2011. 12. 04.

Az Aranycsapat árnyékában

December első szombatjának tagadhatatlan szenzációja az Aranymozdony, az Aranycsapatnak emléket állító 470 010-es bécsi látogatása volt. De – ahogy mindig – a magyar „sztár” mellett is van mit látni az osztrák fővárost keresztül-kasul szelő síneken. Képeslapjaink ezek a momentumokat igyekeznek bemutatni advent második karácsonyán.


Az öt kocsis MÁV-START-féle mentesítővonat mellett volt még mit látni Bécsben december 3-án. Igaz, ezeket sokszor láthatjuk, ha éppen Budapest vagy St. Pölten felől érkezünk a Westbahnhofra, mégis, kicsit más nézőpontból egészen új történeteket ismerhetünk meg. Magyarics Zoltán képeinek segítésével most nézzük meg kicsit máshogy, milyen környezetben is érkezünk meg a nemrég átadott bécsi Westbahnhofra.
Öreg mozdony nem vén mozdony. Igaz, a 1142 678-0 már csak az éppen gép nélkül maradt Railjet-vonatok energiaellátásáért felel, de nem is olyan régen még rendszeresen találkozhattunk vele is a síneken. Az osztrák pályákat mára már egyre kevesebb társa rója, hiszen a Railjet-vonatok bevetésével felszabaduló többi 1016-os, 1116-os és 1144-es kiszorítja az öreg mozdonyokat a többi vonat éléről. A penzingi tároló egyébként amolyan roncstemetőnek is beillik, hiszen számos leállított, sorsát váró vasúti járművet csócsál itt a rozsda és az idő vasfoga

Maga Wien-Penzing állomás tulajdonképpen megállóhely is lehetne. Forgalma elenyésző, ha a megálló vonatokat nézzük, de a gyakorlatban ez azért koránt sincs így. A Westbahnhofra tartó valamennyi vonat itt halad át, így van mit nézni és fotózni. A képen az RJ 60-as tart éppen München felé, élén a 1116 229-essel
A MÁV-START adventi mentesítővonata mellett egy másik különleges jószág is tiszteletét tette a császárvárosban. A MÁV Nosztalgia Kft. „élményvonata” is megérkezett. A vonat továbbítását a Rail Cargo Hungária – az ÖBB-től bérelt – 1116 010-esére bízták. A vonat valóban élmény, ha másért nem, hát legalább a szedett-vedett a kocsiösszeálítás miatt

A vonatba gyakorlatilag belekerült minden, aminek kereke van, gurul és még az osztrákok is hajlandók legalább a fél szemüket becsukni, ha meglátják őket. Igaz, ezen kritériumokat túlteljesítik az ÖBB-től vett Schilierenwagenek, melyek itt igazán otthon érezhetik magukat. A képen a nemrégiben hazánkban járt lengyel Pápa-emlék(motor)vonathoz igazított kocsi látható, amelyik kísérte a szokatlan kiállítást az országban

A vonat végén pedig a H-MNOS kód alatt ténykedő – a vasútbarátok által csak találóan „Aranybánya Kft-ként” (nem) tisztelt – cég (ön)reklámját mutató Schilieren halad. Hadd hívjuk fel a figyelmet azonban egy részletre: a vonat végén ottmaradt a zártárcsa! A jelzőeszköz és a vörös zárfények így, ebben a formában nem ismertek Ausztriában, hazánkban viszont kit érdekel a kilométerekről és nappali fényben látható vörös fény? Legalább tolja valami a vonatot...

A Bécsből St. Valentinbe tartó REX 1616 továbbítására ma a 1144 290-est jelölték ki. Érdekesség, hogy a Zusiban ez a gép képviseli – a 257-essel közösen – az ÖBB eme mozdonysorozatát

A 1116 073-as pedig szintén a Verbindungsbahn felől húzza be szerelvényét a Westbahnhofra. Érdemes megnézni a mozdony mögött a vezérlőkocsit: S-Bahn Kärnten a felirata. A vonat az iránytáblák szerint egy Graz–Wien-Meidling IC volt, vélhetően a szerelvény megfordítása okán küldték át a másik bécsi pályaudvarra. A vonatot ugyanis a Meidling–Penzing/Westbahnhof–Hütteldorf–Meidling útvonalon meglehetősen egyszerű megfordítani. Az már csak az elvadultabb vasutasok előtt merül fel: vajon működhetne-e egy Taurussal a végén ingavonatként a szerelvény?

„Csak a szokásos”: az S45-ösön, azaz a kanyargós Vorortelinién a forgalom lebonyolításában jobbára a Talentek vesznek részt – már amikor nem éppen 4020-assal pótolják őket. A képen éppen Hütteldorfból tart Handelskai felé a 4024 135-8-as egység

A 4024 132-5-ös eközben pedig R 2020-as személyvonatként robog St. Pölten felé

A 1144 126-os R 2019-es vonatszámban tolja a mindössze három kocsis ingavonatát St. Pöltenből a Westbahnhof felé

Az ICE 26-os előtt hosszú út áll: messze van még Dortmund! A DB AG ICE T szerelvényei néhány évvel ezelőtt vették át az uralmat a Westbahnhon. Előttük az impozáns ICE 1-es vonatok jártak erre, igaz, jóval ritkábban, hiszen a Hamburg és Bécs közötti ICE 90/91 párost csinálták – no meg egy esti és egy kora reggeli innsbrucki kanyart tettek. Ma már a „Keljfeljancsik” vették át a hatalmat és jóval sűrűbben kötik össze az osztrák fővárost a Ruhr-vidékkel

Végül pedig egy igazi klasszikus: ritka az a pillanat, amikor a penzingi csonkavágány üres. Az LTE nevű magánvasút valamelyik mozdonya mindig itt töltö pihenőjét. A sor most éppen a 2016 904-esre esett
(fotók: Magyarics Zoltán)

Magyarics Zoltán, Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.