A magyar vasút történetében rendkívül fontos szerep jutott a Ganz gyártotta két- és háromtengelyes dízelmotorkocsiknak. A „Frigyládák” hosszú évtizedekig a vicinálisok meghatározó járművei voltak s csak a csehszlovák Bzmot-ok tudták őket kiszorítani. Néhány motorkocsi azonban megmaradt. Gondoljunk csak az egykori szentesi szerelvényre; de maradt belőlük pár szakszolgálati járműként is. Ezúttal az egykoron Vésztőn szolgált A-141-essel kelünk útra.
Olvasóink közül talán sokan ismerik az index.hu portál fórumrendszerét. Sokan talán írják és még többen olvassák a ma már témacsoporttá terebélyesedett vasutas fórumokat. Hajdanában, szűk tíz éve még azonban csak egy-két topik volt, ahol a vasutasok összegyűltek. Az akkori „kemény mag” jó kapcsolatot ápolt egymással a való életben is. Az akkor indexesek adakozásának köszönhető, hogy a vésztői M32 2009-es a régi pályaszámtábláinak utángyártott változatát kaphatta meg, miután visszafestették eredeti színeire a Gokartot.
Ma már talán sokan nem tudják: a vasútmániás fórumlakóknak köszönhetően kapta meg visszafestése után az eredeti, öntött és zománcozott pályaszámtábláit az akkor vésztői M32 2009-es
A vésztői fűtőházzal ápolt jó kapcsolatnak és Ifjindy topiktársnak köszönhető, hogy 2002 őszén sor kerülhetett egy emlékezetes kalandra. Kérésünkre előszedték a szakszolgálati céllal megőrzött motorkocsit, az A-141-est. Örömvonatozásra indult hát az index fórumának „őslakossága” egy esős őszi hétvégén. Mégpedig pontosan kilenc esztendővel ezelőtt.
Utazásunk kezdőpontja Vésztő volt. A viharsarki mellékvonalak központjában akkor éppen Bzx-ből volt a kerítés, lévén a környező mellékvonalak járműveit itt tartották karban
A budapesti gyorsvonathoz Gyomán csatalakozó Bz-vel érkezett a csapat jelentős része
Érkezik a nap főszereplője is, az A-141-es motorkocsi
Útközben a lehetőségek szerint és az időjáráshoz mérten több fotómegállást is tartottunk. Az egyik ilyen a 134-es szelvényben volt
Nem egyszerű a töltésoldalból felkapaszkodni az öreg motorkocsira
Egyszerű kezelőszervek. Balra a gázkar, jobbra a sebességváltó. A sarokban pedig a légfék szelepe
Kötegyánban a fotómegállást az irányváltás is indokolta
Kereszt Sarkadon. A Bézé az nem jön, hanem megy, ahogy azt a zártárcsa is mutatja. A négyrészes szerelvény Kötegyánon kettévált, egyik fele indult vissza Gyula–Békéscsaba felé
József Szanatórium megállóhelynél a Fekete-Körös hídja előtt fotózhattuk a motorkocsi
Rövid pihenőt tartottunk Gyulán is
Időközben befutott a Budapestről érkezett gyorsvonat is. Akkor még voltak közvetlen jártok a fürdőváros és a főváros között. A vonatot az M41 2102-es továbbította Békéscsabától
Robogunk tovább
Békéscsaba, végállomás. A motorkocsi innen üresen tért haza Vésztőre...
...de azért előbb a túra résztvevői összeálltak egy csoportkép erejéig
(a szerző felvételei)
(a szerző felvételei)
Halász Péter