2011. 12. 20.

Nem sztrájkolnak, nem szabotálnak

Visszautasították az érdekvédők az S-Bahn Berlin GmbH és a DB AG vádjait, miszerint a motorvezetők jelentős mértékű betegállománya vad sztrájk lenne. Vasárnap a helyzet odáig fajult, hogy több viszonylaton jelentős ritkításokat kellett bevezetni a járművezető-hiány miatt.


Vad sztrájknak tekinti a Deutsche Bahn AG és az S-Bahn Berlin GmbH a mozdonyvezetők jelentős számú hiányzását. Ahogy arról a RegionalBahn Blog már hírt adott, az elmúlt héten napi átlagban mintegy kilencven motorvezető volt betegállományban. Emiatt jelentős korlátozásokat kellett alkalmazni az érvényben lévő szükségmenetrendhez képest is: több vonalon jelentősen ritkult a járatkövetés, de volt olyan viszonylat is, amely rövidebb útvonalon járt: ilyen az S47-es, ahol egy szerelvény Spinderlsfeld és Schöneweide között ingázott csak.
A hét első munkanapja sem volt eseménytelen: forgalmi zavart okozott egy biztosítóberendezési hiba, majd egy váltóhiba is, tovább nehezítve az S-Bahn-t választók dolgát.
2009 óta szinte folyamatosan gondban van az S-Bahn. Abban az évben többször is be kellett segíteni a nagyvasúti járműveknek. A képen egy Frankfurt am Mainból kölcsönzött 423-as és egy 481-es szerelvény találkozott a Hauptbahnhofon

A Gewerkschaft Deutscher Lokführer (GDL) nevű szakszervezet nevében megszólaló Frank Nachtigall úgy nyilatkozott, hogy a mostani nem szervezett akció, egyáltalán nem vad sztrájk. A feltételezés alapját az jelentheti, hogy 2007 nyarán a járművezetők hasonló módon tiltakoztak az új szolgálati beosztások ellen.
Nachtigall szerint a járművezetőkön óriási nyomás van: mintegy félszáz álláshely betöltetlen, ez pedig rengetek túlórával jár, s ezt sokan nehezen viselik. A szokatlanul nagy igénybevétel miatt pedig sokan orvosi segítséget kértek, emiatt növekedhetett meg a betegállományok száma.
Ritkább vonatok, zsúfoltabb szerelvények várnak az utasokra
(fotók: Halász Péter)

Azonban nem a csak a járművezetők miatt van gondban az S-Bahn: járműfronton nagyon lassan normalizálódik a helyzet, de a pálya és a kapcsolódó berendezések karbantartása kifogásolhat. A megrendelőként fellépő közlekedési szövetség, a VBB kritizálta a pályavasutat: az S-Bahn évi 135 millió euró (mintegy 41,2 milliárd forint) pályahasználati díjat fizet, amelyet azonban a DB Netz nem forgat vissza a létesítmények karbantartásába, helyette a konszern nyereségét növelik – ezt bizonyítják a hétfői kisebb üzemzavarok és a múlt csütörtöki totális leállás is.
Mindenesetre érdekesen alakul a berlini S-Bahn története: 2009 óta képtelen a társaság a korábbi spórlolások nyomán a közszolgáltatási szerződésben vállalt szolgáltatási szintet teljesíteni s aligha látszik úgy, hogy erre a közeljövőben képes lenne. Mindemellett a DB AG továbbra is konzekvensen elutasítja annak lehetőségét, hogy a sok gonddal küszködő leányvállalatától megváljon és azt Berlin városa vegye gondozásba.

Halász Péter