MÁV csak elszenvedője az ÖBB és a CFR meg (nem) állapodásának, de a vasúttársaság kecsegtető hírrel is szolgál: vizsgálják a pótlás kérdését a Dacia nemzetközi gyorsvonat kapcsán.
Örömódákat nem kell zengeni és azért az is elgondolkodtató, hogy két hétig gondolkodott a MÁV-csoport sajtókommunikációért felelős szervezeti egysége a válaszokon, de végre egy jó hírt is közöltek. De erről kicsit később.
Olvasóink bizonyára tudják, hogy a RegionalBahn Blog szerkesztői kitüntetett figyelemmel követték a Dacia nemzetközi gyorsvonat sorsának alakulását. A menetrendváltástól kezdve ugyanis csak 2012. január 11-ig és 2012. június 16.–2012. október 1. között közlekedik a járat Bukarest és Bécs között. Egyéb időszakokban a Muntenia nemzetközi gyors pótolja és csak a román és a magyar fővárost köti össze a járat.
Az utolsó szezon. Indulásra készen a 1116 042-es vonatta EN 347-es a bécsi Westbahnhofon 2011. május 28-án
A sokat késő vonat mindig is gondot okozott, főleg az osztrák vasútnak. De nem csak nekik, hanem a Budapestről Bécstől nyugatabbra utazóknak is, hiszen a késések miatt bizonytalan volt a vonat csatlakozása a többi járathoz. Emiatt is döntöttek a reggeli indulás pótlásáról, így a neve nélkül közlekedő „Transalpin”, Railjet formájában már Budapestről indul reggel hat óra után néhány perccel, mint RJ 162-es. Visszafelé 18:54-kor hagyja el a párja, az RJ 165-ös a császárvárost.
A sokat késő vonat mindig fejtörést okozott az osztrákoknak. Nem egyszer volt, hogy az egy órával később induló Railjettel előbb ki lehetett érni Bécsbe... A képen is közel fél óra késésben van a vonat, 2010. június 12-én a 06:00-ás indulás helyett fél hét előtt négy perccel még csak a fékpróba zajlott a Keletiben
A Dacia EN így egy órával korábban – 05:10-kor – indul Budapestről Bécsbe és 19:54-kor tér vissza, igaz, csak a fenti időszakban. A MÁV-tól kapott tájékoztatás szerint az ÖBB és a CFR személyszállító üzletágának megállapodása keretében, üzleti vonatként közlekedik a járat, azaz a CFR fizet az ÖBB-nek a „kvázi különvonatért”. Megjegyezzük, hogy hasonló modell alapján közlekedett volna az azóta megszűnt Venezia EN Olaszországban és így működik a Metropol is a németek területén.
Az adventi és a nyári csúcson kívül tehát a 19:54-es bécsi indulás megszűnt. Ez érzékenyen érinti azonban a München felől érkezőket, akik az RJ 69-essel jutottak el eddig az osztrák fővárosba és onnan tovább a Dacia EN kocsijaiban utazhattak Budapestre, vagy még tovább Belgrádba illetve Bukarest felé. Az RJ 69-esnek nem mellesleg igazán jó csatlakozásai voltak Münchenben szinte Németország teljes területéről, így egy európai rendszerbe szorosan illeszkedő járat volt a Dacia EN.
Megoldás a Dacia pótlására: a „kis EC”. A Bécs és Budapest között közlekedett EC 969-esre 2009. március 14-én a 1047 002-es jutott
Felvetésünkre, miszerint a MÁV gondolkodik-e azon, hogy a kieső időszakban ezt az indulást pótolja, azt a választ kaptuk, hogy az ÖBB Personenverkehr, a MÁV és a felettese, a Nemzeti Feljesztési Minisztérium vizsgálja a kérdést, illetve azt, hogy lehetséges-e a megvalósítás, figyelembe véve a kocsihelyzetet és a rendelkezésre álló forrásokat. Mi e helyről is csak bíztatni tudjuk a MÁV-ot: érdemes a „kis EC” szolgáltatást fenntartani, hiszen ahogy az utasok hamarosan rátalálnak a reggeli pontos Railjetre, úgy ezt a szolgáltatást is sokan veszik majd igénybe.
Azok a daliás idők... 2008. november 15-én még az ÖBB által kiállított Bécs–Budapest viszonylatú ülőkocsikkal közlekedett a Dacia. a vonat gépe a 1047 007-es volt
E sorok szerzőinek emlékében él még az az időszak, amikor este EuroCity közlekedett a két város között és legalább az EC 969-es a hazatérő kirándulókkal és az átszálló utasokkal bizony igen jó „házzal” közlekedett.
Láthatunk még „kis EC-t” a Westbahnhofon?
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
Halász Péter