Ausztriát sok ok miatt tartjuk „bezzegországnak”. Eme szempontok egyike a rendkívül jól szervezett városi közlekedés. Ráadásul meglehetősen pontosak is a járatok. De vajon mennyibe kerül a bérlet? Sokszor feszegetjük itthon: a bérek nem, de az árak európai színvonalúak. Valóban?
Nemrégiben civilek felmérést végeztek Ausztriában, s megállapították, hogy hol mennyiért lehet bérletet venni. Mi több, azt is megnézték: vajon megéri-e a pénzét az éves bérlet? Sokszor feszegetjük itthon is: a bérek nem, de az árak európai színvonalúak. Vajon valóban egálban van a budapesti és akármelyik osztrák városba szóló éves bérlet?
Először is tegyünk néhány alapvetést. Írásunk elkészítésekor a Magyar Nemzeti Bank által jegyzett forint-euró árfolyam szerint 1 euró 292,12 forintot ért. A továbbiakban ezzel az árfolyammal számolva váltjuk át a különböző városok esetében euróban megadott összegeket. A másik tényszerű adat: Budapesten a 2011-es évre a kedvezményes (évközben vissza nem váltható) éves bérlet 107000 forint, azaz 366,28 euróba kerül, míg a teljes áru változatért 117600 forintot, átszámítva mintegy 402,57 eurót kellett a pénztárnál leszurkolni. A havibérlet 9800 forint, azaz 33,54 euró. A vonaljegy Budapesten jelenleg 320 forint, azaz nagyjából 1,10 euró.
Szeretjük szidni a budapesti közlekedés tarifáit. Vajon valóban olyan drága Ausztriához képest?
A money.oe24.at portálon közzétett összeállításból kiderül: bár az osztrákok büszkék jól szervezett a városi közlekedési rendszereikre, az országon belül jelentős árkülönbségek vannak. Ez különösen a havi és az éves bérletek esetében mutatkozik meg. Több száz eurós árkülönbségekre derült fény.
Azt sem árt azonban tudni, hogy számos város csak autóbuszokat üzemeltet, míg van ahol villamos, trolibusz, netán metró is a hálózat része, tehát nem csak az árat kell minden esetben nézni, hanem bizony az utas elé tett „étlap” bőségét sem árt figyelembe venni az összehasonlításkor – ez az, amit az osztrák lap elmulasztott.
Az átlagember azt gondolná, hogy a fővárosban a legdrágább a közösségi közlekedés. Ez azonban messze nincs így, Bécs nagyjából a középmezőnyben foglal helyet, bár az tény, hogy a havibérletért itt kell a legtöbbet leszurkolnunk. Havibérletben a legolcsóbb Klagenfurt városa, ott 26 euró (7595 forint) egy hónapra a közlekedés, Bécsben pedig 49,50 euró (14460 forint).
A közhiedelemmel ellentétben nem a bécsi tömegközlekedés a legdrágább Ausztriában, bár a havibérlet itt kerül a legtöbbe. Igaz, a legnagyobb is a bécsi városi közlekedési hálózat az országban
A vonaljegyek tekintetében már színesebb a mezőny. Egységes állásponton van Bécsújhely, Linz, Graz és Innsbruck: mindenütt 1,90 euróért, mintegy 555 forintért válthatunk egy útra szóló jegyet. Bécsben ez 1,80 euró (525 forint). A legolcsóbb itt is Klagenfurt, ahol 1,10 euró (320 forint) a vonaljegy.
Az éves bérlet esetében is Klagenfurt viszi a pálmát: itt mindössze 260 euró (75950 forint) az éves utazási költségünk. A fővárosban az éves bérlet 449 euró (131160 forint), míg a legdrágább város Salzburg: itt 465 euróért (135835 forintért) mérik ezt a jegytípust.
Linz ugyancsak a középmezőnyban foglal helyet – minden jegytípus esetében
Az osztrák lap hozzáteszi: a leghosszabb tömegközlekedési hálózattal Bécs rendelkezik. Gyűjtésük szerint 910 kilométer hosszú az osztrák fővárosban a városi közlekedési hálózat hossza, ezen éves szinten 720 millió utazást bonyolít a Wiener Linien és a többi részes vállalat. A legolcsóbb Klagenfurt esetében ilyen adattal nem szolgálnak, de például a legdrágább éves bérletet adó városban, Salzburgban mindössze 200 kilométeren élvezhetjük a tömegközlekedés nyújtotta előnyöket.
Végezetül a teljesség érdekében megjegyezzük: amíg Bécsben azon vitatkoznak a képviselők, hogy jövőre mennyivel emelkedjen vagy éppen csökkenjen – hosszú évek után – a városi közlekedés tarifája, addig Budapesten a 2011-es esztendő volt az első, hogy nem emelkedtek a viteldíjak – szintén hosszú évek után.
Azt is tegyük azonban hozzá, hogy az osztrák átlag keresetnél a magyar sokkal alacsonyabb.
Wiener Neustadt, azaz Bécsújhely a méreteihez képest meglehetősen drága város, ha a tömegközlekedést választjuk
(a szerző felvételei; a cikk nyitó képe Magyarics Zoltán munkája)
(a szerző felvételei; a cikk nyitó képe Magyarics Zoltán munkája)
Azt is tegyük azonban hozzá, hogy az osztrák átlag keresetnél a magyar sokkal alacsonyabb.
1 € = 292,12 Ft | Vonaljegy | Havibérlet | Éves bérlet | Hálózat hossza |
---|---|---|---|---|
Bécs | 1,80 € | 525 Ft | 49,50 € | 14460 Ft | 449,00 € | 131160 Ft | 910 km |
Bécsújhely | 1,90 € | 555 Ft | 35,00 € | 10225 Ft | 350,00 € | 102240 Ft | (nincs adat) |
St. Pölten | 1,80 € | 525 Ft | 35,00 € | 10225 Ft | 350,00 € | 102240 Ft | 110 km |
Klagenfurt | 1,10 € | 320 Ft | 26,00 € | 7595 Ft | 260,00 € | 75950 Ft | (nincs adat) |
Linz | 1,90 € | 555 Ft | 37,80 € | 11040 Ft | 378,00 € | 110420 Ft | 190 km |
Graz | 1,90 € | 555 Ft | 38,20 € | 11160 Ft | 352,00 € | 102825 Ft | 403 km |
Innsbruck | 1,90 € | 555 Ft | 43,30 € | 12650 Ft | 432,90 € | 126460 Ft | 336 km |
Salzburg | 1,60 € | 470 Ft | 46,50 € | 13583 Ft | 465,00 € | 135835 Ft | 200 km |
Budapest | 1,10 € | 320 Ft | 33,54 € | 9800 Ft | 402,57 € | 117600 Ft | 2147 km |
Halász Péter