Motorvonatot rendelne a GYSEV. A menetrendváltástól számos dunántúli vasútvonal üzemeltetőjévé váló társaság a Sopron–Szombathely–Szentgotthárd vonal forgalmának ellátására írt ki nemzetközi tendert. Hozzá is tesszük: számos érdekességgel.
Igazi szenzációként hat, hogy a GYSEV négy villamosmotorvonatra vonatkozó tendert írt ki. A vonatokat a Sopron–Szombathely–Szentgotthárd vasútvonalon használná a vasúttársaság. Az ajánlati felhívásban érdekes szempontként jelenik meg, hogy egy áramrendszerű motorvonatokat vásárolna a cég.
Mindez azért is érdekes, mert a GYSEV számos ponton kapcsolódik az osztrák vasúti hálózathoz, s amíg a magyar 25 kV 50 Hz-es váltóárammal lett villamosítva, addig Ausztriában a 15 kV 16,7 Hz-es váltóáram a „divat”. A GYSEV így lényegében csak az említett vonalon, valamit a Győr–Sopron–Ebenfurt vaspályán használhatá a járműveket; Ebenfurtban ugyanis – Hegyeshalomhoz hasonlóan – átkapcsolható a két rendszer között a felsővezetéki hálózat áramellátása.
Egy biztos: nem Talent lesz és nem is csatlakozik – egyelőre – a GYSEV az ÖBB Desiro Mainline-megrendeléséhez. Egy kétáramnemű szerelvény érkezik Bécsből Sopronba 2010. április 7-én. A csak 25 kV 50 Hz alatt működő vonatokkal jelentősen korlátozza a saját hatókörét a GYSEV
Mindemellett érdekes, hogy nem vették figyelembe azt, hogy a GYSEV üzletkezelésében lévő Fertővidéki HÉV (Neusiedlerseebahn, NSB) vonalán is használható lenne a motorvonat, ha ismerné az osztrák rendszert, hiszen Nezsider állomása előtt található a rendszerhatár. Éppúgy, mint Wulkaprodersdorf, azaz Vulkapordány felől jövet is a bejáratnál találkozik az osztrák és a „magyar” rendszer. Az idézőjel szándékos, hiszen a Vulkapordány–Nezsider vonalat az ÖBB működteti, de a GYSEV-éhez kapcsolódó vonalat 25 kV 50 Hz-el villamosították.
A Sisik nem véletlenül találtak menedékre a FHÉV vonalán: Nezsiderben a drót 15 kV 16,7 Hz-es áram alatt van, de a Fertőszentmiklós felőli bejárati jelzőtől már 25 kV 50 Hz van a drótban. A képen 2009. június 21-én várja az indulást egy Bécs–Fertőszentmiklós vonattal a 1014 013-5-ös
(a szerző felvételei)
(a szerző felvételei)
Ugyancsak érdekes helyzet alakulhat ki, ha az ÖBB villamosítani fogja a Semmeringbahn elkerülővonalának is tekintett Wiener Neustadt–Sopron és Szentgotthárd–Graz vonalszakaszokat is, hiszen ezeket akár az osztrák, akár a magyar rendszerrel villamosítják, nem valószínű, hogy átkapcsolhatóvá építenék át a két forgalmas csomópont felsővezetéki rendszerét; ezt bizonyítja a sokkal kisebb forgalmú Nezsider, azaz Neusiedl am See példája is.
A potenciális járműgyártók 2012. január 3-áig jelezhetik részvételi szándékukat.
Halász Péter