2011. 10. 27.

Magaslati levegő – 1. rész: A bemutató

Öt esztendeje már, hogy Magyarországon járt egy hosszabb bemutató turné erejéig a Bombardier emeletes személykocsijaiból álló szerelvény. A két betétkocsiból és egy vezérlőkocsiból álló vonatot nem magyar, hanem – kivételesen – német mozdony továbbította itthon is. Különleges pillanatok voltak ezek. Most induló sorozatunkban ezeket idézzük fel.


Kerek öt esztendeje, hogy egy sajtótájékoztatóra hívta az érdeklődő újságírókat a MÁV Zrt. Hazánkba érkezett ugyanis a Bombardier három emeletes vasúti személykocsija és bő két hétig járták az országot a járművek. A sajtóbemutató keretében Budapest és Göd között ismerkedhettek meg az újságírók a hazánkban szokatlan járművekkel. Akkor és azóta is vitatémát szolgáltat a szakemberek számára: vajon kell-e nekünk ilyen jármű, vagy sem?
A betétkocsik vadonatújak voltak. Az egyik az 50 80 26-81 140-8 pályaszámú, DBpza780.3 sorozatú kocsi volt  a másik pedig az 50 80 36-81 069-7 pályaszámú, DABpza785.2 sorozatú jármű volt. A vezérlőkocsi az 50 80 86-81 001-9 pályaszámot és a DBpbzfa766.1 sorozatszámot viselte. A mozdony a 218 431-es és a 218 432-es számú gép volt, utóbbi a tartalék szerepét játszotta.
A vonat mozdonya állandó jelleggel az akkor Lübeckben (ma Ulmban) honos 218 431-5-ös volt. A gép egyike azon néhány mozdonynak, amelyet a két Németország egyesítése után Berlin környékén az IC-vonatok továbbítására jelöltek ki és emiatt 140-ről 160 km/h-ra emelték az engedélyezett sebességét. A gépek módosított áttételt kaptak és időlegesen a 210-es sorozatba sorolták őket. A tartalék a 218 432-3-as számú gép volt, ez folyamatosan a Nyugati pályaudvaron állomásozott

A vezérlőkocsi Brandenburg tartományban szolgál jelenleg is

Korszerű vezetőasztal. Furcsa látvány innen a balra pihenő Gigant...

Így fest a másodosztályú utastér a felső szinten

Az ablak melletti helyet nem éppen a magasra nőtt utasoknak szánták

Az első osztályon kicsit másabbak az ülések és itt nem 2+2, hanem 2+1-es ülésosztás van

A helyek java részéhez asztalka és minden üléshez konnektor is tartozik! Ezt az asztal alatt találjuk. Jegyezzük meg: ez a DB AG sima, elővárosi vonata és a felvétel öt évvel ezelőtt készült – a MÁV-csoport ilyet az EuroCity-forgalomban részt vevő kocsikon sem tud az utazó rendelkezésére bocsátani

Az újságírók Budapest és Göd között ismerkedhettek meg az emeletes szerelvénnyel

Ritkán láthatunk ilyen kiírást egy emeletes kocsi utasterében...

Korszerű, komfortos vezetőasztal a vezérlőkocsiban. A járművön a német vonatbefolyásoló rendszerek vannak csak telepítve, így hazánkban csak különleges engedélyek birtokában és vontatási vonatkísérő felügyeletével közlekedhetett csak. Ráadásul a mozdonyvezetőt a DB AG adta, hiszen  csak az ő embereik rendelkeznek típusismerettel a járművekre

A következő megálló Budapest-Nyugati, végállomás

Magyarországon még papíralapú menetrendkönyvekkel küzdünk, de a DB már évekkel ezelőtt bevezette az elektronikus menetrendkönyvet és lassújelkimutatást. A képen az EBuLa kijelzője üres, hiszen a MÁV-os menetrendeket nem ismeri a rendszer

Honnan tudjuk, hogy milyen típusú a vezérlőkocsi?

 Zártárcsa természetesen erre a vonatra is kellett

Visszatért a Nyugatiba az emeletes szerelvény. Hamarosan szolgálatba áll menetrend szerinti járatként is
(a szerző felvételei)

Végül még egy momentumról nem szabad megfeledkeznünk: nem példa nélküli az ilyen járművek hazai szereplése. Valamikor az 1990-es évek elején (forrásaink szerint az évszám 1993) már járt egy frissen elkészült emeletes vezérlőkocsi Magyarországon. Az akkor még létező DR állagába tartozó jármű frissen készült a görlitzi gyárban és elhozta az akkori Deutsche Waggonbau AG hazánkba is, hátha lesz a típusra vevő. A végeredményt ismerjük...
Sorozatunk következő részeiben Szobra, Szolnokra és Tapolcára is elkísérjük majd a különleges vonatot.

Halász Péter