A MÁV-START a menetrendváltással újabb eszközt talált arra, hogy jól megszívassa azokat az utasokat, akik még nem égnek – ellentétben a vasúttársasággal – Railjet-lázban. Aki ugyanis „rendes” vonattal akar menni, fizessen, mint a katonatiszt, hiszen a hányatott sorsú Dacia is bekerült a globáldíjas vonatok közé.
Az utolsó szöget is beveri a MÁV-START a Dacia nemzetközi gyorsvonat koporsójába. Bár eddig még bizonygatta a magyar vasúttársaság, hogy Isten ments, csak a CFR és az ÖBB nem tudott megegyezni és hát a szegény magyarok húzták a rövidebbet – de ez nem így van. Amíg a CFR és az ÖBB a vonat közlekedtetéséről nem tudott megegyezni, addig a MÁV-START tesz róla, hogy Budapest és Bécs között még véletlenül se használják a vonatot.
Ugyan a vonat megmaradt, de bizony arra csak a vonathoz kötött menetjegyek jól – minden más jegy mellé irányonként és viszonylatonként 10 eurós felárat kell fizetni – eközben a nemzetközi forgalomban a helyjegy mértéke mindössze 3 euró! Mi ez, ha nem lehúzás? A MÁV-START ezt írja honlapján: „Amennyiben a Dacia nemzetközi gyorsvonatot kirándulójeggyel, vagy más nem vonathoz kötött menetjeggyel szeretné használni, irányonként 10 €-s felár-helyjegy váltása is kötelező!”
A MÁV-START honlapján ugyan felleltük az információt, de felütöttük a „Vasúti menetrend” című kiadványt is, hiszen az utasok többsége inkább ezt böngészi: semmi utalás nincs a vonat globáldíjas mivoltára. Sőt, a MÁV-csoport által olyannyira tökéletesnek tartott ELVIRA menetrendi keresőben sem találunk erre utalást. Mi ez, ha nem az utasok lehúzása, átverése?
A vonat adatai között nem leltünk a globáldíjas mivoltára utaló megjegyzést az ELVIRA oldalain sem
A vonat részletes adatainál sincs erre utaló jelzés. A vonat késésétől tekintsünk el, az már megszokott, s a MÁV-csoport áldásos tevékenységének köszönhetően még nem érkezett pontosan a járat Bécsbe...
(a képernyőmentések közvetlenül írásunk megjelenése előtt készültek)
(a képernyőmentések közvetlenül írásunk megjelenése előtt készültek)
A nyári időszakban ennek a lépésnek különös bája lesz majd: a nappalok hosszabbodása miatt az ember szívesen tölt kint több időt az osztrák fővárosban és az utolsó vonattal is bőven ráér hazaérni – de majd a fedélzeten szembesül vele, hogy bizony tíz euróval többe kerül majd az utazása, amikor a jegyvizsgáló hiányolja a felár megfizetését...
A MÁV-START és általában a MÁV-csoport illetékesei hallgatnak a kérdésben: olyannyira, hogy elhallgatják a vonat feláras mivoltát és csak a MÁV-START honlapjának eldugott szegletében találjuk meg az erre vonatkozó kitételeket.
Érdemes megjegyezni, hogy a menetrendben ráadásul csak fakultatív ülőhelybiztosításról van szó, kötelezőről – ebben a viszonylatban – említést sem tesznek. Mi több, a Budapest-bérletes utasok is használhatják a vonatot (kiegészítő jeggyel) Szolnok és Tatabánya között. Vajon nekik is felárat kellene váltani tíz euróért?
Kérdéseinket feltettük a MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság Társasági Kommunikációs Osztály nevet viselő szervezet számára s epedve várjuk a magyar vasúttársaság magyarázatát a kérdésben.
Halász Péter