2011. 12. 13.

Itt a Westbahn!

A december 11-i menetrendváltással elindult az új osztrák vasúti szolgáltató, a Westbahn. A Bécs és Salzburg közötti vonatokat üzemeltető társaság különleges, új szolgáltatásokkal igyekszik felhívni magára a figyelmet és átcsábítani az ÖBB utasait. Tegyük hozzá: rá is fért az elkényelmesedett ÖBB Personenverkehrre a verseny.

A fehér, emeletes motorvonatokat már jó ideje megszokhattuk a Westbahn vonalán. A hasonló nevű társaság ugyanis már hónapok óta járta a próbaköröket Bécs és Salzburg között, viszont a december 11-én életbe lépett menetrend szerint már élesben bizonyíthat az ÖBB versenytársa. Az új cég felkavarhatja az állóvizet és azért valljuk be, az ÖBB személyszállítási üzletágára, a PV-ra is ráfért már a piaci verseny.
Egyik ilyen például az, hogy kilométer-alapú bérletet is bevezettek, azaz az utas 1000, 5000 vagy 10000 kilométerre „szerződik” és a keretből tetszőleges távolságot használhat fel. Érdemes azt is megjegyezni, hogy a vonatokra jelenleg nem lehet ülőhelyet foglalni, de hamarosan ezt a lehetőséget is elérhetővé teszik. A helyjegy ára 5 euró lesz (némileg drágább, mint az ÖBB-nél, mert ott 3,50 euró a pénztárnál és 3 euró az interneten), ráadásul nem visszaváltható – ellenben átírathatjuk a helyjegyet másik vonatra. A kerékpárszállításhoz szintén helyjegyet kell venni, mivel egy vonaton tizenkét kerékpáros hely van. Ez szintén öt eurót kóstál.
Érdemes megjegyezni azt is, hogy a közlekedési szövetségeknek, a vonat útvonalán érintett mind a négynek tagja a Westbahn, így a közlekedési szövetségek jegyeit elfogadja a társaság és egyben értékesítik is ezeket a jegyeket. Tehát – elvileg – Bécs területén belül például a 100-as zónára érvényes napijeggyel is használhatjuk a vonatot.
Érdekes, hogy nem csak saját járművezetőket alkalmaz a cég. A hírek szerint a GYSEV osztrák üzletágának járművezetői közül is „kölcsönben” vannak a cégnél. A Westbahn szóvivője, Manfred Mader kérdésünkre elmondta: öt mozdonyvezetőt kértek kölcsön a GYSEV-től, őket a Westbahn-alkalmazott kollégákkal azonos fizetést kapnak.
Ugyancsak megtudhattuk: a járműveket Linzben, a Vöest Alpine telephelyén épített csarnokban tartják karban a Stadler megbízásából a Logserv szakemberei.
A fedélzeti szolgáltatások közül még érdemes megemlíteni, hogy a társaság vonatain ingyenes, vezeték nélküli internet-hozzáférést biztosítanak (ezt lassan az ÖBB is bevezeti a Railjetek esetében), ráadásul minden kocsiban – a motorkocsik kivételével – külön kis büfé áll rendelkezésre.
Az egyik betétkocsiban pedig még a dohányzó utasok is kaptak egy szegletet, ahol füstölöghetnek, ami valószínűleg sokukat átcsábítja majd a Westbahn járataira, hiszen az ÖBB-nél (ahogy minden európai társaságnál is) teljes dohányzási tilalom van érvényben. Ugyancsak ebbe a kategóriába tartozik, hogy a cég minden kocsihoz külön vonatkísérőt alkalmaz, aki többek között a büfét is kezeli. Összehasonlításul: az ÖBB forgalmi személyzete egy-két főből áll, ehhez jön még a cateringgel foglalkozó 2-4 fős csapat. De most nézzük, mivel rukkolt elő a cég, azaz milyen szolgáltatásokkal keresik az utasok kegyeit.
Az ÖBB és a Westbahn közötti szócsata nem ért vége a menetrendváltással: a magáncég nem átallja olyan nevekkel ellátni vonatait, mint a képen is látható „Tolle Aussicht im Zug”, azaz „Remek kilátás a vonaton”. Az utasoknak így is üzennek, hogy üljenek át inkább az emeletes motorvonatokra. Az ÖBB pályavasútja pedig mit tehet mást, mint teljesíti a megrendelő kéréseit és bizony mindent kiírnak az utastájékoztatókra, ahogy az illik
A kocsik oldalán két kijelző van. Az egyiken a kocsiszám és a célállomás (Salzburg-Taxham megálló), míg a másikon változó szövegek jelennek meg. Itt például az, hogy a vonaton vehetünk jegyet – egyébként felár nélkül, hiszen saját jegypénztáruk nincs, csak az interneten vehetünk jegyet a vonatokra
De a menetrend is éppúgy belefért: a 17522-es számú vonat 21:39-re ér a végállomásra, hirdeti a kijelző. A menetrend közhírré tétele különösen problémás, ugyanis az ÖBB vélhetően nem biztosít örömmel előkelő helyet a konkurencia hirdetményeinek az állomásokon
A motorvonatokat már megszokhatták az osztrákok, hiszen hónapok óta róják a próbaköröket - a hónapok óta tartó „médiaoffenzíva” jóvoltából talán minden potenciális utas felismeri az új jövevényt

