2011. 10. 05.

Lehet, hogy mégse...?

Kezd kérdésessé válni a Deutsche Bahn nemrégen nyilvánosságra hozott terve, miszerint október végén újraindítaná a Südkreuz és a schönefeldi repülőtér közötti közvetlen kapcsolatot biztosító S45-ös S-Bahn-viszonylatot. De nem csak a járművek hiánya húzhatja keresztül a számításokat, hanem más érdekek is lehetnek a háttérben.


A DB AG tervei szerint két régi-új viszonylat is visszatérne Berlinbe október 24-étől – adtuk hírül nemrégiben. Az S45-ös és az S85-ös két éve nem közlekedik, akkor robbant ki az S-Bahn-botrány, ami lényegében azóta is tart. A két viszonylat közül az S85-ös egy hétköznapi erősítő viszonylat volt, a Ring keleti szakaszán közlekedő vonatokat tehermentesítette és az északi Waidmannslust és a dél-keleti Grünau között teremtett átszállásmentes kapcsolatot.
Az S45-ös ennél fontosabb járat. A viszonylat ugyanis a forgalmas Berlin-Südkreuz állomást (ide érkeznek az észak-déli nagyvasúti alagútban közlekedő vonatok) és a schönefeldi repülőteret köti össze. A járat fontosságát jelzi, hogy az időközben a schönefeldi reptéri terminál és Berlin-Südkreuz között beindított SXF1 jelzésű busz pótdíjköteles mivoltát felfüggesztették.
Itt jegyezzük meg, hogy a BVG már 2003-ban próbálkozott a Potsdamer Platz és a schönefeldi reptér közötti expresszbusz beindításával, de csúfos bukás lett a vége.
Amikor még jár az S45-ös... A 485 032-es számú motorkocsival az élen tartott rövid pihenőt a schöneweidei állomáson a Schönefeldre igyekvő járat
(forrás: fotocommunity.s-bahn-berlin.de)

Az S45-ös viszonylat beindításának ellenzői azt mondják, hogy bár most talán lenne elegendő jármű az újraindításához, de a télen a fagy miatt kieső kapacitást kell pótolni a többletvonatokkal és emiatt ismét szóba kerülhet a viszonylat leállítása. Az S-Bahn-nál ugyanis a Szövetségi Vasúti Hatóság, az EBA nem adta áldását a homokszóró csöveket melegítő és a homoktartályok töltöttségét automatikusan ellenőrző rendszerre. Emiatt pedig szemrevételezéssel kell ezt megoldani, ami miatt a vonatokat ki kell venni a forgalomból.
A másik szívesen hangoztatott érv az, hogy előbb a most is működő viszonylatok teljes üzemét indítsa be a DB AG, azaz a közszolgáltatási szerződésben vállalt menetrendeknek és vonathosszoknak megfelelő szolgáltatási színvonalat nyújtson. Ha ennek megfelelt a cég, akkor jöhet a többi viszonylat újraindítása.
Lehet, hogy az S9-es viszonylat marad továbbra is az egyetlen, ami a schönefeldi reptérre jár majd?
(a szerző felvétele)

Egy harmadik érv pedig nem más, mint az, hogy az S45-ös járat konkurenciát jelentene az SXF1-es busznak, amelyre időközben ismét pótdíjat kell fizetni az utasoknak. A 20 perces ütemben közlekedő járat üzemeltetője, a Bayern Express und P. Kühn Berlin GmbH, azaz a BEX is hangot adott az aggályának. A cég ugyanis szerződött a VBB-vel, hogy amíg nem tud az S-Bahn megfelelő szolgáltatást nyújtani, addig elfogadják a VBB jegyeit is. Eredetileg 6 euró lenne az egy úti jegy a járatra, de ez most a három eurós VBB-jeggyel is igénybe vehető. A kieső bevételt pedig a közlekedési szövetség pótolja a megállapodás értelmében. Ha pedig beindulna az S45-ös viszonylat, akkor ez a megállapodás érvényét vesztené és elbukná a buszos cég a tartományi forrásokból finanszírozott bevétel-kiegészítést.
A helyzet pikantériája pedig az, hogy a távolsági buszjáratokat is működtető BEX száz százalékos tulajdonosa a DB Fernverkehr, tehát lényegében saját maga ellen emelt szót a Deutsche Bahn AG.
Hogy ennek a vitának mi lesz a végeredménye, az a napokban kiderül. Egy biztos: az elmúlt hét végén 466 „Viertelzug” állt az S-Bahn Berlin GmbH rendelkezésére, ezt a számot az év végére 500-ra szeretné a cég feltornászni – írják a napilapok.