2011. 11. 18.

Fizettek, lesz vonat

Meglehetősen nagy visszhangot kavart az ÖBB menetrendjének tervezete: Graz és Salzburg között mindössze három vonat maradt volna a menetrendbe. De két tartomány fizet, így több vonat is indul majd december 11. után.


A Graz és Salzburg közötti vasúti kapcsolatról szóló tárgyalások úgy néz ki, eredményesen zárultak. Igaz, nem mindenkinek: Stájerország 900 ezer, míg Salzburg tartomány 200 ezer eurót fizet az ÖBB-nek, hogy az eredetileg tervezett három vonatnál több járat maradjon meg a két város között.
Az ÖBB eredetileg 1,2 millió euróra saccolta a többletvonatok költségét a 2011-2012-es menetrendi évre. A mostani megállapodás értelmében az eredetileg tervezett három vonat mellett hétfőtől csütörtökig további két pár vonat közlekedik Graz és Bischofshofen, egy pár pedig Graz és Salzburg között. Pénteken és vasárnap két pár, szombaton egy pár Graz és Salzburg közötti vonatpár egészíti ki az alapmenetrendet.
Graz és Salzburg között leginkább a DB AG járműveivel, a Graz és Németország különféle városai között közlekedő EuroCity-járatokkal tartották fenn a kapcsolatot
(fotó: Halász Péter)

A megegyezés előzménye, hogy a grazi egyetem Földrajzi Intézete szerint a járatritkításnak kemény gazdasági, szociális és körenyzetvédelmi következményei lehetnek. A legfontosabb ezek közül, hogy a legvisszafogottabb számítások szerint is napi 400 ezer autóval több közlekedne a két város között – még akkor is, ha az ÖBB a megszüntetett távolsági vonatokat regionális járatokkal részben visszapótolná.
A RegionalExpress-ekkel visszapótolt teljesítmények nem olyan attraktívak, legalább 400 ezer autóval több lehet az utakon, ha az ÖBB drasztikusan csökkenti a távolsági járatok kínálatát
(fotó: Magyarics Zoltán)

A mostani megállapodást azonban a zöldpártiak kritizálják: szerintük csak a következő menetrendi időszakra vonatkozik a megállapodás. Azonban a 2013-ban rendezendő alpesi sí VB idejére már nem terjed ki az ÖBB és a tartományok megállapodása. Márpedig a schladmingi sportesemény rendkívül nagy forgalmat generál, amit legcélszerűbben a vasúttal lehetne lebonyolítani. A zöldpárti Lambert Schönleitner megjegyezte: nem lehet cél, hogy az ÖBB minden menetrendváltás előtt „megzsarolja” a tartományokat, általános megoldást kellene találni.
Érdemes megjegyezni, hogy a december 11-én Salzburg és Bécs között vonatokat indító WESTbahn már jelezte: beszállna a Salzburg és Graz közötti távolsági forgalom lebonyolításába.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.