Megérkeztek az első „síkvidéki” motorvonatok a Rhätische Bahnhoz. A Berninán már bizonyított Allegra motorvonatnak a „Stammnetzre” szánt kisebb teljesítményű, de hosszabb változatainak első példánya a múlt hét végén érkezett meg a vasút landquarti telephelyére.
November 22-én érkezett meg az RhB, azaz a Rhätische Bahn legújabb motorvonatának első darabja cég landquarti telephelyére. Az ABe 4/16 sorozatként jelölt motorvonatot már kiszállította a gyártó Stadler, további négy társa pedig folyamatosan áll üzembe. Érdekesség, hogy a kocsikat nem a Stadler altenrheini gyárában, hanem az egykori SLM winterthuri telephelyén szerelik össze, ott, ahol egyébként a dízelüzemű járművek készülnek.
Az első teljes ABe 4/16-os az RhB telephelyén, Landquartban
Az ABe 4/16-osok bizonyos mértékben eltérnek a korábban már szolgálatba állt 15 darab ABe 8/12-estől, azaz a berninás Allegráktól. Előbbieknek nyolc tengelye hajtott, és az RhB törzshálózatán dívó 11 kV 16,7 Hz-es váltóáram mellett a Berninán használt 1 kV-os egyenárammal is képesek működni.
A most szállított vonatok azonban csak a 11 kV 16,7 Hz-es hálózatról működnek, ráadásul csak négy tengelyük hajtott. A vonatokon két áramszedő és két áramirányító van, ez az egyik vezérkocsit hajtja. A másik vezetőállásos kocsi lényegében csak vezérlőkocsi. A járművek teljesítménye így jelentősen kisebb: a kétáramnemű motorvonatok váltóáramon 2800 kW órás teljesítményre képesek (egyenáramon 2400 kW), míg a hosszabb, egyáramrendszerű változat csak 1400 kW órás teljesítmény leadására képes. Ráadásul az új szerelvények egy kocsival hosszabbak is, mint a korábban forgalomba állított járművek.
A vonatok az RhB nagyforgalmú vonalain, a Schiers–Rhäzüns és a Chur–Thusis közötti elővárosi forgalomban szolgálnak majd. Ennek megfelelően a vonaton mindenhol kétszárnyú ajtók vannak és a hosszabb szerelvényre is csak egy mellékhelyiség került. A 113 tonna szolgálati tömegű (utasokkal együtt 127 tonnát nyom a vonat) motorvonat 100 km/h-val közlekedhet, ám szerkesztési sebessége 120 km/h-ban lett meghatározva. A szerelvényen 24 elsőosztályú és 156 másodosztályú ülőhely van. Az alacsonypadlós részek a sínkorona felett 480 milliméterrel találhatók, míg a magaspadlós részeknél a sínkoronától számítva 1050 milliméternyi magasságot kell leküzdeni a beszálló utasoknak.
A vonatot elővárosi forgalomban veti be az RhB, így mindenhova kétszárnyú ajtót rendeltek. A képen a magaspadlós részbe vezető ajtó látszik – a Bernina-Allegránál ezek csak egyszárnyú ajtók
Nagyvonalúan kialakított utastér. A biztonságot zárláncú kamerarendszer, az utastájékoztatást több, 24 colos TFT-monitor szolgálja a hangosító rendszer mellett. A síléccel utazókar is gondoltak, az alsó képen jobb és bal oldalon láthatók az ezeknek a rögzítésére szolgáló berendezések
A vonaton csak egy WC van, de azt a mozgásukban korlátozott utasok is igénybe vehetik
A vonaton a biztonságot zártláncú videókamera-rendszer is szolgálja, ugyanis az RhB-nál az utóbbi időben rendkívül sok rongálás volt. A 3101–3105 pályaszámtartományba sorolt járművek az öreg (1971-es és 1979-es gyártású) Be 4/4-eseket, az 511–516 pályaszámú motorkocsikat és a hozzájuk tartozó szerelvényeket váltják majd hamarosan.
Az első... A fékfeliratok még hiányoznak az ABe 4/16 3101-es oldaláról
(fotók: Szabó Tamás)
A négyrészes vonat jellegrajza
(forrás: Stadler Rail)
(fotók: Szabó Tamás)
A négyrészes vonat jellegrajza
(forrás: Stadler Rail)
Szabó Tamás információi alapján összeállította: Halász Péter