBB Postbus tulajdonában álló kocsi Hütteldorfban. A környék helyi közlekedéséért az államvasút buszos leányvállalata felel

A három évtizede elérhető éves utazási jogosultság kapcsán érdemes megjegyezni: szeptember végén még éles vitákat folytattak a városatyák arról, hogy emeljék-e a bécsi jegyek és bérletek árát és ha igen, mennyivel? Végül azonban nem az egységes emelés mellett döntöttek, sőt, a hosszabb időtávra szóló jegyek árát csökkentették: az éves bérlet 2012. május 1-től 365 euróba kerül 449 helyett, míg a havijegyekért 45 eurót kell fizetni 49,50 helyett. A vonaljegy viszont drágul: 1,80 helyett két euróba kerül májustól.
A gyorsvasúttal jóval régebb óta tarifaközösségben volt a bécsi városi közlekedési rendszer, de éves bérletet csak 1982-től árultak a városon belül utazóknak

A Budapestről érkező látogatók által kedvelt napijegyek ára is emelkedik: a Wiener Einkaufskarte (hétköznapokon, tehát hétfőtől szombatig 8 és 20 óra között érvényes) 4,80 helyett 5,40 euró lesz, míg a 24 órás menetjegy (ami azonban nem 24 órán át, hanem az adott napon érvényes) 5,60 helyett 6,70 eurót kóstál majd. Még egy fontos változás: eddig a kerékpárok szállításáért félárú jegyet kellett venni 0,90 euróért – májustól azonban ingyenes lesz a kerékpárok szállítása a Wiener Linien metróin. Természetesen az időbeni korlátozás nem változik, így csak hétvégén és csúcsidőn kívül, tehát hétfőtől péntekig 9 és 15 óra között, valamint 18:30 után próbálkozzanak a kétkerekűek gazdái.
Drágább lesz a napijegy, csökken az ára viszont a havi és éves bérleteknek az osztrák fővárosban
(fotók Halász Péter)

A tarfiális változtatásokkal a városvezetés célja az volt, hogy az utasokat rászorítsák arra, hogy bérletet vegyenek és rendszeresen használják a tömegközlekedést. Emellett szól az is, hogy a személyautók üzemanyaga folyamatosan drágul, így mindenképpen attraktívvá és olcsóbbá teszik a városi közlekedést. Erre jó példa az „egy nap, egy euró” elv, ami az éves bérleteknél érvényesül. Igaz, ezt az árat csak akkor tartják, ha a polgár egy összegben, előre fizeti ki az utazási jogosultságot igazoló okmányt. Itt tesszük hozzá, hogy a jegy nélkül utazóktól 70 eurót kérnek a viteldíjon felül, így a potyázás sem éri meg.
A Wiener Linien közleményében hozzátette: kereken háromezer olyan utasuk van, aki 1982 óta folyamatosan éves bérletet vált. Számukra különleges ajándékot terveznek, de hogy mit, azt egyelőre nem árulták el.

Halász Péter