Egyelőre kimerül a verbális pengeváltásokban a konkurenciaharc az állami ÖBB és a WESTbahn nevű magáncég között. Utóbbi a menetrendváltástól indítja be a Bécs és Salzburg közötti járatait.
Egyelőre szóban próbálja ekézni egymást a WESTbahn és az ÖBB. A magánvasút a decemberi menetrendváltástól naponta tucatnyi vonatpárral próbálja meg az állami cégtől elcsábítani a Bécs és Salzburg között utazókat. A magáncég működése az állami ÖBB-nek nincs éppen ínyére, próbálta már megszorongatni a vetélytársát a menetvonalak előzetes lefoglalásával is. Ez azonban sikertelennek bizonyult, így most jó eséllyel a sajtón keresztül kezdenek üzengetni egymásnak a cégek.
A WESTbahn már jelezte: nem elégszik meg a Wien Westbahnhof–Salzburg közötti vonatok közlekedtetésével, hanem teljes vasútvonalak üzemeltetési jogát is szívesen átvenné. Mi több, a WESTbahn úgy fogalmazott: Ausztria összes vasútvonalán közlekedni fognak. A konkrét tervek kapcsán a WESTbahn jelezte: a Salzburg és Graz közötti járatok beindításával komolyan foglalkoznak.
Az ÖBB október végén „Fahren statt Reden”, azaz nagyjából „Beszéd helyett utazunk” címmel öt kérdést tett fel a magáncégnek. Nevesül:
- Mikortól fog vasútvonalakat ténylegesen átvenni a WESTbahn?
- Milyen vonatokkal kívánja a WESTbahn az összes osztrák vasútvonalat bejárni?
- Haselsteiner úr (a WESTbahn egyik tulajdonosa) kész milliárdokat áldozni újabb vonatok beszerzésére, amikor még nem biztos, hogy a cég valóban képes eredményesen működni?
- Egyetért-e a tervekkel a szintén tulajdonos SNCF?
- Mikortól kívánja érvényesíteni a WESTbahn az október végén bejelentett áremelési szándékát?
Az ÖBB közleményében hangsúlyozta: amíg a WESTbahn még egyetlen egy vonatot sem indított el, addig az állami társaság naponta több mint 6000 vonatot közlekedtet.
(a szerző felvételei)
Halász Péter