2011. 11. 01.

Osztrák segítség

Az ÖBB-nél egyre fogynak, a cseheknek viszont jó lesz. Az osztrák vasúttól vásárolt jónéhány személykocsit a ČD. A típust sokan csak „Eilzugwagenként” ismerik és idehaza is sokszor találkozhattunk velük.
Úgy tűnik, jól áll az ÖBB személykocsival. Pár éve még a DB-től kellett bérelni járműveket, de most már az osztrákok adják el a járműveket vagy éppen adják bérbe. A cseh vasúttal nem egy sikeres üzletet kötöttek már a sógorok, gondoljunk csak a Railjet-bizniszre, amelyről először oldalunk számolt be magyar nyelven. Ezúttal másról van szó, személykocsit vettek még az elmúlt év során a csehek.
A „Schnellzugwagen” néven ismertté vált típus tulajdonképpen az Eurofima-személykocsik leszármazottja. Az ÖBB 1980-tól összesen 105, másodosztályú kocsit szerzett be. A járművek ismertetőjegye, hogy lehúzható ablakot kaptak. A vagonokból ugyanis elhagyták a klímaberendezést, helyette egy egyszerű, Friedmann-rendszerű légfűtő berendezést kapott csak a jármű. A kezdetben Bmoz, majd Bmz sorozatú járművek mellett tizenöt hasonló, de elsőosztályú kocsit is beszerzett az ÖBB, valamint ugyanennyi Dmsz sorozatú poggyászkocsit is forgalomba állítottak. Ugyancsak ennek a típuscsaládnak a része a BDmsz sorozatú poggyászteres, másodosztályú kocsi. A járművek mindegyike 160 km/h sebességgű forgalomban vehetett részt.
A Südbahnhof utolsó üzemnapján tolat egy Hektor egy „Schnellzugwagennel”. Másnap már Wien-Meidlig volt a grazi vonatok bécsi végállomása. A felvétel 2009. december 12-én készült
(fotó: Magyarics Zoltán)

Az eredeti színterv szerint festett poggyászkocsi egy Rómából Bécsbe érkező zarándokvonat raktárkocsijaként a bécsi Westbahnhofon

Ugyanebben a zarándokvonatban közlekedett egy jobb állapotban lévő, az ÖBB jelenlegi színtervéhez igazított ruhájú Dmsz sorozatú kocsi is
(fotók: Halász Péter)

Az elsőosztályú kocsik idővel átépültek, a poggyászteres kocsik eltünedeztek az ÖBB állagából. A teljes poggyászkocsik jobbára csak kerékpárszállító kocsiként vagy különvonatokban bukkanak fel. A másodosztályú járműveket legutóbb a hiányzó klíma miatt csak szükség esetén pótlásként közlekedtették – sokat elárul alacsony rangunkról, hogy nem festették át őket az ÖBB mostani szürke színterve szerint, megőrizték a klasszikus ÖBB-s vörös-fekete ruhájukat.
A Railjetre tervezett – majd gyorsan „ad acta” helyezett – autószállítási kísérletek alanya egy BDmsz sorozatú poggyászteres kocsi volt. A jármű jó eséllyel még mindig a penzingi tárolón várja sorsát. Itt öröketette meg Magyarics Zoltán 2009. július 28-án

Egy salzburgi IC végén érkezett Wien Hütteldorfba egy „Schnellzugwagen”. A járművek jobbára csak erősítésként jelennek meg a Westbahnon
(fotó: Magyarics Zoltán)

Előforul az is, hogy nem erősítésként, hanem valamilyen ok miatt kisorozott kocsik pótlásaként vetik be a típus megmaradt példányait. Igaz, innentől kezdve a vonat csak százhatvannal mehet...
(fotó: Halász Péter)

A leállított kocsik sorsáról az év elején egyezett meg a cseh és az osztrák vasút. A ČD viszonylag jó állapotú járművekhez jutott olcsón, míg az ÖBB megszabadult a felesleges járművektől. Az első kocsik már szolgálatba is álltak a ČD-nél a hírek szerint, s a prágai honállomású kocsik a főváros környékén fordulhatnak elő.
Az egyik első, a ČD zászlaja alatt közlekedő kocsi kívülről. A színterv maradt, csak az ÖBB logóját cserélték le...

...no meg a pályaszámon változtattak egy kicsit. Érdekes, hogy a járművek az A-ČD jelzés alatt közlekednek, 81-es országkóddal, nem pedig 54 CZ-ČD alatt. A külső feliratokon megmaradt a Bmz típusjelzés, azonban a belső adminisztrációban Bmee234 típusként jelölik a járműveket
(fotók: Jakub Kejklíček, forrás: vagonweb.cz)

Halász Péter