2011. 12. 02.

Sógori szerződés

Hosszútávú, stratégiai megállapodást kötött a MÁV és az ÖBB. A magyar társaság közleménye szerint példaértékű összefogásról született megállapodás. A két vasút megállapodását december második napján írta alá a két cégvezetője.


A ma aláírt együttműködés értelmében a MÁV kiadott közleménye szerint „javítja mindkét társaság működési hatékonyságát és szolgáltatási színvonalát, a közös fellépés pedig erősíti a társaságok pozícióját, az egyre inkább erősödő piaci versenyben. A tervek megvalósulását nagymértékben elősegítik a két ország kormányának erőfeszítései a vasúti árufuvarozás közlekedéspolitikai keretfeltételeinek javítása terén.”
A megállapodás szerint „különböző, pályavasúti személyszállítási, vontatási és gépészeti témában vetíti előre a vasúttársaságok együttműködését.” A MÁV és az ÖBB „az együttműködés koordinálására és értékelésére állandó irányító testületet, valamint a szakterületek irányítására és a további kooperációs lehetőségek feltárására munkacsoportokat hoz létre.  Az együttműködés keretén belül már több területen is előkészítettek a szakemberek a szerződéseket.”
Christian Kern, az ÖBB és Szarvas Ferenc a MÁV főnöke. Vajon a nagy szavakon túl tettek is követik a megállapodást?
(fotók: MÁV Zrt.)

„A MÁV és az ÖBB, a most megkötött együttműködéssel nemcsak a magyar piacon, hanem a teljes délkelet-európai régióban megerősödhetnek, sőt további terjeszkedésüket is elősegíti a megállapodás. Mindehhez Magyarország előnyös földrajzi elhelyezkedése és meglévő vasúti infrastruktúrája is hozzájárul. Az osztrák vasúttársaság a Rail Cargo Austria, valamint leányvállalata, a Rail Cargo Hungária, már rendelkezik a térségben piaci pozíciókkal, a magyar állami vasúttársasággal való együttműködés révén pedig még nagyobb lehetőség nyílik az osztrák fél számára” – írta a MÁV-csoport közleményében.
A konkrét együttműködési területek a következők:
  • Az ÖBB és a MÁV (a leányvállalatokat is beleértve) kezelésében lévő vontatójármű-állomány kihasználtságának a növelése és a vonatatási költségek csökkentése érdekében a belföldi és a nemzetközi személy- és tehervonatok vontatási szolgáltatásainak fejlesztése.
  • Az ÖBB és MÁV (a leányvállalatokat is beleértve) által működtetett vasúti gördülőállomány rendelkezésre állását magas színvonalon biztosító karbantartási és javítási szolgáltatások.
  • A vasúti infrastruktúra működését szolgáló technológiai-, forgalmi rendszerek fejlesztése, harmonizálása.
  • A vasúti forgalom növelése céljából közös erőfeszítés a két ország vasúti személy- és áruszállítási versenyképességét biztosító díjak meghatározása érdekében, amennyiben ez szükséges, az érintett, kompetens hatáskörrel rendelkező hatóságok bevonásával.
  • A kelet-nyugati vasúti áruszállításban fordítókorong szerepet betöltő záhonyi körzet szerepének erősítése az átrakó forgalom fellendítése érdekében.
  • A vasúti áruszállítás működtetéséhez közvetlenül kapcsolódó állomási- és rendezőpályaudvari logisztikai szolgáltatások fejlesztése.
  • A vasúttársaságok működését támogató IT, humán, számviteli és egyéb szolgáltatások együttes fejlesztésének és működtetésének lehetőségei.
  • A két ország közötti vasúti személyszállítási szolgáltatások színvonalának növelése terén mutatkozó együttműködési lehetőségek feltárása, kidolgozása.
Érdemes azt is megemlíteni, hogy például a vontatás-szolgáltató MÁV-TRAKCIÓ Zrt. középtávú vontatási keretszerződést kötött. Az ÖBB Technische Services GmbH és a MÁV-GÉPÉSZET Zrt. közös vállalatot hozott létre TS-MÁV GÉPÉSZET Service Kft. néven.
A személyszállító társaságok együttműködése kapcsán viszont nem lehet elmenni szó nélkül amellett sem, hogy a MÁV-START és a CFR közös együtt(nem)működésének köszönhetően január közepétől nyárig és ősszel nem biztosít csatlakozást az ÖBB Münchenből érkező járatához a vasút Bécsben, így este hét előtt nem sokkal eljön az utolsó vonat Budapestre. A Dacia nemzetközi gyorsvonat kapcsán feltettük kérdéseinket a MÁV Zrt. sajtókapcsolatokkal foglalkozó munkatársainak is, akik – természetesen – eddig nem válaszoltak.

Halász Péter