2011. 12. 15.

Berlini káosz

Áramkimaradás és szoftverhiba is nehezítette az utasok életét a német fővárosban december közepén. Csütörtökön nem sokkal dél előtt szinte teljes egészében megállt az élet a berlini gyorsvasúton és a nagyvasút egy részén.


A magyar nyelvű híradásokkal ellentétben nem állt le teljesen az élet csütörtökön 11:45-kor a berlini S-Bahn-háózaton. Az S3-as, S5-ös, S7-es és S75-ös viszonylatok az Ostkreuz, illetve Warschauer Straße és a keleti végállomások között jártak ugyanis. Azonban ettől beljebb, nyugatabbra és a hálózat többi részén áramellátási gondok miatt nem jártak a vonatok.
Az Ostkreuztól keletre, így az S3-ason is jártak a vonatok, mert ezeket a szakaszokat nem a halensee-i központból irányítják, hanem helyben kezelik a biztosítóberendezést. A felvétel az S3-as vonal külső végpontján, Erknerben készült

A híradások szerint a halensee-i forgalomirányító központ területén végzett építési munkák során keletkezett rövidzárlat, ami miatt megbénult az S-Bahn hálózat jelentős részén és a nagyvasút egy részén a forgalom. A gyorsvasúti szerelvények megálltak, az utasok sokszor a szerelvényekben ragadtak. Káosz azonban nem tört ki, a járművezetők a hírek szerint a lehetőségekhez képest tájékoztatták a közönséget. A sajtó munkatársai azonban az S-Bahn Berilin sajtószolgálatának működését kritizálták, szarkasztikusan megjegyezve: biztosan karácsonyi szabadságukat töltik már, azért nem működik rendesen az információáramlás.
Az üzemzavarra válaszul a városi közlekedési cég, a BVG sűrítette és több kocsival indította járatait, már amennyire lehetőségei engedték. A BVG szóvivője, Petra Reetz úgy nyilatkozott: a szokásos kínálatnál 15-20 százalékkal nagyobb kapacitást bocsátottak a berliniek rendelkezésére. Ennek ellenére az átszálló utasok miatt gondban volt a cég, számos vonalon, különösen a metrók esetében még estig tartó hatásai vannak a jelentős mértékben megnövekedett forgalomnak.
A Stadtbahnon sem jártak a vonatok, így a Bodemuseum előtt sem lehetett délután S-Bahn-t fotózni

Tudósítónk, Nánási Zoltán arról számolt be, hogy bár már járnak az S-Bahn-szerelvények is, még mindig nagyon sokan vannak a metrókban. Az U7-es viszonylaton (Spandau–Rudow), ami a S-Bahn több szakasza helyett is kiválóan alkalmas alternatívaként, a nagy utasforgalom miatt össze-vissza járnak a vonatok. Volt arra is példa, hogy negyed órán keresztül nem jött semmi, holott kiírva két perc volt a következő vonat érkezésééig – majd több vonat is érkezett egymás mögött „blokkra”. Tudósítónk jelentése szerint más vonalakon sem jobban a helyzet, a belvárost az észak-déli S-Bahn-nal részben párhuzamosan átszelő U6-os vonalon ugyancsak jelentősen megnövekedett az utasforgalom, ami kihatással van a menetrendszerűségre is.
Ugyancsak a meglehetős bizonytalanság jellemzi még mindig a 100-as, a 200-as és a TXL jelzésű buszok forgalmát: a Stadtbahn pótlására kiválóan alkalmas járatokra ugyanis rendkívül sokan szeretnének felszállni.
Délutánra kijavították a hibát, a forgalom normalizálódására azonban még várni kell, ez várhatóan csak a reggeli üzemkezdettel esélyes.
A várost kelet-nyugati irányban átszelő Stadtbahn nagyvasúti vágányain is gond volt, de a DB AG szerint a két üzemzavar nem áll egymással összefüggésben
(képeink illusztrációk, fotók: Halász Péter)
A nagyvasút forgalma is akadozott a délután folyamán. A DB AG közlése szerint azonban a halensee-i rövidzárlat és a Stadbahn vonalán tapasztalt biztosítóberendezési hiba között nincs összefüggés, hiszen a kettő egymástól teljesen független rendszer.
Az S-Bahn hálózat számára azért volt kellemetlen és ilyen nagy horderejű ez az egyszerű rövidzárlat, mert a halensee-i üzemirányító központból kezelik a hálózat biztosítóberendezéseinek jelentős részét. Jobbára csak az egykori Kelet-Berlin területén vannak még helyben kezelt rendszerek, így ott – ahogy a példa is mutatja – a lehetőségekhez képest fenn tudták tartani a forgalmat.

Halász Péter