Vasárnap menetrendváltás és ennek fényében meg is érkezett szerkesztőségünkhöz a MÁV-csoport közleménye, amelyben ismertetik a főbb változásokat, fejlesztéseket. Ebből szemezgetünk most, nézzük, mit próbál eladni továbblépésként a magyar vasút.
A vasárnap, azaz december 11-én kezdődő menetrendi időszakban néhány érdekes változás lesz terítéken. A MÁV-csoport kiadott közleményében továbblépésekről, fejlesztésekről beszél. Nézzük, mit tartanak pozitív változásnak a Könyves Kálmán körúti székházban.
„A Dunakanyar jelentős turistaforgalmának jobb kiszolgálása érdekében félóránként járnak a személyvonatok Budapest és Vác között már hétvégén is. Azaz a Budapest-Nyugati pályaudvar–Vác vonalon jelenleg csak munkanapokon közlekedő személyvonatok menetrendváltástól naponta közlekednek.” Ennek kapcsán csak az lenne a kérdés, hogy vajon a Dunakanyar forgalmát hogyan segítik a csak Vácig közlekedő vonatok? Értjük, hogy a váci utasoknak ez jó, de mondjuk a nagymarosi vagy szobi kuncsaftnak ettől mitől lesz jobb? Főleg annak fényében, hogy Vác és Verőce között még mindig járhatatlan a bal vágány...
„Budapestről Debrecenbe a jelenleginél két órával később, 22:28-as budapesti indulással is el lehet jutni, ugyanis Budapest–Püspökladány helyett Budapest–Debrecen viszonylatban fognak közlekedni a késő esti és a kora reggeli vonatok” – írja közleményében a MÁV. Ugyancsak kitérnek arra, hogy Budapest és Zalaegerszeg között Boba érintése nélkül, tehát a körüljárás mellőzésével, valamelyest rövidebb menetidővel közlekedik majd gyorsvonat.
A kishatárforgalomban „Szeged és Horgos között vasárnaponként a vajdasági diákok utazásának elősegítésére új személyvonatpár közlekedik” – tudatta a MÁV. Megemlítik azt is, hogy Balatonfüred és Tapolca között egy vonattal több jár majd, hiszen egyszer, végre meghallgatták a helyiek igényeit is a vasút és a minisztérium bársonyszékeiben ülők.
„Szombathely és Pécs között a Corvinus nemzetközi gyorsvonattal együtt több, összesen négy pár gyorsvonat közlekedik. A vonatok Barcs és Gyékényes között minden állomáson és megállóhelyen megállnak.” Igazán jó döntés, bár tegyük hozzá, hogy e lépéssel az idén is meglévő gyorsvonat személyvonattá változik, hiszen a Pécs és Szombathely között közlekedő vonat a vasi megyeszékhely felé már most is megáll mindenhol Pécs és Barcs között is.
„A Budapest–Kiskunhalas–Kelebia vonalon valamennyi távolsági vonat Kőbánya-Kispest helyett Budapest-Keleti pályaudvarról indul és oda érkezik.” Erre a megoldásra bátran mondhatjuk azt, hogy jó az ötlet, a megvalósítás silány. Ferencvárosban továbbra is le fognak szállni az utasok a kunszentmiklósi vonatokról és ott szállnak fel rájuk, mert ha városközpontba tart valaki, aligha fog előbb kijönni a városból. Mi több, az 1-es villamossal a Népligetig (vagy tovább) utazva gyorsabban elérik céljukat, mintha közben még kidöcögnének Kőbánya-Kispestig az utasok, majd vissza. Persze, Ferencvárosból a Keletibe eljutni szinte lehetetlen lesz, hiszen csak a kelebiai vonatok állnak meg a fontos csomópontban.
A nemzetközi részben kitérnek a – Magyarországon név nélkül közlekedő – Transalpin budapesti hosszabbítására s emellett fejlesztésként próbálja meg eladni a MÁV a visszalépést, ami szerint Bécs és Budapest között az év jelentős részében nem lesz vasúti kapcsolat 18:54 után... A témában keressük a MÁV illetékeseit, azonban a sajtókapcsolatokért felelős munkatársaktól egyelőre visszajelzést sem kaptunk – pont úgy, ahogy megszokhattuk a MÁV-csoporttól.
Újdonság lesz a Slovan nemzetközi gyorsvonat visszatérése is Budapest és Prága között, de új vonat indul Pulába, az őrségi vasúton át. Igaz, csak a nyári időszakban és mindössze a hét két napján közlekedik majd az Istria.
Itt jegyezzük meg, hogy a DB AG a menetrendváltástól teljesen kivonul a Budapest és Hamburg közötti EuroCity-vonat kiállításából, a jövőben – a Budapest és Berlin közötti Hungáriához hasonlóan – a MÁV-START járműveivel adják majd a járatot.
Itt jegyezzük meg, hogy a DB AG a menetrendváltástól teljesen kivonul a Budapest és Hamburg közötti EuroCity-vonat kiállításából, a jövőben – a Budapest és Berlin közötti Hungáriához hasonlóan – a MÁV-START járműveivel adják majd a járatot.
Ugyancsak fejlesztésként kommunikálja a MÁV, hogy Bécs és Budapest között akár 13 euróért is utazhatunk másodosztályon. Azt elfelejtik, hogy eddig is volt Fortuna vagy SparSchiene (nevezze mindenki, ahogy ismeri) egészen pontosan – nem fogják kitalálni, kedves Olvasók, mennyiért – 13 euróért. Igaz, ezt kiterjesztik most már az 1. osztályra is, itt legalább 29 eurót kell majd leszurkolni az egy útra szóló jegyért. Ugyancsak kínálatbővítésként próbálják meg eladni a szintén elérhető Budapest és Zürich közötti SparSchiene-jegyeket Áruk legalább 39 euró 2., 59 euró 1. osztályon.
Végül egy valóban fontos lépés: a MÁV-START valamennyi vonatán tilos lesz a dohányzás 2012. január 1-jétől. Hogy ezt hogyan tartatják be, azt még nem tudjuk, elképzeléseink azonban vannak...
Halász Péter