A jövő év első napjától számos dolog megváltozik életünkben. Ezek egyike, ami szerencsére nem mindenkit érint, hogy a törvényi változások nyomán tilos lesz a dohányzás nem csak a vonatokon, hanem – többek között – a vasúti létesítmények utasforgalom számára megnyitott területén is.
A fővárosban közlekedők már ismerik a szabályt, hiszen a Budapesti Közlekedési Központ kezdeményezése nyomán február elejétől már tilos a dohányzás a BKV megállóiban. A szabályt megszegőkkel szemben szabálysértési eljárás is indulhat. Hosszú évek óta tilos a dohányzás – elvben – a MÁV(-START) legtöbb vonatán. Az utasok hol betartották ezt, hol nem, a vasúttársaságnak sajnos eddig nem volt eszköze, hogy betartassa a szabályt.
Január első napjától kezdve ebben a tekintetben változás következik: hazánkban valamennyi vonaton tilos lesz a dohányzás. Ez a MÁV-START információi szerint a vonatok mintegy tizenöt százalékát érinti, s nagyjából négyszáz kocsiban szűnik meg a még meglévő dohányzási lehetőség.
A peron végén, a sárga csíkkal leválasztott részen lehet dohányozni Düsseldorf Hauptbahnhofon. A többi területen és a vonatokon tilos a füstölés
(fotó: Halász Péter)
(fotó: Halász Péter)
A tiltás azonban nem csak a vonatokra lesz érvényes: a vasúti létesítmények területén sem szabad majd füstölögni. Hackl Mónika, a MÁV Zrt. társasági kommunikációs osztályvezetője kérdésünkre tudatta: A törvényben foglaltak szerint tilos dohányozni a vasúti pálya tartozékainak személyforgalom számára megnyitott területein, közösségi közlekedési eszköz igénybevételének céljából létesített, illetve erre kijelölt megállóban, várakozó helyen, illetőleg helyiségben, valamint nyílt légterű megálló, várakozó hely esetén annak külső határvonalától számított 5 méteres távolságon belül, azzal, hogy ha a dohányzási korlátozás alá tartozó terület külső határvonala nem állapítható meg egyértelműen, akkor a dohányzás a megállót vagy várakozó helyet kijelölő táblától vagy más jelzéstől számított 5 méteres sugarú körnek megfelelő körzetben. Utasforgalmi területnek az minősül, ahol az utazóközönség közlekedhet a vasúti személyszállítási közszolgáltatás igénybevétele céljából.
Ahogy a többi állomáson, így Rákoshegy peronján sem lehet január 1-jétől dolgozni. Éppúgy, mint az állomás alatt átvezető aluljáróban sem
(fotó: Halász Péter)
(fotó: Halász Péter)
A vasútállomásokon a jogszabály értelmében „a kijelölt vasúti dolgozók, miután igazolták intézkedési jogosultságukat, a vasúti területeken felszólíthatják a dohányzási korlátozást megsértő utast személyazonosságának igazolására, amelynek az utas köteles eleget tenni.” Hogy ez pontosan mit jelent, azt nem tudtuk meg.
Dohányzásra kijelölt hely Wien Meidlignben. Nálunk január 1. után mindenhol tilos lesz a dohányzás
(fotó: Magyarics Zoltán)
(fotó: Magyarics Zoltán)
A jövő év elejétől, aki a tiltás ellenére mégis füstölög, előbb figyelmeztetésben részesül, majd a vasút akár a nyolcezer forintos pótdíjat is elkérheti a szabályszegésért. És tegyük hozzá: még mindig jobban jár az utas ebben az esetben, mint hogyha az ÁNTSZ ellenőrei kapnák rajta, mert abban az esetben 20 ezertől 2,5 millió forintig terjedő összeggel könnyíthetnék a pénztárcáját a delikvensnek.
Egy
By sorozatú személykocsi dohányzó utastere. Ilyenből még van néhány
jármű, de már nem sokáig: a MÁV-csoport 2012. február 1-jéig az össze
ilyen utasteret átalakítja, a hamutartókat – esetünkben például a
karfákban – leszerelik
(fotó: Halász Péter)
(fotó: Halász Péter)
Ráadásul nem árt tudni, hogy a szóban forgó törvénymódosítás további új rendelkezése, hogy a kijelölt vasúti dolgozók, miután igazolták intézkedési jogosultságukat, a vasúti területeken felszólíthatják a dohányzási korlátozást megsértő utast személyazonosságának igazolására, amelynek az utas köteles eleget tenni.
Felmerül a kérdés, hogy vajon a vasutasokra vonatkozik-e a rendelkezés. A válasz természetesen igen: bár a MÁV maga nem szabhat ki egészségvédelmi bírságot, de bizonyítottság esetében a Munka Törvénykönyve, illetve a társasági Kollektív Szerződés értelmében fegyelmi eljárás keretében szankciónálhatja a vétkes dolgozót s ennek eredménye lehet megrovás; személyi alapbér csökkentés (határozott időre) vagy más munkakörbe helyezés (határozott időre).
Az átalakítandó mintegy négyszáz jármű esetében a dohányzó jellegűre utaló berendezési tárgyak eltávolítására a MÁV-csoport saját magának 2012. február 1-jét határozta meg. A munkákat a soros járműjavítói javítás vagy tervszerű karbantartás keretében végzik el. A kocsik félévente teljes belső takarítást kaptak, a padlótól a plafonig, így a még dohányzó kocsik az átalakítás után már nem árasztanak magukból dohányszagot sem.
Dohányzó utastér egy ma már nem létező kocsitípusban: ilyen volt a 19-05-ös sorozatú Ap kocsik dohányzó szakasza. A járművek évekkel ezelőtti átalakítása után már itt sincs dohányszag és dohányzó utastér sem
(fotó: Halász Péter)
(fotó: Halász Péter)
Itt jegyezzük meg, hogy nem Magyarország az első, ahol teljes egészében tilos a dohányzás a vonatokon: Ausztriában és Németországban például 2007. szeptember 1-jén, hatalmas médiakampány mellett szűnt meg a füstölgési lehetőség a szerelvényeken, mindössze az állomások egy-egy kijelölt szegletében szabad csak dohányozni – ezt betartják az utasok, a renitenseket pedig a vasúti biztonsági szolgálatok utasítják rendre, rosszabb esetben jelentősebb összegű bírságot is legombolnak. De ugyanez a helyzet például Szlovákiában vagy Romániában is: ott valamennyi vonat kizárólag nemdohányzóként közlekedik.
A törvénymódosítás kapcsán március végéig egy átmeneti időszak lesz majd, ekkora kell ugyanis végleg eltűnniük a dohányzó kocsiknak – azonban még ha ezt piktogram nem is tiltja, itt is tilos lesz január 1. után füstölni – még a vasutasoknak is.
Halász Péter