Sikeresnek ítélték a tizenhárom éve indított Regiobahn működését a cég tulajdonosai. A Ruhr-vidéken az S28-as viszonylatot működtető magántársaság a környező települések tulajdonában van és az üzemeltetés mellett pályavasúti tevékenységet is végez.
Közel másfél évtizede, 1998-ban vette át a Regiobahn nevű cég a DB AG-tól a Neuss–Kaarst és a Düsseldorf-Gerresheim–Mettmann–Dornap-Hahnerfurt vonalakat. A társaság alig egy évvel később, 1999. szeptember 26-án kezdte meg a szolgáltatást a Mettmann Stadtwald–Düsseldorf–Kaarster See közötti, S28-asként jelölt viszonylaton. A vonalon kétrészes dízel Talent-motorkocsik járnak, szóló vagy csatolt üzemben. A siker mértékét jelzi, hogy amíg a DB üzemeltetésében napi ötszáz körüli utasszámot regisztráltak, addig a Regiobahn – köszönhetően a kínálati alapú ütemes menetrendnek – több mint 23 ezer utast fuvaroz egy napon alatt.
Egyszerű, korszerű, magasperonos megállókat létesített a saját vonalán a Regiobahn. A környező települések tulajdonában lévő cég 2021 decemberéig működtetheti a Ruhr-vidék S28-as viszonylatát
A Düsseldorf és Kaarst városa, valamint a Kreis (nagyjából magyarul a járásnak megfelelő közigazgatási egység) Mettmann és Kreis Rhein-Kreis-Neuss, továbbá a Stadtwerke Neuss és a Stadtwerke Wuppertal tulajdonában álló társaság szerződése azonban lejárt, amelynek keretében a VRR közszolgáltatásként kezeli a vonatok közlekedését. Az EU-s irányelveknek megfelelően a lejáró szerződésekre pedig pályázatot kell kiírni, ezen indult a mostani üzemeltető, a Regiobahn is.
A 2011. decemberétől tíz évre szóló megállapodás keretében évi 1,2 millió vonatkilométert rendelt meg a közlekedési szövetség.
Szokatlan a járműválasztás: a lomha, dízel-hirdaulikus motorvonatok meglehetősen furcsán hatnak a dinamikusan gyorsuló mozdonyos ingavonatok és motorvonatok között
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
A meglévő vonalhálózat működtetése mellett terítéken van a vonal hosszabbítása a jelenlegi nyugati végpontjáról a közeli Viersenig – itt ágazik ki a Mönchengladbach–Krefeld vasútvonalból a Kaldenkirchenen át a hollandiai Venloba vezető vasútvonal – és így akár a Regiobahn vonatai a holland határállomásig is járhatnak majd. A vonalhosszabbítás azonban még csak legfeljebb a tervasztalon létezik és persze a megvalósíthatósági tauulmányok lapjain találkozhatunk vele.
Halász Péter