2011. 10. 28.

Két menetrend

Szépen lassan szivárognak a jövő évi menetrendről szóló hírek. Sőt, a DB AG az offline használható menetrendi keresőjéhez is kiadta már az új adatbázist, így már keresgélhetünk a félkész európai vasúti menetrendben. Igaz, az adatszolgáltatás nem teljeskörű, egyes európainak mondott vasutak még titkolóznak.

Hiába keressük, a MÁV-START honlapján nem találjuk a jövő évi menetrendi tervezetet. Ennek persze megvan az oka, hiszen forrásaink szerint még mindig változhat egy-egy politikai széllökésnek megfelelően a 2011-2012-es vasúti menetrend. Emlékezetes a Szabó Pál egykori közlekedési miniszter nevével fémjelzett záhonyi ebéd, amelynek következtében a 2008-2009-es menetrendbe november közepén kerültek be finoman szólva is megkérdőjelezhető korlátozások.
De maradjunk a témánál. A DB AG által kiadott adatbázisban kotorászva két érdekességet is találtunk. Az egyik már biztosnak tűnik: a Budapest–Zürich közötti nappali vonat menetrendje. Az RJ 162 és az RJ 165-ös lényegében a híres Transalpin utódjának a budapesti hosszabbítása.
A leendő Transalpin-pótló Railjet menetrendje

A másik menetrend már sokkal érdekesebb: a Dacia nemzetközi gyorsvonat körüli kavarás újabb epizódjának lehetünk tanúi. Talán a MÁV-START hiányos adatszolgáltatása vagy talán egy újabb verzió látott napvilágot a közlekedési rendről? Mindenesetre érdekes, hogy „szezonon kívül”, azaz január 11. és június 15., valamint szeptember 30-tól az EN 346-os Bukaresttől Hegyeshalomig (!) jár majd. Bécs felé egész jónak tűnik a csatlakozás, hiszen regionális járatokkal már fél kilencre – a mai menetrendi fekvésnél fél órával korábban – az osztrák fővárosba érhetünk. Visszafelé azonban nem ilyen rózsás a helyzet, az utolsó vonat továbbra is a zürichi Railjet marad, 18:54-es indulással...
A Dacia szezonon kívüli menetrendje. Hegyeshalom, végállomás?

Halász Péter