A német közszolgálati televízió egyik krimisorozatát, a Tetthely címűt idehaza is sokan ismerhetik, hiszen egy időben a magyar tévék is adták. A több mint négy évtizede futó sorozatban számos alkalommal forgattak vonatokon, állomásokon. A legutóbbi adás is egy ilyen „vasutas” epizód volt. A RegionalBahn Blog pedig nem mehet el szó nélkül az egyébként tartalmas film mellett.
Először is kis kitérőt teszünk, nem egyből a vasúttal foglalkozunk. Négy évtizede, egészen pontosan 1970. november 29-én került adásba a német Tatort, azaz Tetthely sorozat első epizódja, a „Taxi nach Leipzig”. A sorozat koncepciója az, hogy a német tartományi televíziók a saját szereplőgárdáikkal önállóan is életképes epizódokat forgatnak. A számos csapat alkalmazásával készülő sorozat így nem válik unalmassá, hiszen egy helyszínt évente két-három alkalommal látunk csak. Ráadásul az egyenként másfél órás (egészen pontosan 88 perces) epizódok önmagukban is életképesek, egész estés filmként is fel lehet őket fogni. Idehaza is sokan ismerhetik a sorozatot, hiszen az 1990-es évek elején a Magyar Televízió is vetített néhány akkori részt (talán emlékeznek még páran Schimanski felügyelőre), majd a mai „modern” részekből is adott le párat 2000-2003 körül a Viasat 3 televízió.
A legutóbbi adás a hesseni tartományi televízióé volt. Az ottani főhősök Frankfurt am Mainban nyomoznak. Ezúttal egy valós történet alapján készült a forgatókönyv: a Varsóból érkező éjszakai vonaton egy halottra bukkannak, aki rejtélyes körülmények között hunyt el. A végére kiderül, hogy... de nem lebbentjük fel a fátylat, akit érdekel, bizonnyal megnézi a filmet.
A cselekményben a vasút, mint helyszín játszik szerepet. Nem olyan Európa Expressz stílusban, hanem egészen hihetően. Mindaddig, amíg nem gondolja végig az ember: mit keres vajon egy német magánvasút kocsija a varsói éjszakai járatban?
Itt tegyük hozzá gyorsan: igen, van Varsó és Frankfurt am Main között éjszakai vonat jelenleg is. Igaz, csak az orosz RŽD és fehérorosz BČ hálókocsijaival: Varsótól Hannoverig a Jan Kiepura EN, onnan pedig a Koppenhága és Bázel közötti CNL továbbítja őket.
A filmben szereplő kocsikat a német BTEX, azaz a BahnTouristikExpress biztosította. A film első kockáiban még útközben látjuk a vonatot, egy, a DB Regio állagába tartozó mozdonnyal, ami valószínűleg a 143-as sorozatú gép, de a pályaszáma nem vehető ki sajnos.
Úton a gyorsvonat. A vonatgép egy 143-as, de hogy melyik, az nem vehető ki a képekből
Visszatérve a kocsikhoz: a járművek a BTEX egykoron a DR állagába tartozó Bom, illetve a Bom sorozatú kocsikból átépített Bcm sorozatú kocsijai. A belső snitteket pedig valószínűleg a társaság Bvcmz sorozatú fekvőhelyes kocsijában forgatták, ugyanis az ablakok fogantyúi egyértelműen nyugat-német eredetű járműre vallanak.
A belső és közeli képeken az ablak két oldalán van a lehúzó fogantyú...
...pedig a DR eredetű kocsikon – mint a MÁV-START 19-80 és 20-80-as sorozatú kocsijain is – az ablak közepén van egy fogantyú
A gyilkosság helyszíne valószínűleg a fekvőhelyes kocsi kísérőjének fülkéje a valóságban, hiszen a kusettkocsikban nem két-három, hanem négy-hat ágy van fülkénként. A képen pedig jól láthatóan egy félfülke látszik
A forgatás helyszínéül javarészt a frankfurti kikötői vasút, a HFM-Frankfurt műhelyét választották, de egyes képsorokat a főpályaudvaron rögzítettek. Meglehetősen furcsa összképet mutat a két helyszín, amikor megpróbálják egyként eladni, hiszen a valóságban ezek egymástól igencsak távol fekszenek. Ez a fajta megjelenítési mód egyébként meglehetősen idegen a Tatorttól, hiszen pont arra törekednek, hogy ismert, hétköznapi környezetben készüljenek a filmek.
A vonatot a rendőrök a HFM-Frankfurt telephelyén vizsgálják át
Érkezik a varsói éjszakai vonat, várják a rendőrök. A kocsi oldalán, a feljáró ajtó mellett a PKD emblémája látszik, no meg a BTEX eredeti feliratának takarása a vörös fólia alatt
Érdemes megjegyezni, hogy a kocsik oldalán szereplő cégjelzés szerint egy PKD nevű vasúttársasághoz tartoznak a filmben; a logó pedig kísértetiesen hasonlít a lengyel állami vasúttársaság, a PKP emblémájára. Ezeket a BTEX eredeti feliratai helyett helyezték el a kocsikon. Mindazonáltal a hossztartókon nem takarták ki az igazi pályaszámokat, azok azonban nem kivehetők, mindössze a beállító vasúttársaság jelzése, a D-BTEX vehető ki néhány pillanat erejéig.
A filmbeli kocsik a fiktív PKD emblémáját viselik. A logó kísértetiesen hasonlít a lengyel államvasút, a PKP emblémájára
A lengyel államvasút, a PKP logója
A két rendőr között jól látható a kocsi hossztartóján a D-BTEX jelzés
Néhány snittet a frankfurti főpályaudvaron forgattak (térképen ide kattintva találják meg)...
...míg másokat a HFM-Frankfurt telephelyén készítettek. A képen a HFM-Frankfurt D7-es számú, Krauss-Maffei gyártotta, M700 típusú dízelgépe látszik. A telephelyet itt találják a térképen
Ritkaság lehet a HFM telephelyén a személyszállító jármű, hát még ha filmet forgatnak!
Eme apró bakik ellenére is élvezhető a film, érdemes megnézni. Aki érti a német nyelvet, az a mediathek.daserste.de címen vasárnap esténként 20:15-től élőben, majd az adás után egy hétig minden nap 20 és másnap reggel 6 óra között „felvételről” is megnézheti az aktuális epizódot, így a mostani írásunk témájául szolgáló részt is.
Halász Péter