A kocsik tágas előtérrel bírnak és természetesen a kerékpárszállítás is megengedett
Az utastérbe nem látunk be, a színes üvegfal ízléses térelválasztó lett
Az alsó szinten 2+2-es ülésosztású az utastér. A bőrülések első próbára kényelmesnek tűnnek, az éles próba nyilván a nyár lesz – de reméljük, a klímaberendezés állja majd a hőséget
Fent pedig szintén 2+2-esnek jutott hely
A kocsikban kis bisztró is rendelkezésre áll – mégpedig valamennyiben, kivéve a két motorkocsit. Az ott vásárolt termékeket itt fogyaszthatjuk el, de ha kedvünk úgy tartja csak üldögélhetünk is itt. Érdemes megnézni a képen a kocsi végében az ÖBB-s lufit: az állami cég így próbálta felhívni magára a figyelmet, az utasoknak lufit osztogatott a menetrendváltás napján
A betétkocsikban lévő bisztró kicsi, de a választék első látásra legalábbis meggyőző. Előnyös, hogy az üvegpult jóvoltából szemre is lehet vételezni a portékát vásárlás előtt
Ha pedig a szükség úgy hozza, a kocsik egyik végén – kivéve a motorkocsit – külön női...
...és férfi mellékhelyiség van
A nőiben kis pillangók díszítik a megszokott vasúti WC-t
A férfiak kis helyiségében ez ugyan nincs, viszont van külön piszoár
A Westbahn egyik sokat hangoztatott érve, hogy minden kocsira jut vonatkísérő. A hölgyek uniformisa ugyan kissé szokatlan és talán a váll lap, no meg a csákó kicsit katonás beütésűnek hat
A vonatok egy része a németországi Freilassingból érkezik vagy éppen oda tart, itt remek csatlakozása van Berchtesgaden felé vagy éppen Rosenheim irányába. No meg, biztosan olcsóbb, mint az ÖBB-nek fizetni az állomáshasználati díjat Salzburgban. Az első üzemnapra különleges kedvezményekkel csábított a cég, így minden vonat jócskán tele volt az újat kipróbáló utasokkal. A képen a 17519-es érkezett meg a Westbahnhofra
Vetélytársak egymás mellett: a Railjetnek erős konkurenciája lehet a Westbahn, kérdés, vajon sikerül-e nekik? Mindenesetre az ÖBB PV-nak jót tesz a verseny, kissé „elfáradt” mostanában az osztrák vasút személyszállítási üzletága
(fotók: Halász Péter)

Halász Péter, Magyarics Zoltán