2011. 11. 04.

Helycsere

Talán utolsó epizódjához érkezik a MÁV-csoport vezetőinek lecseréléséről szóló szappanopera. A cégvezetők valamilyen rejtélyes oknál fogva nem lettek megbízhatók, így a személyszállítási, járműkarbantartási és trakciós cég első embere is lapátra került. De jönnek az új káderek.


A MÁV sajtósai talán diadalittasan kattintottak a „küldés” gombra pénteken délután, amikor kiadták a MÁV-csoportnál zajló, már-már szappanoperai „magasságokat” megugró személycserékről szóló legújabb közleményüket. Ez utóbbiból most szó szerint idézünk: „Szarvas Ferenc, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója 2011. november 4-én személyi döntéseket hozott, amely érinti a MÁV-START Zrt., a MÁV-Trakció Zrt., a MÁV-Gépészet Zrt. vezérigazgatóit.” Kérdésünk mindössze csak annyi, hogy nemrégen még az igazgatóság hatásköre volt a személyi döntések meghozása, most az elnök-vezérigazgatóé. Hogy is van ez, kedves kollégák? (És ilyenkor jut az ember eszébe a sokat citált mondás Csortos Gyulától: „Kollega?! Mióta vagyok én kurva?”)
A személyi kérdések előtt egy érdekes döntésről is essen szó. „A MÁV Zrt. Igazgatósága az elmúlt hetekben döntést hozott arról, hogy a MÁV-START Zrt. számára részleges tulajdonosi joggyakorlást tesz lehetővé a MÁV-Trakció Zrt., a MÁV-Gépészet Zrt. illetve a MÁV-Vagon Kft. felett” – írja közleményében a MÁV. Azaz ennek nyomán felülvizsgálhatják a belső, cégek közötti elszámolásokat, az egymás közti tarifákat, de „a járműpark kihasználtságának növelése” is cél. Ez utóbbi esetében csak reménykedhetünk, hogy nem arról van szó, hogy több utast préselnek fel a ritkábban járó vonatokra.
Ámbátor, a VEKE értesülései (részletek egy kommentben) szerint már készül a decemberben életbe lépő menetrend 1. számú módosítása, amelynek keretében már-már szabópáli magasságokba szökhet a járatritkítások mértéke. Vajon valaki ismét ebédelt egy jót? Mindenesetre a fő végrehajtó szerepét a megkérdőjelezhető szakmaisággal bíró, a Közlekedéstudományi Intézet Regionális Közlekedésszervező Irodákra bízták a szóbeszédek szerint. Tehát igazi, „barnaköpenyes” változások jöhetnek.
De térjünk vissza írásunk lényegére, a MÁV-csoportnál bekövetkezett személyi változásokat végre hivatalosan is megerősítette a MÁV. A MÁV-START új vezetője november 7-étől Kővári Zsolt lett. A MÁV közleményét idézzük ismét: „Feladata az egységes személyszállítási értéklánc lehetséges folyamatainak, alternatíváinak kidolgozása 2011 végéig, majd az ehhez kapcsolódó döntéseket követően a legkedvezőbb megoldás megvalósítása.
A személyszállítási értéklánc folyamatainak racionalizálásával az elnök-vezérigazgató célja, hogy évente legalább 3 milliárd forint megtakarítása legyen elérhető.
A MÁV-GÉPÉSZET új vezetője Csépke András lesz december 1-től. Elődje, Zaránd György – ha megállapodnak a MÁV első emberével – a MÁV-START-nál folytathatja tevékenységét. Gondoljunk csak a leendő magyar IC-kocsira...
A MÁV-TRAKCIÓ első emberét november 7-étől Rácz Imrének hívják majd, míg a korábbi vezérigazgató, Márkus Imre Szarvas Ferenc elnök-vezérigazgató tanácsadójaként keresheti kenyerét.
A MÁV-START korábbi vezetője, Monszpart Zsolt kiszállt körjátékból, ő a MÁV-csoporttól távol folytatja munkáját.
Emellett érdekes változás, hogy Koncz Zoltán, a MÁV Zrt. Beruházási és Szolgáltató Egység jelenlegi igazgatója általános vezérigazgató-helyettesként új feladatokat kapott. Nevesül „a MÁV Zrt. Pályavasúti Üzletág működési folyamatainak már megkezdett optimalizálása, egyúttal a szükséges szervezeti változtatásra korábban indított projektek vezetése, tekintettel a tervezett közösségi közlekedési holding és a független pályavasút várható feladataira” lesz majd a munkája. Csak remélni tudjuk, hogy a működési folyamatok „optimalizálásának” nem az utasok és a fuvaroztatók látják kárát, hanem mondjuk – urambocsá – a lassújelek, késések késések felszámolása lesz a fő eredmény.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.