2011. 11. 15.

Marad vagy megy?

Az októberi helyhatósági választások után újra előkerült az S-Bahn sorsa Berlinben. Hamarosan kiderülhet, hogy (ismét) átveszi-e a város a gyorsvasút üzemeltetési jogát vagy megpályáztatja az első csomagot: a Ringbahnt és a kapcsolódó vonalakat.


Sajtóhírek szerint már decemberben tárgyalhat a berlini szenátus és a DB AG a berlini gyorsvasutat jelenleg üzemeltető S-Bahn Berlin GmbH átvételéről. A város megvásárolná a céget és saját kezébe venné a harmadik sínes hálózat működtetését. A tárgyalások megkezdésével egyetértett a várost irányító két párt is: a CDU és az SPD is támogatja a tárgyalások megkezdését. Azonban a CDU szerint a szövetségi tulajdonban lévő DB AG-vel sikertelenek lesznek a tárgyalások és fel kell készülni arra, hogy – igazodván az EU-s irányelvekhez – több ütemben írják ki üzemeltetési pályázatra a berlini gyorsvasutat.
A Ringbahnon, azaz az S41-es és az S42-es viszonylaton jelenleg a  DB AG 481/482-es motorvonatai járnak. A 100 km/h-s tempóra is elvben alkalmas vonatok miatt robbant ki 2009-ben az azóta is húzódó S-Bahn-válság. Egy ilyen motorvonatot örökített meg az Ostkreuznál Magyarics Zoltán

Az első csomag része a Ringbahn és az ahhoz csatlakozó, délkeleti irányú vonal, azaz a schöneweidei hálózat lehet – nyilatkozta a Der Tagesspiegelnek a minap a CDU-s Bernd Krömer. „Abból indulunk ki a pályázat során, hogy a DB AG is versenybe kíván szállni és ehhez biztosítani szeretnénk a lehetőséget” – tette hozzá a SPD színeiben működő szakpolitikus, Christian Gaebler. A pályázaton azonban indulna a város tulajdonban álló BVG is, így kiegyenlítettek lehetnek az erőviszonyok. A városi cégnek van már tapasztalata a gyorsvasút működtetésében: 1984 és 1994 között a nyugat-berlini hálózatot a társaság üzemeltethette.
Ugyancsak érdeklődik a hírek szerint a Keolis nevű társaság. A francia cégcsoport számos vasúti viszonylatot üzemeltet már Németországban, így jó eséllyel indulnak a majdani berlini pályázaton is.
A mai napig is működő 480-as sorozatú „Toasterek” a BVG 1984 utáni fejlesztésein alapulnak, az első járműveket ez a cég állította forgalomba a nyugat-berlini hálózaton. Halász Péter felvétele a kiírásban szintén érintett schöneweidei vonalcsoporton, Grünau állomáson készült

Érdemes megjegyezni, hogy a majdani nyertes a jelenlegi teljes személyzetet köteles lesz továbbfoglalkoztatni. Szakértők felhívják a figyelmet azonban arra, hogy nem kívánt mellékhatásai is lehetnek a hálózat szétdarabolásának. Különösen a szakszervezetek ágálnak a részletekben történő kiszervezés ellen.
A gépezet azonban már úgy látszik, beindult. Tavaly februárban már közzétettek az EU hivatalos lapjában egy felhívást, ami szerint terítéken van a hálózatrész pályázatának meghirdetése – erre a vonatkozó jogi szabályok miatt volt szükség. A jelenlegi állás szerint a tényleges pályázatot már jövőre ki kell írni, ellenkező esetben meghiúsulhat a 2017-es üzemkezdés. Márpedig ekkor jár le a DB AG teljes hálózatra vonatkozó közszolgáltatási szerződése és nagyon úgy néz ki, hogy ezt így, ebben a formában aligha akarja megújítani a város.
A Ringbahn és a csatlakozó, dél-keleti irányú vonalak kiszervezésével a jövőre megnyiló BER-re járó vonatok is kikerülhetnek a DB kezéből. A képen egy Schönefeld felől érkező S9-es gördül be az Ostkreuz Ringbahn-peronjára s ekkor örökítette meg Magyarics Zoltán az NDK-eredetű 485-öst

A leendő új üzemeltető dolgát nehezíti egyébként, hogy a hálózat speciális tulajdonságokkal bír: harmadik sínről, 750 voltos egyenárammal működnek a vonatok. A járműbeszerzés emiatt – kis szériáról lévén szó – nehézkes és költséges. A DB AG egyébként nemrégiben már előállt az új motorvonatokra vonatkozó javaslatával, valószínűleg ezekkel pályáznak majd a jövőben.

Halász Péter