2011. 12. 07.

A bérmunkás

Az állami vasúttársaság, a DB AG leányvállalata, a DB AutoZug nem mindig saját vagy éppen az anyacég mozdonyaival dolgoztat. Jó példa erre a düsseldorfi telephely, ahol a kismozdony csak látszólag DB-s, valójában magánvasúti állományba tartozik.


A düsseldorfi főpályaudvaron a DB AutoZug autószállító vonatait rendezgető kis mozdony látszólag a német állami vasúttársaság flottájába tartozik. De csak látszólag, hiszen a „Verkehrsrot” színterv csalóka. A BSM nevű magántársaság a 333 674-0 pályaszámú gépet bocsátotta a cég rendelkezésére.
A teljes „nevén” 98 80 3 333 674-0 D-BSM jelzésű mozdony 1975-ben készült az Orenstein & Koppel - Arthur Koppel AG műheléyben. Gyári száma 26483 volt, szolgálatba 1975. január 15-én lépett Nürnberg 2 vontatási telepen, mint 333 174-1 pályaszámú gép. B2.1 jelű javítását helyben kapta meg, s 1981. január 12-én fejeződött be.
A gép jelenlegi felségjelzése és pályaszáma. A kéttengelyes masina szolgálati tömege 24 tonna

A mozdonyt 1989. október 10-ével 335 174-9-re számozták át és egyben átállomásították Ingolstadtba. Itt 1999. január 31-éig szolgált. Időközben több javítást is kapott: 1991. április 4-én B3.0 szintű javítást kapott, majd 1997. április 4-ével könyvelhettek egy B1.0 szintű javítást is. A gép 1999. február 1-től Ulmban volt honos és itt dolgozott egészen 2001. március 3-ig, amikor ismét átszámozták 333 674-0 számúvá.
A gép a düsseldorfi főpályaudvar szélső vágányán pihen napközben, munkája csak akkor van, ha rakodnak az autószállító vonatokra
(felvételeink 2011. augusztus 19-én készültek; fotók: Halász Péter)

Új számán ismét új helyen állt szolgálatba a gép: a Berlin melletti rendezőpályaudvar, Seddin fűtőháza üzemeltette egészen a 2005. október 20-i leállításáig, majd selejtezték is 2005. december 12-ével. Ekkor vásárolta meg a  Bahnen der Stadt Monheim GmbH, akik Langenfeld környékén felelősek néhány iparvágány kiszolgálásáért. Ettől a társaságtól rendelte meg az állomási tartalék munkáját a DB AutoZug.

Halász Péter