Berlin után Hamburgban is szóba jöhetnek a mostani üzemeltetőtől eltérő cégek a gyorsvasút esetében. Mi több, Berlinnel ellentétben nem csak gondolkodnak a magáncégek bevonásán, hanem ki is írják a pályázatot.
A hamburgi gyorsvasúton a DB AG mellett 2019-től újabb üzemeltető jelenhet meg. Vagy nem. Eddig a rendszer úgy működött, hogy pályázati eljárás nélkül megkapta a működtetés lehetőségét az addigi üzemeltető, a DB AG. Most azonban az EU nyomására már versenyeztetés keretében keresik a lehetséges partnereket a Hanza-városban.
A nemrégiben megjelent előzetes felhívás szerint a 2018-2019-es menetrendi időszak kezdetétől már a DB AG mellett más cég is ringbe szállhat az üzemeltetésért. A hálózat teljes egészét, azaz az S1, S11, S2, S21, S3 és S31 viszonylatokon éves szinten 11 millió vonatkilométert pályáztatnának meg a hamburgiak. A közszolgáltatási szerződés keretében – ÁFA nélkül – 85 és 95 millió eurós térítést kapnának a cégek évente.
A hamburgi S-Bahn a berlinihez hasonlóan különleges járműveket igények. A képen egy két áramrendszerű motorvonat várja az indulást Poppenbüttelben. A nagyvasúti feszültségről is üzemelni képes vonatok Stade felé járnak
A hamburgi S-Bahn működtetése sok szempontból különleges. A berlinihez hasonlóan itt is harmadik sínes rendszerről üzemel a járatok java része, azonban a berlini 750 voltos feszültségtől eltérően itt 1200 voltos egyenáramot használnak. Emiatt a meglehetősen kicsi üzemhez a speciális járművek beszerzése nehézkesebb és az átlagos vasúti járműveknél többe kerülnek a kocsik.
A szakértők abban reménykednek, hogy a versenyhelyzet a DB AG-t is ösztönzi, hogy még magasabb szintű szolgáltatást nyújtson az utasoknak.
A szakértők abban reménykednek, hogy a versenyhelyzet a DB AG-t is ösztönzi, hogy még magasabb szintű szolgáltatást nyújtson az utasoknak.
A 470-es sorozatú motorvonatok már csak a nosztalgiaflottában működnek. Vajon a DB mellett más üzemeltető is labdába rúghat 2018-tól?
(a szerző felvételei)
(a szerző felvételei)
Halász Péter