2011. 10. 03.

A lámpákkal csak a baj van

A közlekedési lámpákkal sok baj van. A berliniek szerint jelentős mértékben növekszik a villamosok menetideje a rosszul beállított közlekedési lámpák miatt. A vita a legutóbb átadott adlershofi vonal kapcsán lángolt fel: ott a másfél kilométeres pályán öt lámpa akadályozza a forgalmat. Zöldhullám pedig nincs.


Az újonnan, szeptember elején átadott Adlershof–Wissenschaftsstadt villamosvonalon a 3 megállónyi új szakaszon öt lámpa nehezíti a villamosközlekedést. Valóban nehezíti, mert a másfél kilométeres szakaszon jelentős menetidő-növekedést hoznak az összehangolatlan jelzőlámpák. A civilek kritizálják a BVG-t: miért nem invesztált a tömegközlekedést előnyben részesítő rendszerekbe?
Az M1-es viszonylaton közlekedő villamos az Am Kupfergraben végállomásnál. Negyedórával rövidíthető lenne a menetideje?

De nem csak itt okoznak problémát a lámpák. Az M1 jelzésű viszonylat teljes menetideje 45 perc jelenleg. A Pankow városrész és a belvárosi, a Museumsinsel tőszomszédságában lévő Am Kupfergraben végállomás között 47 perc szükséges egy átlagos menethez. A felmérések szerint azonban ennek egyharmadát a villamosok a jelzőlámpáknál állva töltik.
De nem csak a lámpáknál töltenek hosszú időt a villamosok, hanem a lámpák miatt felduzzadt sorban is sok időt töltenek. A Rosenthaler Platznál például a balra kanyarodni vágyók blokkolják a villamosok útját, mert a szakértők szerint nem megfelelő a közúti felfestés. Ugyancsak hasonló mértékű menetidő-növekedést okoznak az M4-es és az M6-os villamosvonalon a lámpák össze nem hangolt mivolta.
Az M4-es villamosok is majdnem a menetidő egyharmadát töltik a dugóban vagy éppen szabad jelzésre várva. A jobb lámpahangolással itt is jelentős menetidő-csökkenés lenne elérhető
(a szerző felvételei)

A civilek arra figyelmeztetnek, hogy a tömegközlekedés attraktívabbá tételéhez a járatok előnyben részesítésével is intenzívebben kell foglalkozni. A szenátus városüzemeltetési irodájának nevében megszólaló Mathias Gille úgy nyilatkozott: fontos számukra a közösségi közlekedés előnyben részesítése, foglalkoznak a kérdéssel és igyekeznek olyan megoldást találni, amely mindenki számára előnyös lehet.

Halász Péter