2011. 12. 13.

A vonat nem vár

Új szabályozást dolgozott ki a német pályavasút, a DB Netz a késések és a csatlakozó vonatok bevárása kapcsán. Az új szabályozás látszólag nem is okozna gondot, de ha végiggondoljuk a folyamatokat, akkor látható, hogy a valóságtól igencsak távol áll.


Nem éppen utasbarát rendszert dolgozott ki a német pályavasút, a DB Netz a késő csatlakozó vonatok bevárása kapcsán. A rendszert azonban nem mindenhol alkalmazzák – nem véletlenül.
Korábban mindössze a forgalmi szolgálattevőtől függött, hogy egy vonat bevárja-e a másik csatlakozó járatot vagy sem? A DB Netz új ötlete szerint viszont a várakozó csatlakozó vonat vezető jegyvizsgálójának (ha van ilyen egyáltalán) vagy mozdonyvezetőjének kell kezdeményezni a saját irányítójánál, hogy várhasson; ez az irányító a pályavasút diszpécserével konzultál, majd utasíthatja a forgalmi szolgálattevőt arra, hogy várjon a vonat. A szakértők azon kritizálnak: miért a mozdonyvezetőnek kell kezdeményezni a csatlakozás bevárását? A járművezető nem tudja, hogy hol jár a másik vonat, míg a forgalmista igen. A járművezető emellett nem rendelkezik olyan átfogó képpel, mint az állomás forgalmi helyzete, ami alapján akár könnyíteni is lehet az átszálló utasok dolgát, például azzal, hogy közelebbi vágányra fogadják a késő vonatot.
A peron egyik oldalára a Krefeld felől érkezett a RegionalExpress...

A másik oldalon várja a Siegen felé továbbinduló járat. Csatlakozásra nem fog várni?

Mindemellett a hosszas kommunikációs folyamatot is kritizálják, hiszen miért kell külön engedélykérési köröket lefutni, amikor egyszerűen a forgalmista rendelkezése alapján ez korábban tiszta és egyértelmű volt?
A hozzáértők figyelmeztetnek: a DB AG vezetői a vonatok pontossága után kapják a prémiumukat. Ennek fényében pedig aligha támogatják majd csatlakozások bevárást, hiszen két késő vonat több, mint egy... Így viszont az utasok húzhatják a rövidebbet, akik ki tudja hány órát kénytelenek eltölteni a pályaudvaron a következő vonatig, aminek lehet, hogy még a zárfényeit is látták távolodni.
A vasúti vezetők prémiuma okán lehet, hogy az utasok csak ennyit láthatnak majd a csatlakozó vonatukból?
(fotók: Halász Péter)

Halász Péter