Alig két év nyugalom után ismét megkeverik a berlini gyorsvasúti hálózatot. Az ok ezúttal is az Ostkreuz (át)építése, éppúgy, mint 2009 nyarán. Akkor az S3-s vette át az S9-es szerepét a Stadtbahnon, most azonban az S3-ast is megkurtítják.
A Berlin belvárosán átvezető Stadtbahnon ismét cserélhetik a viszonylatokra utaló jelzéseket a szakemberek. A december 11-i menetrendváltással ugyanis megkavarják a viszonylatok 2009 óta érintetlen rendszerét ezen a szakaszon. Bő két éve, 2009. augusztus 31-én helyezték üzemen kívül az Ostkreuz A peronját, valamint az összekötő ívet, ahol az S9-es viszonylat vonatai a Stadtbahnról a Ringbahn felé folytathatták útjukat. Ezzel a változással a belváros elvesztette a közvetlen kapcsolatát a schönefeldi reptér felé, már ami az S-Bahn-viszonylatokat érinti, hiszen a nagyvasúti RB14-es és RE7-es járatok továbbra is biztosítják ezt a kapcsolatot.
S9-esek az Ostkreuznál, az A peron mellett. A 2008. szeptember 25-én készült felvételen egy 485-ös érkezik Schönefeld felől és indul tovább a Stadtbahnon át Spandau felé. Ma már a peron nincs meg, a hidakat pedig tavaly tavasszal bontották el
Ekkor az addig csak az Ostbahnhof és Erkner között ingázó S3-as viszonylatot hosszabbították – húsz percenként – egészen Spandauig. Az S3-as betétjáratai azonban továbbra is csak az Ostbahnhof és Friedrichshagen között sűrítik tíz percre a követést – hétköznap, csúcsban.
A decemberi menetrendváltással kissé megkavarják a már megszokott rendet. Az S3-as viszonylat járatait visszavágják, csak az Ostkreuz és Erkner között járnak majd a szerelvények. Spandauba ezentúl csak az S5-ös viszonylat jár majd, viszont hétköznap 5:30-tól, hétvégén 7:30-tól este nyolcig tíz percenként indulnak majd a szerelvények Spandauból Strausberg felé.
Az S75-ösök csúcsidei betétjáratai a Warschauer Straßénál fordulnak a menetrendváltásig. Utána a végállomás a város túlsó vége, a Westkreuz lesz
Az S75-ös viszonylat járatai pedig a csúcsidőszakban nem csak Wartenberg és a Warschauer Straße, hanem tovább, egészen a Westkreuzig járnak majd a sűrítő járatok. Hétvégén azonban minden második vonat Wartenbergtől csak az Ostbahnhofig megy majd el.
A csereberére azért van szükség, mert teljesen átalakul az Ostkreuz alsó szintje. A peronokat jelenleg párhuzamos üzemben használják a járatok, míg a jövőben irányonként szortírozzák őket: Lichenberg, a belváros és Erkner felé dedikált peronok mellett állnak majd meg a szerelvények.
Az Ostkreuz az ideglenes gyalogosjáróról 2008 őszén...
És nagyjából ugyanonnan nézve 2011 őszén. A felső szint hamarosan elkészül, jön a „földszint” átrendezése
Az éjszakai forgalomban (péntekről szombatra és szombatról vasárnapra virradó éjjel) a forgalom változatlan marad, az éjszakai buszjáratokhoz továbbra is biztosítják a csatlakozásokat – ígéri a DB AG.
Más változások is lesznek: az S9-es viszonylat járatai a Griefswalder Straße helyett ismét Pankowig járnak majd késő este; az S45-ös pedig egész nap fog közlekedni, így Schöneweide és a schönefeldi reptér között a két viszonylat tíz perces követést biztosít majd. Ugyancsak bővítik a kínálatot a csúcsidőszakok elején és végén az S25-ös és az S8-as viszonylaton is.
Az S3-as viszonylat járatait december 11-ig fotózhatjuk a Warschauer Brückéről. A képen egy nyolckocsis egység tart Friedrichshagen felé
(a szerző felvételei)
(a szerző felvételei)
Ugyancsak tíz percenként jár majd az S7-es is Potsdam és Ahrensfelde között: a sűrítésre a távolsági vágányok lezárása miatt van szükség, így pótolják a Wannseeből Spandauba terelt regionális vonatokat.
Halász Péter